woensdag, april 20, 2016

De uiteindelijke start van de Belastingopgave

Leuker kan het niet gemaakt worden.
Sinds dit jaar heb ik een belastingaangifte voor privé en ondernemers..  Veel wijkt het niet af van de doorsnee burger, maar het is gewoon wat meer en niet eenvoudiger.  
Juist omdat ik onder de gewaardeerde belangstelling van het UWV val doe ik nog meer mijn best om het formulier perfect in te vullen.

Er zijn echter wat overlappingen tussen mijn privé aangifte en de aangifte van de BV.  En dat moet secuur. Geen cent mag er tussenuit schieten.

Ik heb goed uitgesteld en mijn privé aangifte was voordat ik aan de boot begon te werken al zo goed als af. Nu ben ik bezig aan het resterende deel en de aangifte van de BV.

Echt mensen, wat haat ik het. Ik heb het uitgesteld. Gisteren zou ik beginnen, maar ik had een verjaardag en ik moest nog dit en nog dat.
Vandaag dan. Ik moest toch nog wat dingen terugbregen die ik dacht nodig te hebben voor de boot. Dacht ja, maar dat was niet zo.
Ging nog naar de kapper, want door het gedoe met de boot, had ik dit lang uitgesteld.

Het was mooi weer en ik kocht  nog een jerrycan met benzine en bracht het naar de boot. Dronk nog een kop thee op het terras van de kantine van de watersportvereniging, las mijn krantje in de zon. Kom ik thuis, is mijn eigen tuin ook wel verleidelijk. Kortom de dag vloog door mijn vingers door. Kampioen uitstellen als het over dit monniken werk gaat.
Ik snap niet dat ik dit vroeger prima te doen vond.

Enfin, ik begon nog maar eens aan de bonnen van 1,5 maand die ik nog wilde inboeken. Ja en mijn systeem van inboeken is uitgebreid. De benzinebonnen per vervoersmiddel, de bonnen van privé utigaven. De facturen van de zaak, van de mondhygiëniste scannen en in de te betalen zetten. De facturen van Videma nakijken en zien dat dit jaarlijks toch weer een paar duppies omhoog gaat, voor het doorgeven van het tv signaal. Videma is de dochter van Buma Stemra.
De bonnen voor de boot scannen en opbergen bij boot. Noteren op het bijbehorende spreadsheet.
Toch nog een beetje een beroepsdeformatie dat uitgebreid administreren.

En toen het al bijna bedtijd was, dan toch maar begonnen met het uiteindelijke doel, de administratie van de BV.
Een paar regenachtige dagen zouden mij goed uitkomen, of zou ik dan toch liever dat boek uitlezen, surfen over het internet en nog allerlei uitdagingen.
Ik wil de belastingaangifte voor juni gedaan hebben en ingediend bij de KvK.

Hoe hou jij je administratie vol?

5 opmerkingen:

  1. Gelukkig voor je wordt het vanaf zondag prutweer, dus mooi voor je administratie ;-)

    Succes met de rest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inboeken moet ik ook nog doen, daar hoop ik vandaag wat tijd voor vrij te kunnen maken. Zou mooi zijn als alles voor het weekend naar de accountant is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe het gelijk zodra ik bericht krijg.Je kunt het wel iedere keer uitstellen maar je moet er toch een keer aan geloven.
    Ik heb het sowieso met vervelende klussen.Die doe ik het eerst anders blijf je er tegen aan zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Bespoaartuinig, met goede muziek op de achtergrond helpt het wel. En gistgerdavond toch weer éven'weg geweest.

    @LLmM, dat is je BTW opgave? Jij tobde onlnags ook met je aangifte over 2014. Het kost me in ieder geval geen cent, en het is fijn in eigen beheer te doen?

    @Aukje, Prive aangiften moet je tegenwoordig wachten tot en met maart. Je bedoelt je zakelijke aangifte? Dat is erg snel. Ook van de bank krijg ik de jaaropgaven pas later. Zakelijke aangiften moeten voor 1 juli worden ingediend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik voeg me bij je - moet er ook nog steeds aan beginnen... En ik heb (ongeveer) dezelfde smoezen als jij hebt - zonder de boot, het eigen huis en de eigen zaak.......

    BeantwoordenVerwijderen