zondag, april 10, 2016

Studeren op jouw leeftijd?

Vanaf begin mei buig ik mij achttien maanden over een cursus van de Schrijversacademie. Zuinigaan schreef er al over.

Wat moet je nu met die cursus, zo vroeg ze me. Ze vond de cursus duur.

Tja, ik keek er ook nogal tegen aan. Achtten maanden en wat wil ik er mee bereiken?

Ik zou het niet weten, eigenlijk. In mei 2017 stop ik met het blog over Consuminderen. Lang genoeg geschreven over geld. Schrijven vind ik leuk. Maar mijn leeftijd en dan zo lang en zo veel. Acht tot twaalf uur studiebelasting per week voor normale mensen. Kan ik dat nog wel, zoveel studeren?

De minicursus Spaans voor toeristen die ik naar mijn mening redelijk heb afgemaakt gaf me zelfvertrouwen. Mijn hersens zijn wat afgestoft, beetje bijgekomen van de jarenlange drukke werkomgeving. Als ik er van uit ga dat mijn studiebelasting tussen de vijftien en twintig uur ligt per week? Dan kom ik er wel.

De cursus is flexibel en wordt ook in Rotterdam gegeven. Gerhard Hormann kent mensen die daar studeerden en nu schrijven.
LinkedIn en een Google search leerde me dat de mensen die de schrijfversacademie op hun cv hebben staan er in de meeste gevallen geld mee verdienen.
Vroeger was ik altijd jaloers op de mensen wiens partner voor de inkomsten zorgde zodat zij ongestoord konden studeren. Ik heb altijd naast mijn fulltime werk gestudeerd, nou ja altijd, op een gegeven moment was het op. Ik kon het niet meer opbrengen om nog verder te studeren.

Volgens de schrijversakademie kan ik komende winter op vakantie. De cursus kan ik tijdelijk stopzetten als ik dat wil. De betalingen uiteraard niet.

Erica Verdegaal schreef ooit, een schrijver verdient met schrijven nog steeds als hij/zij gepensioneerd is.
De cursus gaat mij niet zozeer om geld te verdienen. Het gaat mij er om, dat ik alsnog iets leer en doe wat ik leuk vind.  Stapje voor stapje leren dus, wat langzamer dan toen, maar nog steeds going strong. Op mijn gemak leren, met mijn redelijk passief inkomen, als het ware een partner die zorgt dat ik mijn ding kan doen.

8 opmerkingen:

  1. Spannend hoor, wel jammer dat je gaat stoppen.

    Ga je dan nog verder met een ander blog of ga je helemaal iets anders doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Karin. Dat weet ik niet. Studeren moestuinieren en boot en B&B is voorlopig wel genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed hoor, zo'n cursus. Investeren in jezelf kan bijna niet te duur zijn. En het goede gevoel wat het geeft is onbetaalbaar. Zelf doe ik ook elk jaar wel iets leuks. Hm, schrijfcursus.. waar is de link? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schrijversacademie. Als je Schrijfakademie googlet kom je hier terug :)

    Het lijkt me erg leuk. Ik ben erg benieuwd waar je over gaat schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer dat je stopt met schrijven over consuminderen! Wel heel leuk dat je de cursus gaat volgen. En geld verdienen met schrijven is inderdaad (meestal) leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Irm. Schrijversakademie Ik pas het later aan. Het leven is een weg dat stap voor stap gevolg wordt. Ik kan vandaag niet zeggen waar ik over twee jaar ben

    @LLmM. Sommige schrijvers verdienen niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk hoor om iets te gaan doen omdat je het leuk en interessant vind en niet omdat het moet.

    BeantwoordenVerwijderen