vrijdag, april 29, 2016

Rendement is 2,16% op de BV in 2015

Dankzij wat burgerlijke ongehoorzaamheid, door een deel privé op deposito te zetten en mijn mini hypotheek met een rente van 3,5% , wat  terugbetalingen van GeldvoorElkaar en een grote hoeveelheid op zakelijk sparen van SNS is mijn rendement hoger dan de inflatie in 2015 van 0,6%..

Het kostte veel zweet die aangifte van de BV, maar het is gelukt!  Hierna komt een technisch deel, je kunt nu ophouden met lezen.

Veel hulp had ik van het voorbeeld van vorig jaar. Het verlengde boekjaar 2013. In de .csv / excel download van de SNS bank maakte ik een extra kolom met grootboekrekeningen en ik maakte wat "memo" posten voor te ontvangen rente, en zo kon ik een draaitabel maken. Van die draaitabel uit een overzicht met Balans en Winst en Verlies en niet te vergeten de toegestane 0,5% administratievergoeding  van de Belastingdienst, plus kantoorbehoeften, waaronder een abonnement van het FD. Had ik een rendement van 2,16%. Het door verzekeraars gehanteerde U-rendement (gedrocht)  bedroeg in 2015 0,47%. Ik zit er boven en dat is ook de bedoeling.  

Stel dat ik een rendement had behaald van een nu normale zakelijke spaarrente van 0,8% en ik zou daar de toegestane korting, de administratievergoeding van 0,5% vanaf moeten halen. Wow, dan zat ik nog onder het U-rendement.  Het U-rendement is het rendement waar verzekeraars mee werken.

Ik ben mijn broer dankbaar  dat hij mij begeleid heeft met het spreadsheet. De draaitabel bleef regelmatig haken en na de tiende keer belde ik hem en stuurde ik het document door. Het bleek dat door het plaatsen van de grootboeknamen (anderen gebruiken grootboeknummers) er een kolom zonder naam was ontstaan.

Mijn broer en ik kunnen botsen met elkaar. We hebben een beetje hetzelfde karakter. Het is voor mij dan ook een leerzame periode in meer dan alleen getallen.
Ik heb voor de zekerheid hem toch mijn uiteindelijke aangifte laten controleren. Volgend jaar gaat het vast beter.
Vorig jaar zat ik in zak en as met de aangifte. Nu heb ik met iedere dag een stapje, is een kilometer per jaar uiteindelijk het p-ding verzonden. Fijn, want door de kruisposten met privé is het wel zo handig dat er overeenstemming is.
Kruisposten is in dit geval depositp's bij de Leaseplanbank. Ik had ze ook bij NIBC, maar dan werd het bedrag te hoog en was het onderpand, mijn woning, niet voldoende dekkend. Bovendien was ik 'vergeten' toestemming te vragen.

Mocht je in slaap zijn gevallen tijdens dit verhaal, want gááp, jammer dan.  Mensen wat ben ik blij dat het gedrocht klaar is. Het ding moet voor 1 juli zijn ingevuld, maar mijn broer gaat binnenkort weer langere tijd op vakantie. Dus ik had haast, ook al vanwege de burgerlijke ongehoorzaamheid en kruisposten. Die moeten ook één op één kloppen met mijn belastingaangifte. Helaas ben ik voor de belasting door dit gedoe geen privé persoon meer. Veel verschil zit er niet in de aangifte, maar toch.

Volgend jaar gaat het nog beter, met minder zweet......


1 opmerking: