zondag, april 17, 2016

Praatje met een werkende ex-collega van 58 jaar

Dit weekend kwam ik hem dan eindelijk tegen. De man die mij op mijn afscheidsreceptie vertelde dat het nu toch echt wel kon, een boot kopen.

Hoeveel jaar hij nog wilde werken vroeg ik aan hem. Zijn antwoord: 'Ik moet nog negen jaar'. Gelukkig heeft hij een gunstige verandering bij het bedrijf meegemaakt en werkt hij nu op de afdeling waar hij in past als in een oude jas. 

Het viel me op dat hij er moe uitzag. We spraken over toen en dat er toen zoveel mensen uit moesten. Dat ik me toen zorgen maakte over het klimaat en de werksfeer. Dat ik me regelmatig liet bijpraten, tot het moment dat de werksfeer verbeterde. De nieuwe directeur, het vertrek van de oude directeur HR plus de stijging van het aantal normale vacatures. Eerder waren dat voornamelijk stagiaires en nieuwe werknemers op een afdeling waar je van te voren al kon weten, dat nieuwe werknemers het niet lang zouden uithouden.
De werkdruk is nog steeds hoog, zo vertelde hij me, maar de sfeer was verbeterd.

Fijn om nogmaals bevestigd te krijgen dat de sfeer verbeterd is.. Ook hij had zich destijds zorgen gemaakt over de grote Exodus in het bedrijf.  Hij vond het jammer dat de royale afvloeiingsregelingen uit het verleden voorbij waren. Hij had er ook graag gebruik van willen maken. Hij zag het niet zitten, om tot zijn pensioen te moeten blijven werken. Ik zag het aan hem, hij straalde het ook echt uit.

Wat ben ik blij dat ik aan de werkdruk ontsnapt ben, dat ik mezelf goed kan bedruipen, zonder nu al gebruik te maken op de ontslagvergoeding. Dat ik, omdat ik redelijk gezond en met energie weg ben gegaan. Op een lichte verhoging van de Gamma GT nu, een teen die uit de kom is en een lichte ruis in mijn oor, dat bij mijn leeftijd past, heb ik niets. De voor 80 procent aangehouden Moermandieet doet zijn werk naar verwachting. Dit kost geld, maar ik kan mezelf niet vervangen. Hierdoor heb ik zelfs een hogere levensverwachting.
Mijn energie is toegenomen. Mijn hersens werken weer redelijk normaal. Dat deden ze de eerste periode vlak voor en na het ontslag niet zo. Spanningen en emoties zijn slecht voor mijn welbevinden. Dat laatste moet ik eerder onderkennen en ik vergeet het regelmatig. Ik kijk liever positief vooruit.

Eerder met pensioen, dat zou iedereen moeten kunnen. Energie overhouden voor jezelf en eventuele gezin.

7 opmerkingen:

  1. maar niet iedereen wil werken voor het eerdere pensione: leren hoe je kunt uitkomen en genieten met minder geld. Das ook werken, maar anders dan bij de baas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. IK blijf maar niet snappen dat er zoveel jongeren werkeloos thuis zitten en dat de ouderen tot 67 door moeten.

    Ouderen zijn meestal vroeger begonnen met werken ( nu studeert men veel langer) dus eigenlijk is het oneerlijk verdeeld.
    Als ik 67 ben heb ik 50 jaar gewerkt,
    ik zou graag met 65 stoppen, maar dat scheelt mij 200 euro per maand, de rest van mijn leven, dat is teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm, ik ben ook 58 jaar. En het bedrijf waar ik werk vraagt mensen kenbaar te maken of ze geïnteresseerd zijn in vrijwillig vertrek. Je weet niet zeker of het geaccepteerd wordt. Als je voor 1 juli tekent voor vertrek ga je weg onder gunstiger voorwaarden (grotere lumpsum).

    Moeilijke beslissing, vind ik. Ik heb kinderen die thuiswonen en schoolgaan, dat geeft het gevoel dat ik nog niet wil stoppen met werken. Aan de andere kant, de regelingen worden steeds soberder.

    En hoewel ik de antwoorden eigenlijk al gelezen heb in je stukjes:
    1. Heb je ooit spijt gehad van het stoppen met werken?
    2. Hoe vind je de verplichtingen die bij WW horen? De bijscholingen, restricties op afwezigheid, sollicitatieplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Irm. Ik zag er enorm tegen op. Het enorme verlies van inkomen. Zo snel en ik zat druk in mijn werk

    Maar de eerste maandag reed ik met mijn schoonzus zomaar overdaad gezellig naar de Ikea en Makro! Overdag geen stress de tijd voor mezelf. Het emotioneerde me. Blij!
    Dit gevoel is gebleven

    De cursus bij UWV is een wassen neus. Leuk om de laatste keer met alle leerlingen zonder UWV bij elkaar te zijn. Ik leerde veel van degenen die al lang in dr WW waren. Dingen die ik niet aan het internet toe vertrouw

    De sollicitatieplicht. Als je een goede CV hebt in .pdf dan zit je goed.
    Binnen twintig minuten heb ik dankzij de prima website werk.nl gesolliciteerd.
    Het bedrijf page personnel is favoriet. Supersnel.
    Ik ben door hen gebeld met de vraag of ik echt werk wilde.

    Ik vind de nieuwe situatie dat je alle bijverdiensten en inkomen van partner op moet geven lastig.
    Dat heb ik niet. Misschien moet je eens informeren naar deze regeling.

    De eerste WW uitbetaling komt snel en is accuraat.

    Het eerste half jaar heb je een eigen coach.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor je eerlijke antwoorden.

    Ik heb aan meerdere mensen die ik ontmoette gevraagd wanneer ze gestopt zijn met werken en of ze spijt hadden (gehad) van het stoppen. Niemand heeft echt spijt, een enkeling mist het contact met jongeren (dat hangt van je werk af, bij mij zijn mensen van alle leeftijden en nationaliteiten). Je kunt altijd vrijwilligerswerk doen waarbij je jonge mensen ontmoet.

    Wat leuk is aan het doordenken van een mogelijk vertrek is dat je gaat nadenken over wat je kunt gaan doen. Misschien doe ik wel mee aan de "green card lottery" voor de USA... Gewoon omdat het kan...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Irm, wat mij nu helpt is de bijverdiensten van dit blog en de B&B. Geen grote verdiensten, vooral veel onkosten en ik mag mij op de warme belangstelling van UWV verheugen, dus ontwijken is geen issue.
    Omdat ik deze bijverdiensten al had toen ik werkte mag ik die houden. Mijn tip aan jou is dan ook, zorg dat je nu al bijverdiensten hebt. Gelukkig voor mij was het al zichtbaar op de belastingaangiften.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, het is een lastige ontwikkeling voor mensen in zijn leeftijdscategorie. Als iemand zegt dat hij /zij door MOET, vrees ik dat er te weinig voorzorgsmaatregelen zijn. Voorstelbaar, omdat de veranderingen wel heel snel zijn doorgevoerd. De werknemers die 10 jaar jonger zijn dan hij kunnen zoals @kruidigmeisje zegt nog wat doen aan hun levensstandaard en sparen voor een goed pensioen op een leeftijd die je zelf kiest.

    Jammer voor hem...

    BeantwoordenVerwijderen