maandag, april 25, 2016

Huurwaardeforfait is hoger dan betaalde hypotheekrente

Het bleek dat het saldo tussen de huurwaardeforfait en mijn betaalde hypotheekrente 60 euro is. Tot dit jaar had ik altijd nog iets meer hypotheekrente dan huurwaardeforfait.

Huurwaardeforfait is een belasting die jaarlijks steeds hoger wordt. De forfait is gebaseerd op de WOZ waarde van je huis. Jaarlijks wordt de forfait iets hoger. Net zoals je meestal jaarlijks meer aan WOZ en Hoogheemraadschap kan aftikken,  

Vanaf nu betaal ik annuïtair steeds minder rente en meer aflossing aan mezelf, de BV.  Nog zes jaar dan ben ik helemaal klaar en heb ik tot de laatste digitale cent alles afgelost.

Dankzij de wet Hillen hoef ik niets te betalen. Dit staat er











Omdat ik allerlei verdiensten heb en het ABP mijn deeltijdpensioen bruto betaalt, en alleen de ZVW heeft ingehouden betaal ik alles bij elkaar een behoorlijk bedrag. Gelukkig heb ik hier rekening mee gehouden Ik heb heel wat aftrekposten over mijn bijverdiensten en de geondheidskosten zijn hoog. Er zit meer in de spaarpot dan ik moet betalen.  

Eigenlijk hou ik mezelf het hele jaar voor de gek met het meer reserveren dan nodig. Dat doen veel mensen met de energie. Per maand liever meer betalen en dan, verrassing terug ontvangen van de energieleverancier.  In mijn geval spaar ik het op bij de leaseplanbank en dat is nog leuker dan terug ontvangen van de energieleverancier.  Nu de rente zo laag is, maakt het allemaal minder uit. 

9 opmerkingen:

  1. Je betaald geen inkomstenbelasting over je huurwaardeforfait. Wet Hillen voorkomt dit. Deze geeft je een aftrekpost die het verschil tussen je rente en de forfait overbrugt.

    Als je volledig hebt afgelost betaal je dus niks meer. Tenzij de politiek in de tussentijd van gedachten veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Allen, tekst aangepast en tekstblok er bij. Inkomsten zijn aanzienlijk minder dan vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die 300 euro verrast mij eigenlijk. Ik had verwacht dat dit die 60 euro zou zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze nu op 300 euro komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had hetzelfde. Belangrijke reden is dat ik een nieuwe rentevaste periode moest kiezen, met een rente % dat aanmerkelijk lager ligt. Gevolg is dat ik niet meer voor HRA is aanmerking kom. Ik heb besloten de bestaande hypotheek , een spaarhypotheek om te zetten in een aflossingsvrije hypotheek. Ik voldeed äan de voorwaarden en vervolgens is een spaarhypotheek niet meer aantrekkelijk zonder HRA. Een aflossingsvrije hypotheek geeftmij tenminste een hoge mate van flexibiliteit

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn huurwaardeforfait is hoger dan de door mij betaalde rente. Mijn hoogste schijf is 52%, en de aftrek van de rente in die schijf wordt langzaam naar 38% gebracht.

    Dat wordt gedaan door bij het belastbaar inkomen 1% of 1.5% van de totaal betaalde rente te tellen. In het box 1 deel "Eigen woning" wordt gewoon de rente en huurwaardeforfait ingevuld, en als huurwaardeforfait groter dan betaalde rente dan inderdaad via wet Hillen op 0 gesteld.

    Effectief zou ik in mijn geval 25 euro meer belasting moeten betalen dan bij een volledig afgeloste hypotheek, zonder dat ik enige aftrek krijg. Ik vind dit onrechtvaardig en heb er voor gekozen de aftrekpost hypotheekrente niet te gebruiken. Ze weten natuurlijk precies hoeveel rente ik betaalde, ik zie wel of dit geaccepteerd wordt.

    Zie voorbeeld 4 in http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/tariefsaanpassing_aftrek_kosten_eigen_woning/voorbeelden_tariefsaanpassing_aftrek_eigen_woning

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Irm00. Mooi dat jouw hypotheek zo weinig is. Heb je goed gedaan.

    Ik heb een afwijkende hypotheek waarvan alleen de akte bij de belastingdienst bekend is. Ik heb nu een iets afwijkend belastingaangifte. Ik word gezien als kleine ondernemer of zo. Ik baal hiervan.

    Mijn opgave MOET overeenkomen met de leningen in de BV. Ik ga derhalve geen afwijking doorvoeren.

    Je bent een van de weinigen die de hypotheek zo ver heeft afgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn hypotheek is groter dan je denkt, en ook nog aflossingsvrij: de geringe rente komt vooral door de lage variabele rente (1.5%, en mogelijk nog verder dalend... Niet goed voor de pensioenfondsen, wel voor mijn lening).

    Als ik met een pakket vertrek bij mijn werkgever los ik wel alles af. Zoals je weet zijn er geen stamrechtconstructies meer mogelijk, dus ik kan geen hypotheekrente aan mezelf betalen.

    Zelf lijkt me alles in een keer afrekenen wel aantrekkelijk (wel duur, maar je bent in een keer klaar). Hoe kijk je zelf terug op die hele BV-constructie, qua extra inspanning/rompslomp, flexibiliteit, en wat het opbrengt?


    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Irm00, ik baal van de lage rente. Het enige rendement dat ik extra toevoeg is mijn hypotheek, beetje crowdfunding en verder waardeloze rente.
    Ik wacht nog steeds op de goedkeuring van de BV en dat komt omdat ik zelf met particuliere banken meer rendement wilde maken. Zakelijke rekeningen bieden nul procent plus een beetje.

    Dat ik nu niets aan mezelf uitkeer is het hoogste rendement dat ik kan maken. Na mijn WW kan ik nog 800 euro per maand beuren van het UWV vanwege de leeftijd. Dan heb ik misschien 2000 netto per maand + koopsompolis. Is ook voldoende.

    Mijn broer zucht dat ik mezelf niets uitkeer. Hij vindt het niets, maar ik heb het niet nodig. ......
    Als ik geen sollicitatieverplichting heb, dan wil ik meer dagen weg.

    Ik gebruik de BV alleen voor onkosten, zoals een abo op het FD en in de toekomst ook het abo op de VK. Dan heb ik nog wat administratiekosten, zoals de all in one, en de inkt en wat kleine dingen, zoals onlangs het nieuwe toetsenbord en schoonmaakmiddel voor het toetsenbord.

    Mijn besluit was dat ik luisterde naar de adviezen van mijn broer. Ik ben een optimist en dat is een gevaar, want ik denk nogal lichtzinnig over mogelijkheden.

    Ik baal van het werk en de tijd die het me nu kost om die k....te administratie te doen. Vorig jaar was het helemaal lastig, nu gaat het al beter en volgend jaar gaat het nog makkelijker.

    Het hebben van mijn eigen hypotheek vind ik prettig. Is tenminste iets rendement. Ik betaal uiteindelijk aan mezelf.
    Ik baal van de supernauwkeurige administratie van de bijverdiensten voor het UWV. Ik ben blij met mijn WW, is gratis geld, maar ik heb ook verplichtingen. Simpel zat.
    Ik ben dankzij mijn broer ook koningin in aftrekposten. Dat scheelt weer.

    BeantwoordenVerwijderen