woensdag, april 13, 2016

Studeren voor velen te duur

In dit rijke land is het voor velen te duur geworden om te studeren. Gisteren las ik de voor vele MBO studerenden het verminderen van een bijdrage van 550 euro per jaar voor veel kinderen uit arme gezinnen hun studie niet meer haalbaar is. Er wordt een beroep gedaan op speciale hulpfondsen.

Een bedrag van 550 euro is problematisch. Ik was geschokt toen ik dat las. Ik probeer me een voorstelling ge maken van welke gezinnen. Ik dacht dat de subsidiepotjes voor zorg en huur plus kinderbijslag en minder belasting voor tweeverdieners met kinderen is erg fijn.
Ik probeer me voor te stellen hoeveel die 550 eigenlijk is. Het is 45,83 euro per maand. Dan is er nog een probleem met vervoer. Tja, fietsen is zo gek nog niet.

Kinderen kunnen hun studie niet afmaken, om het ontbreken van 45,83 per maand. Het zijn veel kinderen die de dupe zijn van een verdwenen bijdrage.

Nog een verhaaltje uit de oude doos. Mijn vader heeft voor 12 kinderen slechts 1 kwartaal voor 1 kind kinderbijslag ontvangen. Zo was dat vroeger. Ondernemers ontvingen geen kinderbijslag. Later wel en zo genoot hij 1 keer kinderbijslag.
Dat was toen, nu hebben we de vooruitgang en is het vreselijk als er 45,83 per maand minder binnenkomt,

Momenteel zijn er 10.000 studenten minder dan voor de wijziging van het leenstelsel. Is dat een probleem? Kennelijk. Er studeren nu veel meer mensen dan vroeger. Studeren was toen nog luxe, zeker in een dorp waar ik opgroeide.  Als je heel goed was ging de onderwijzer naar het huis van je ouders om te praten. Zeker als het een jongen betrof.
Mijn inmiddels overleden broer studeerde naast zijn baan. Mijn moeder besefte niet dat het diploma SPD2 dat hij haalde heel goed was. De postbode die de post aan huis bezorgde moest het haar vertellen.

Ik wil maar zeggen, dat je ook naast je werk kunt studeren. Maar het moet niet te lang duren.
Ik heb best veel gedaan naast mijn werk. Allereerst mijn basisdiploma drie avonden per week school plus studeren. Dan nog boekhoudcursussen inclusief SPD en wiskunde plus Frans plus nog allerlei. Maar op een gegeven moment was het op. Studeren verrijkt je leven.

Maar een bedrag van 45,83 minder kan geen reden zijn dat kinderen niet verder kunnen studeren. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

14 opmerkingen:

  1. Je moet ook maar net kunnen sparen. Dat kan steeds slechter nu alles veel duurder wordt. En je zult meerdere kinderen hebben die studeren. Kan aardig oplopen. Werken en studeren is een optie, maar niet voor iedereen weg gelegd. Zeker niet als je studerende kinderen thuis wonen en een baantje hebben. Zit je in een huurhuis of flat, dan wordt alles bij elkaar opgeteld en hebt je een extra huurverhoging aan je broek hangen en raakt je mss je huurtoeslag kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mbo scholen zijn vaak regionaal georiënteerd, waardoor fietsen lang niet altijd een optie is. Elke dag 35 km fietsen en weer terug, dat houd je niet lang vol. Bovendien moeten mbo-ers ook stage lopen en dus naar hun stageadressen.
    Mbo opleidingen hebben allen een stageperiode, maar dat hoeft geen loon op te leveren. Je mag al blij zijn met een karige stagevergoeding. Vaak krijg je niets. En niet zelden komt het voor dat je de opleiding moet/mag afbreken omdat er geen stageadressen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Ik geloof dat er echt mensen zijn die een bedrag van ruim 40 euro niet kunnen sparen, maar er zijn velen die onverstandig met geld om gaan. Ik denk dat de gemiddelde consuminderaar veel mensen zou kunnen helpen door alleen al de maandelijkse kosten aan te pakken. TV, telefoon, energie, verzekeringen, als je die allemaal oversluit en dan de CV een graadje lager zet, moet die 40 te vinden zijn. En daarnaast kan een student dat geld misschien ook zelf verdienen met een baantje?

