vrijdag, april 15, 2016

De boot is in het water

Vanmiddag is de boot in het water beland. Gelukkig had ik hulp van een zwager en een zus. Vooral hij is bekend met varen.  Later hielp de havenmeester ook nog mee. Maar mede dankzij het advies van de vorige eigenaar kwam het goed. De buitenboordmotor was niet eenvoudig te snappen. Uiteindelijk is alles goed gekomen en ligt de boot in het water. We hebben zelfs een stuk gevaren tot het ging regenen.

Er zijn veel dingen die je maar moet weten. Ik heb vanmiddag veel geleerd. Erg eenvoudig is die buitenboordmotor niet. Op advies van mijn zwager heb ik besloten om voortaan een motorenzaak te vragen om dit voor mij te regelen. Veel booteigenaren doen dat. 

Mijn zus en ik gingen op zoek naar een zaak voor een .... waarvan ik de naam nu al vergeten ben. We konden dat onderdeel niet in de buurt kopen. Bij terugkomst op de watersportvereniging bleek de voormalige eigenaar aan  mijn zwager en de havenmeester de oplossing op het probleem gegeven te hebben. Dus kwam het alsnog goed.  Al met al zijn er zes mensen betrokken geweest met het probleem buitenboordmotor en boot. De boot is uiteindelijk met de havenkraan  het water in getakeld.

De handleiding die ik had ontvangen, was voor een compleet andere soort buitenboordmotor. Een tweetaktmotor in plaats van deze 9,9 pk viertaktmotor. Gisteren heb ik derhalve nog motorolie gehaald die volgens de beschrijving van een tweetaktmotor aban de benzine toegevoegd moest worden. Tja, dat hoefde dus helemaal niet. 

In ieder geval was het varen vanmiddag een geweldig gevoel.  Eindelijk is het zover. Mijn eigen boot, met een nieuwe kap klaar in het water.

De volgende keer vraag ik aan een motorenzaak of zij de buitenboordmotor voor mij willen verzorgen. Dit gebeurt vaak, zo hoorde ik. 

Laat de zomer maar komen.

8 opmerkingen:

  1. Dat moet een heel bevredigend gevoel zijn geweest. Lekker veel van genieten deze zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt mij een heerlijk gevoel: eindelijk het water op na al die moeite. Nu maar hopen op mooi weer deze lente en (na)zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd! Nu maar hopen op een mooie zomer zodat je veel kunt genieten op je boot!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Was dit een mobiele of juist een vaste havenkraan? kan me dus echt geen voorstelling maken van hoe dit nu allemaal werkt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een vaste kraan. Daar zitten twee hengsels aan die gaan onder de boot en zo in het water. De hengsels gaan nog iets dieper en dan vaart de boot er uit weg.

      Verwijderen
  5. En wat hebben de hengels van die kraan dan precies voor functie onder de boot?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ondersteunen de boot voor en achter om van de bok of trailer de boot in het water te heisen. In het water drijft de boot. Door het gewicht van de hengsels kunnen deze dieper. De boot vaart weg. Hengsels worden opgehaald.

      Verwijderen