vrijdag, april 22, 2016

Kringloopwinkels spinnen goed garen met ontspullen

Ontspullen
Dankzij boeken van Marie Kondo en James Wallman spinnen de kringloopwinkerls goed garen met het ontspullen van onze huizen.

In de crisisperiode hadden de kringloopwinkels veel minder aanvoer van spullen. Maar nu gaat het helemaal goed.

Ik heb ook heel wat ontspuld in huis. Had ik vroeger kasten vol met boeken, nu nog maar een halve kast. Ik lees digitaal. Het viel me op dat digitaal lezen langzamer ging dan in een papieren boek. Ik dacht dat ik me aanstelde. Maar dankzij het boek Ontspullen van James Wallman, weet ik dat het klopt. Digitaal lezen gaat langzamer.  Naar mijn gevoel gaat snellezen gemakkelijker vanaf papier.
Het boek van James Wallman geeft geen doe tips. Het boek gaat in op de geschiedenis van spullen kopen. Na de tweede wereldoorlog toen er flink geïnvesteerd werd in de opbouw van Nederland, groeide de economie heel erg hard. Deze groei zou de ECB nu ook weer graag zien.

De kentering kwam door het voor die tijd nieuwe manier van adverteren en het verkorten van de levensduur van apparaten.  Nu merken we dat we niet zo gelukkig worden van hebben, maar van beleving. We investeren vooral veel in beleving.

Als je terugdenkt aan je leven, dan herinner je de dingen die je deed,  niet de mooie dingen die je had, Zo heb ik nog vele goede herinneringen aan het lopen van de Nijmeegse vierdaagse en de vele trainingen hiervoor. Alles bij elkaar telde dat ook op aan geld, maar ook aan beleving. Terugkijkend denk ik alleen maar aan de gezelligheid en de goede conditie.

Ik zou dan nog willen toevoegen aan beleving. Tot je 40e zorgt je lichaam voor je, maar daarna moet jij goed voor je lichaam zorgen. Energie en gezondheid zijn de basis van een gelukkig leven.

Ik heb besloten om meer papieren boeken te kopen en direct daarna weer te verkopen. Zo verkocht ik het Plakbandpensioen van Gerhard Hormann onlangs alweer via Bol.com voor 10 euro. Inmiddels is de nieuwprijs van het boek gezakt tot € 9,95.

bron: Nos.nl

3 opmerkingen:

  1. De vierdaagse lopen; dat zou ik ook wel willen! Kan me voorstellen dat je daar mooie herinneringen aan over hebt gehouden. En die herinneringen zijn veel waard. De opgebouwde conditie trouwens ook; al blijft ie wat minder lang dan de herinneringen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overconsumptie... het ouderlijk huis moet leeg want mijn vader is overleden. Kringloop- en andere organisaties gebeld of zij interesse hebben. Nee, is het antwoord. Hun winkels puilen uit, evenals Marktplaats. Ik heb geen last van emotionele waarde, hecht niet aan goederen en leef minimalistisch, maar goede meubels en spul naar het milieupark brengen blijft jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je de goede spullen voor een heel klein prijsje op MP zet raak je ze wel kwijt. Of op Facebook. Of op www.gratisaftehalen.nl of www.gratisoptehalen.nl. Probeer dat eens want inderdaad goede spullen weg moeten gooien voelt niet goed en er is altijd wel iemand die het wel kan gebruiken. Succes ! Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen