maandag, april 11, 2016

Makkelijk telen op worteldoek

Telen op worteldoek is de oplossing om geen onkruid meer te verwijderen.

Er is wat rekenwerk voor nodig voordat je aan de gang gaat. Allereerst moet je de maten weten van wat je wilt telen.

Die gaten maken lukt alleen maar met een soldeerapparaat.  Het lukt niet met een blik dat je eerst onder de gaspit hebt gehouden. Het koelt te snel af. Een soldeerbout dus.



Onderstaand een schema van wat je wilt telen en de afmetingen van in de rij en tussen de rijen.

Het internet vertelt je dat de zijkanten van het worteldoek moet worden ingegraven. Zodanig dat het goed blijft zitten.
Ik heb worteldoek van 1 meter breed en op bovenstaande foto heb ik gaten gemaakt met een mal van een groot blik op 30 centimeter afstand.

Het ingraven is een dingetje., dat kan ik je verzekern. Vandaag was het een dag met weinig wind. Links en rechts liggen planken waar je op kunt lopen, om de grond rondom niet te veel in te stampen. De voorgekweekte sla, selderij en rucola in een platte bak geplaatst.

Het uitmeten, gaten met de soldeerbout ingraven, je bent er uren mee bezeig. Dus ik dacht vandaag. Wat als ik gewoon voortaan weer onkruid verwijder. Volgens mij is dit naar verhouding niet veel extra werk meer.

Worteldoek laat wel water door, maar onkruid kan er niet groeien. Morgen plaats ik de tuinbonen.

Update: worteldoek is een prima warm vochtige plek. Ideaal voor slakken. Twee keer waren alle sla planten opgegeten. Worteldoek overal verwijderd.

5 opmerkingen:

  1. Die gaten knip je toch gewoon met een schaar?

    Groet, Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik worteldoek alleen in de kas als ik er tomaten in zet en ik knip lukraak wat schots en scheve gaten met een schaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben altijd voor dingen die onkruid voorkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem en @10 jaar na dato, dan heb je last van rafelranden. Je kunt het doek niet meer hergebruiken.

    @VlijtigLiesje, ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor nu in ons tuintje niet echt mooi maar voor later zeker wel! Thnx voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen