zondag, april 24, 2016

Duurzaam kopen, is uiteindelijk altijd voordeliger

Dit jaar heb ik voornamelijk duurzaam gekocht aan kleding en toebehoren. Duurzaam is of van biologische oorsprong, of tweedehands, of iets met een lange levensduur.
Kocht ik eerder een warme jas tweedehands, deze week kocht ik in dezelfde tweedehandszaak  een nieuw shirt met een streep voor 20 euro. Een shirt voor op de boot eigenlijk.

In december kocht ik vlotte platte mannenstapppers in Spanje voor mijn moeilijke voeten.  Ze lopen goed genoeg en ik kan er een paar kilometer op vooruit en ik kan ze onder een jurk aan, ook niet onbelangrijk. Ze zijn absoluut niet duurzaam. Leuke schoenen, goedkoop gemaakt en verkocht zijn meestal niet voor lange tijd te houden. Ze zijn moeilijk te verzolen. 

Ik koop graag iets dat lang mee gaat.  In 2009 kocht ik een goedkope namaak leren tas op de markt. Deze tas was binnen een jaar kapot. 
Ik ben dol op een Berba tas. Ze zijn duur, maar ze gaan jaren mee.  Ik ben nu toe aan de zoveelste tas van dit merk. 
Mijn schoonzus heeft exact dezelfde tas die ik had en nog steeds heb. Zij kocht hem in Harderwijk. Ze vertelde later de naam van de winkel en ik bestelde telefonisch in 2010 exact dezelfde tas.  Deze tas werd vier jaar later weer vervangen bij dezelfde winkel, exact dezelfde tas.. Vier jaar deed ik met de tas, dat is vier keer zo lang als met de goedkope op de markt gekochte tas. Voor een dure tas niet lang, maar wel lang als je weet dat ik de tas overal mee naar toenam op de scooter. Door weer en wind en ik poetste hem bijna nooit.  

Deze tas gekocht in 2014 is nog steeds mooi, maar ja, ik was dit weekend in Harderwijk bij die winkel en daar bleek dat de winkel binnenkort zou worden overgenomen. In de winkel stond een heel vak vol met Berba tassen. De tas die ik heb hadden zij nog in voorraad, maar feitelijk wordt deze al lang niet meer nieuw gemaakt. Ik kreeg 50% korting. Ik besloot deze tas in voorraad te kopen en hem in een reeds geminimaliseerde kast op te bergen, voor later, als deze tas die nu wel regelmatig wordt gepoetst versleten is.  Dure tassen gaan langer mee, zeker nu ik geleerd heb om de tas op lange scootertrajecten op te bergen in het helmvak. Af en toe poets ik hem zorgvuldig.....

Voor schoenen geldt hetzelfde. Goede schoenen hebben een prima pasvorm en kunnen gemakkelijk verzoold worden.  Goede schoenen zijn duurzaam, gaan lang mee en zijn een feest voor de voet. 

9 opmerkingen:

  1. Door schade en schande ben ik daar ook achter gekomen. Hoeveel koekenpannen heb ik al richting kringloop / oud ijzer bak heb laten gaan. Nu een keer een groot bedrag afgetikt en ik heb een koekenpan voor het leven.
    Met schoenen idem, koude voeten, natte voeten dat krijg je als je plastic met een grote P koopt. Leren laarzen met goede zolen, pumps van een degelijk merk daar doe je lang mee. Winterjas voor 30 euro, eigenlijk weet je dat het niet kan. Inderdaad 1 winter, 2x wassen en de vulling is verdwenen. Zucht, komend najaar maar weer op zoek naar een nieuwe jas. Heb je een foto van je tas?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ernie, idd. Jammer voor je die goedkope aanschaffingen en zomaar naar het vuil. Ik heb geen foto gemaakt. Deze tas is toch niet meer in de handel. Op marktplaats wordt namaak van dit merk verkocht, oppassen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 6 jaar geleden bij Zeeman 2 winterjassen ( kon niet kiezen)gekocht voor 17.95 euro per jas.
    Was ze zelf uit en kan ze nog steeds aan zien er goed uit en het houd me warm.
    Toch geluk hebben zo, binnenkort weer uitwassen en op naar de volgende winter!
    En voor de extreme koude ( is dit jaar niet nodig geweest) heb ik een leren jas gekocht voor veel geld en die begint al kuren te krijgen.
    Tja......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Online zijn de tassen nog wel te koop, nieuw dus, vind ze ook mooi. Ik heb altijd goedkope tassen soms in de uitverkoop de iets duurdere.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ALs je weet waar je op moet letten, kun je kwaliteit kopen en is het het geld waard. Idealiter weet ik waar ik op zoek, en probeer ik zoiets te vinden bij de kringloop of MP. Dat is dan dubbele winst.
    Maar anders zijn dit idd goede manieren van doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op schoenen bezuinig ik ook meestal niet. Die zijn toch wel heel belangrijk voor je voeten, en vaak zitten goedkopere schjoenen ook niet zo fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op schoenen bezuinig ik ook liever niet. Toch is er een verschil tussen duurzaam en duur; ik heb wandelschoenen bij de S.capino gekocht voor 35 euro in de opruiming, die na een jaar intensief gebruiken nog steeds perfect en mooi zijn. Aan de andere kant heb ik wel eens 150 euro voor een paar schoenen betaald, waarbij vervolgens na een paar maanden de zool het begaf, en die bleken niet te verzolen te zijn. Erg jammer, want verder waren het heerlijke schoenen, ik kon er alleen al heel snel niet meer op lopen!

    Ik let tegenwoordig dus ook op hoe de zolen zijn, of het een beetje 'standaard' zolen zijn die goed vervangen kunnen worden, en/of die net te snel stuk kunnen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen