dinsdag, april 19, 2016

De motie van Van Bommel is op vier stemmen na verworpen

De motie van Van Bommel om de referendumwet te respecteren is op vier stemmen na verworpen.

We hebben het geprobeerd. Het wachten is tot komende zomer, zo liet de PvdA in een antwoord op mijn e-mail weten. Ik ben benieuwd.
Wat ik begrepen heb is dat er nog een rechtszaak komt.

Afwachten dus.  In ieder geval kun je nu stellen dat de uitslag van ieder referendum, dat niet naar de wens is van de politiek gewoon het loodje legt. Wettelijk of niet. Heel jammer. Ik kan me voorstellen dat velen zich niet gehoord voelen door de politiek.

14 opmerkingen:

  1. Eerlijk gezegd heb ik meteen al gedacht dat dat referendum een wassen neus was. Ik ben daarom dus ook niet gaan stemmen. Wel jammer van al het verspilde geld en moeit die erin is gegaan....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, dat zat er dik in. Ik dacht hetzelfde als Ineke, maar ik ben juist daarom wel geweest. Dan moet de politiek wel laten zien dat het niets aantrekt van de bevolking.

    En met de politiek bedoel ik nu vooral de PvdA, dat vooraf zei gewoon de uitslag te volgen en het nu dus niet doet. Die krijgen mijn stem voorloping niet (meer)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ineke, verspilde geld van dit referendum valt in het niet tot al het overige geld dat verspild wordt.

    @Hypotheekweg, Democratieweg is ook een mooie naam, schreef ik zwartgallig. Ik ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Teleurstellend en wat nog erger is dat dit in de lijn der verwachtingen lag.
    En nu lijkt de EU evt referenda's over CETA en TTIP voor te willen zijn door na stemming in de EU deze verdragen alvast in te voeren. De parlementen van de landen in de EU kunnen niet tegen stemmen en het verdrag gaat dan sowieso alvast voor drie jaar in. Pas daarna kunnen landen zich aan dit verdrag onttrekken. Ik heb ook zo mijn twijfels bij dit laatste.
    Ze willen TTIP zo snel mogelijk doordrukken nu Obama er nog zit. Met de vrekiezingen in de VS zouden onderhandelingen vertraging kunnen oplopen. Ik weet niet goed wat ik van Trump moet denken, hij is wel tegen TTIP. En daar zitten de multinationals niet op te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Yelena, die Trump is een ramp. Jammer dat Obama niet nog vier jaar mag blijven zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De Tweede Kamer heeft de minister-president tijd gegeven om het nee van het 'referendum' te verwerken in het akkoord. Dat is uitstel, niet afstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Kreupelgeld, dit antwoord ontving ik van Maij van de PvdA: "Ik heb tegen de motie van collega Van Bommel gestemd, omdat, kort gezegd, ik vind dat de regering tijd mag nemen om met alle betrokkenen te overleggen over hoe het beste recht kan worden gedaan aan de uitslag. We zijn het eens met Van Bommel dat je de uitslag moet respecteren, we zijn het niet eens met zijn haast. In het debat van vorige week heeft de PvdA-fractie aangegeven hierover uiterlijk voor de zomer uitsluitsel te willen".

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik word niet blij van Obama, eigenlijk van de hele amerikaanse politiek niet. Presidenten komen aan de macht mbv geld van de olie en wapenindustrie. Obama heeft nauwe banden met Monsanto. Hij heeft ook een wet ondertekend die het rechters moeilijker maakt om gmo producten die schadelijk zijn voor de gezondheid van de markt te halen.
    De afluisterpraktijken van de VS, onrust zaaien in het Midden-Oosten, staatsschuld is onder Obama verdubbeld van tien naar twintig biljoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sorry, maar dat er al veel geld verspild wordt is geen argument om deze verspilling goed te praten. Zo kunnen we dan nog wel even doorgaan. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Ineke,
    Dus jij gaat niet stemmen bij de tweede kamervekiezingen. Echt zonde van het geld want politici luisteren toch niet naar de burger. Het zijn vooral loze beloftes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Yelena:ik vind het heel fijn dat je voor me aan het denken ben. Maar bespaar je de moeite dat kan ik heel goed zelf. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Ineke, wanneer je niet stemt doet je mening er niet toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. A Ik heb niet gezegd dat ik nooit stem, dat maak jij ervan.
    B Heb ik een mening gehad over het onderwerp van het referendum? Nee dus, alleen maar over het feit dat het referendum er was.

    Lastig he, iemand die een afwijkende mening heeft, daar zijn oorlogen van gekomen.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen