donderdag, april 14, 2016

Jarenlang sparen met een bijstandsuitkering

Afgelopen week kwam ik iemand tegen die ik twintig jaar niet gesproken had.  De man had en heeft een bijstandsuitkering. Hij vertelde me, dat hij sinds kort niet meer hoeft te solliciteren, omdat hij nu 64 is. Ik herinnerde me dat hij destijds een fax had waarmee hij zijn sollicitatiebrieven verstuurde.
Het fax verstuurbewijs van de sollicitatie was voor de sociale dienst.
Hij was op dat moment 9 jaar alcoholvrij. Stoppen met drinken was niet eenvoudig geweest.

Hij rookte en rookt nog steeds. Het gevolg van dit roken is COPD. Hij was een keer gestopt met roken, maar weer begonnen. COPD in de derde graad vertelde hij. Dankzij zijn bijstandsuitkering krijgt hij korting op de zorgverzekering en voor bepaalde dingen heeft hij geen eigen bijdrage.
Jammer dat hij niet kan stoppen met roken. Jammer dat hij niet begeleid wordt in stoppen met roken.

Hij is expert in besparen. Gas gebruikt hij alleen voor douchen en koken. Hij heeft berekend dat het ontbreken van een waakvlam in nieuwe cv installatie heb 60 tot 80 euro per jaar scheelt. Hij is zuinig met energie en hij heeft een hobby.  Hij heeft twee grote televisies en neemt series op. Vervolgens haalt hij de ondertiteling weg. Hij vertelde me dat hij dat alleen voor eigen gebruik doet. Bijzonder vond ik dat en ik heb moeite dat te geloven, omdat zijn kennis van andere talen nihil is.

Hij leeft al jaren van 150 euro per maand voor alles wat geen vaste lasten zijn. Dat is erg weinig.  Als je dat jaren doet kan ik me voorstellen dat je tekorten aan voeding oploopt.

Die 150 euro per maand heeft er voor gezorgd, samen met een goed afgelopen Legio Lease contracten die hij met hulp tijdig heeft weten te verkopen.  Het was een geschil met Legio Lease en het liep voor hem goed af, gelukkig.
Kortom hij heeft nu teveel spaarsaldo voor vrijstellingen van gemeentelijke belastingen. Dat is jammer, maar ook dat overleeft hij wel. Destijds wilde hij zo graag vrij zijn en los van de sociale dienst, hij hoopte met de Legio Lease contracten dit te bereiken. Niet gelukt dus.
Hij hoopt op zijn pensioen, dan is hij los van de sociale dienst. Behalve AOW ontvangt hij dan ook nog wat pensioen van een van de vele werkgevers die hij vroeger had.
De kracht om te bezuinigen zou hij kunnen besteden aan zijn gezondheid, denk ik dan.
Wat vinden jullie van deze extreme bezuiniger?

9 opmerkingen:

  1. Ja apart, zou ook zeggen wat moet je met al dat geld wat je bespaart
    als je niet gezond ben, zou ook proberen daar wat mee te doen, als hij
    zou stoppen met roken kon hij nog veeeeeel meer besparen... dat is een dure hobby;-)
    Gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom hoeft hij niet meer te solliciteren dan? Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden, ik vind het eigenlijk allemaal niet helemaal zuiver klinken. Mooi dat hij zo bespaart, maar het lijkt wel of hij er met zijn gezondheid een beetje een janboel van maakt. En dan heb je 'gewone' (chronisch) zieke mensen die maandelijks honderden euro's kwijt zijn aan hun gezondheid, terwijl die dan iets hebben waar ze zelf helemaal niets aan kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @LekkerLevenmetMinder, hij is 1 jaar ouder dan ik. Dan stopt de sollicitatieplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En van die 150 euro per maand betaalt hij ook nog zijn tabak!
    Ik krijg het idee dat deze man misschien nog wel meer problemen heeft. Een beetje triest lijkt het me wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik krijg een nare bijsmaak van dit bericht. Zomaar het leven van een kennis op het net slingeren om aan wildvreemden te vragen wat ze er van denken vind ik niet netjes, ook al is het anoniem. Tenzij hij pertinent toestemming heeft gegeven en dit zelf kan lezen, dan heb ik niets gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het eens met Liza en deze discussie is al eerder voorbij gekomen toen je jaren geleden ons uitgebreid informeerden over de mensen die je hielp in de schuldhulpverlening die je ook nog schuldenaars noemden dit vond je toen grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Teinjaarnadato, idd ook de shag wordt hiervan betaald. Hij voelt zich gelukkig en daar gaat het om.

    @Liza, hectische akkoord hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij stelt andere prioriteiten dan ik zou doen, maar als hij hiermee gelukkig is dan het toch goed? Ik denk dat hij wel geprobeerd heeft om te stoppen met roken, want iemand die zo zuinig is kijkt naar alle kostenposten.

    BeantwoordenVerwijderen