dinsdag, april 19, 2016

De prijs van sigaretten

Het meest kleine ommetje is 0,90 km. Net genoeg om ´s morgens de dag mee te beginnen. Het is een mooi stukje natuur alleen toegankelijk voor fietsers en wandelaars.  Ik noem het even een bruggetje doen. Even tot het bruggetje en dan terug, mijn armen los maken, frisse lucht in te ademen en aan het klaar staande ontbijt muesli met boerenkarnemelk en de krant te beginnen.



Niet dagelijks, maar regelmatig raap ik en passant troep van straat.  Of het nu met het voorjaar te maken heeft weet ik niet, maar gisteren vond ik op dit traject vier lege pakjes sigaretten. Ook vond ik wel onlangs een nog bijna vol pakje, maar ook dat belandde in de gemeentelijke afvalbak. 's Winters liggen er gewoon minder lege pakjes sigaretten.

De prijzen van deze pakjes zijn tussen de 5,70 en 9,00 euro.  Daar kun je ruim een dag van eten. Het Nibud  zegt dat een man tussen de 14 en 65 €6,48 en een vrouw tussen de 14 en 65 €5,64 per dag. 

Op de foto rechtsboven heb ik ook nog eens twee dure blikjes frisdrank er bij gelegd. Als ik ooit nog iemand tegen komt die rookt en tegelijk klaagt dat het leven duur is, dan zal ik mij oefenen in mijn ademhaling. Breath in, breath out en proberen mijn gevoel in te houden en zo snel mogelijk maken dat ik uit de buurt ben.

Wat ben ik blij dat ik lang geleden gestopt ben met roken.

6 opmerkingen:

  1. Ik fietste een tijd lang 's ochtends om kwart over acht langs de Voedselbank. Daar staat op dat moment een rij wachtenden om hun eten op te halen. En, werkelijk waar, bijna iedereen staat daar te roken! Ik heb geen neigingen om er wat van te zeggen, want ik heb niet het idee dat enig nut heeft. Ik word er alleen stik-benauwd van.
    Die mensen die zeer weinig te besteden hebben, geven hun geld uit aan dure tabak en hebben misschien geen geld voor veel nuttiger dingen! Vreselijk!
    Gelukkig hoef ik er nu niet meer langs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En als je er wat van zegt dan zeggen ze; ja maar ik mag toch wel iets, anders heb ik helemaal niets meer.
    Ze beseffen niet dat dat hun gezondheid kan schaden en dat ze daardoor meer geld kwijt zijn aan medicijnen.
    Geld wat ze beter kunnen besteden aan vers eten van het seizoen en dat is goedkoper en gezonder dan roken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms is het niet zo zwart/wit. Mijn man heeft een psychische ziekte heeft meerdere stoppogingen gedaan. Zelfs met de medicatie, maar die gaan niet samen met zijn medicatie voor zijn ziekte. Hij rookt nu nog 5 a 6 shagjes geen pakjes op een dag. Alleen bij erge stress meer. Hij zou echt de manier willen vinden en is er ook zeker mee bezig. Dus niet iedereen kan zomaar stoppen !!! Bij hem moet het ook controleerbaar, want anders steekt de psychische aandoening de kop weer op. En dat is erger voor hem dan een shagje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja @zuinigaan, ik zie ze ook staan bij de voedselbank. En ik verwonder me dan ook. Zouden ze de voedselbank ook nodig hebben als ze niet zouden roken? Je kunt voor een paar pakjes sigaretten toch behoorlijk wat boodschappen doen. Als ze zouden kunnen stoppen met roken, zou dat echt schelen. Maar het is echt een ellendige verslaving! Ik begrijp van heel veel mensen dat stoppen echt heel moeilijk is. En als je leven dan al stressvol is, zoals vaak het geval is bij mensen met financiële problemen, is stoppen vast een nog grotere opgave.
    En @anoniem, ik heb ook een soort allergie voor mensen die dat ja maar argument gebruiken. Dat was een tijdje geleden ook op TV over mensen die heel arm waren. Bij een gezin kocht de moeder voor 15,00 wijn per week bij een dure winkel. 'Anders heb ik helemaal niks.' En een rokende vrouw: Als ik niet rook word ik een heel onvriendelijk mens.
    Het vraagt volgens mij dat je echt de verantwoordelijkheid neemt voor je eigen leven. En dat is niet eenvoudig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ...ik ben zelf 35 jaar verslaafd geweest en oordeel nooit over mensen die (nog) verslaafd zijn. Bijna iedereen wil graag stoppen maar het is zo moeilijk, zo moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Janne, zelf zeg ik dat het een wereldwonder was. Maar uiteindelijk is het gelukt. Lopen voor de Nijmeegse vierdaagse en een cursus stoppen met roken was voor mij de weg, na vele andere wegen.

    Zouden we kunnen zeggen, dat ze die troep niet op straat moeten gooien? Niet alleen dat roken slecht is, maar dat het afval op straat gegooid wordt?

    BeantwoordenVerwijderen