maandag, april 04, 2016

De teruggave energie is binnnen

Afgelopen jaar betaalde ik omgerekend per maand net geen 20 euro in mijn energielabel C woning.
Vorig jaar stapte ik over naar Qurrent. Sinds kort ben ik klant bij de volgende energieleverancier.
Van Qurrent ontving ik 365 euro retour. Ik betaalde 50 euro per maand, dus totaal 600 euro.

De energierekening hield ik zo laag, omdat ik acht zonnepanelen heb.
Hiervan liggen er zes op het dak en twee op de schuur. Ik heb mijn oude energiemeter met wieltje gehouden. Tot 2020 kan dat, dus ik tel mijn zegeningen. Ik heb geen app die de opgewekte energie laat zien. Ik heb boven in huis en in de schuur een meter zitten.

Door de oude energiemeter en niet de slimme meter te gebruiken met de zonnepanelen, moet ik in het weekend zo min mogelijk energie gebruiken. In het weekend zit ik  bij voorkeur niet achter de pc, met de tv heb ik al weinig, dus dat scheelt. Water koken op het gas en niet in de waterkoker. Geen oven. De afzuigkap gaat pas aan als de stoom uit de pannen komt. Ik doe de was alleen in het weekend wanneer het echt niet anders kan. Ik heb geen wasdroger, geen afwasmachine.
De energievretende app van Facebook heb ik verwijderd uit mijn telefoon en IPad. Ik heb alle apps die het nodig vinden om push-up berichten sturen, gewijzigd in onmogelijk.

Ik heb twee aparte vriezers, niet voor vlees, maar voor groente. Ik heb een koelkast en een deel van het huis heeft energie nodig waarop ik nul invloed heb, zoals magnetron, koffiezetapparaat, waterkoker, koelkast.

Ik heb in de huiskamer twee econoheats om het bij te verwarmen als ik het echt koud heb, zoals na een lange scootertocht in de winter. Die gebruik ik alleen door de week als het nodig is.  Ik gebruik een warme kleding en een plaid.
In de gang beneden alsook boven heb ik lampen met bewegingsdetectoren. Dat heb ik niet uit zuinigheidsoverwegingen, maar uit klantvriendelijke overwegingen. Naar verhouding moet ik hier vaker lampen in vervangen.

De CV gaat automatisch om zes uur 's avonds op 20 en soms 21 graden. Alleen als ik op vakantie ben, blijft de verwarming op 15 graden staan.
Alle lampen zijn nog niet LED, maar in ieder geval spaarlamp.

5 opmerkingen:

  1. Je bent niet verplicht om een slimme meter te accepteren. Wel zal er voor 2020 een slimme meter worden aangeboden. Met zonnepanelen is het handiger om een slimme meter te weigeren ivm migelijke verandering van de salderingsregeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kun je uitleggen waarom je wegens de oude meter in het weekend zo weinig mogelijk energie moet gebruiken? Wij hebben ook panelen en een oude meter maar bij mijn weten is er geen verschil tussen kosten van het verbruik in het weekend of door de week. Olga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Yelena, we gaan het zien.

    @Anoniem, ik heb een dubbele meter. Als ik nachtenergie tekort kom, hoeft het niet met het overschot aanndagenergie verrekend te worden.
    heb jij dan geen nachtstroom te kort en dagstroom over?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb eens uitgerekend wat de meerkosten waren voor een dubbelmeter, en of ik het er ook uithaal.Niet dus. Dus hier geen dubbelmeter.
    Fijn hoor,zo'n lage energierekening! Wat zou het ook helpen voor het milieu als iedereen zonnepanelen had.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, wat een fijn groot bedrag krijg je retour zeg!

    BeantwoordenVerwijderen