    Ik denk dat dit hoort bij de overgang van het ene naar het andere stelsel. Mensen zullen nu meer voor hun studie gaan sparen, denk ik. Ik denk dat het nu meer een bewuste keuze wordt. Dat hoeft niet perse slecht te zijn, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk ook dat er mensen zijn die dit echt niet kunnen betalen en mensen die denken dat ze het niet kunnen betalen, maar andere keuzes maken.
    Wij zijn al begonnen met sparen toen de kinderen nog heel klein waren. Elk kwartaal een deel van de kinderbijslag. We hadden het toen absoluut niet breed, maar bleven toch sparen.
    Er was bij ons dus een spaarpotje voor de kinderen om studiekosten te betalen. Het was echter niet echt handig om op het platteland te wonen. Voor onze toen zestienjarige zoon moesten we het OV zelf betalen. Dat was ongeveer 120 euro per maand en hebben we twee jaar moeten betalen. Wij konden dat, maar ik kende mensen in ons dorp die dit niet konden betalen voor hun kinderen en zij moesten een andere opleiding doen.
    Wij hebben geluk gehad dat onze zoons studeerden toen er nog studiefinanciering was. Het op kamers wonen om te studeren was dan wel heel erg duur geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het gaat wel om even iets meer dan 45 euro. Je heb het alleen over schoolgeld maar daar komen nog aardig wat kosten bovenop voor boeken, readers, vervoer, eventueel kleding en benodigde spullen. Ik heb twee studerende zoons. Een doet een master en moet daarvoor veel en lange dagen stage lopen waarvoor hij geen vergoeding krijgt. Op zaterdag werkt hij, op zondag werkt hij aan verslagen. De medische boeken kosten een klein fortuin en daarvan moet je de nieuwste druk hebben.
    Mijn jongste doet de ALO en hij is veel geld kwijt aan extra licenties, sportkleding en spullen, (verplichte)schoolreizen en fysiotherapie. Hij gaat 5 dagen per week naar school, doet op zaterdag een stage en op zondag werkt hij.
    Natuurlijk kan je lenen tegen zeer lage rente en met een lange looptijd, maar het is nu helemaal niet zeker dat je een baan krijgt waar je ook nog eens flink verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. We sparen en hebben gespaard voor onze kinderen, altijd, ook toen ons inkomen op bijstandsniveau was. Daar kan het eerste kind dit jaar van profiteren, nu de Stufi niet meer bestaat. Gelukkig hebben we kinderen die verstandig met geld omgaan en die met weinig al blij zijn.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb drie kinderen waarvan twee de komende jaren gaan studeren, 2keer 45 is al €90 dat wordt al wat meer. Mijn kinderen gaan studeren ondanks dat ik alleenstaande moeder ben, maar ik zal er veel voor moeten laten !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het wel heel erg dat zo'n bedrag iets als studeren in de weg moet staan, maar ik kan me ook voorstellen dat het een heel bedrag is in sommige situaties. En zeker als je meerdere kinderen hebt en het dus meerdere keren moet ophoesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik vind het heel erg dat dit voor gezinnen te veel is. (En ik geloof het echt wel. De meeste gezinnen gaan gewoon om met geld, we zijn niet allemaal A. van Deursen. En als er dan weinig geld binnenkomt, zeg maar de onderste 10% qua inkomenshoogte, tja, dan lukt dit niet.)
    Ik vind dit zo erg, omdat het armoede laat voortduren van moeder op kind (in deze categorien zitten veel eenoudergezinnen die veel te vaak door een moeder worden gerund). Met studeren kun je als kind een bladzij omslaan en je eigen leven maken. Dit is echt een STOMME bezuiniging, vanuit de maatschappij gezien. En vanuit mezelf als mens gezien is het een van de vele stomme dingen die de regering mensen aandoet. Mensen die lang niet altijd de vrijheid hebben uit alle keuzes (vanwege beperkte lijven, intelligentie, of andere verdrietige verhalen waar ze maar beperkt wat aan kunnen doen). Natuurlijk is er een dilemma met mensen die hun keuzes niet slim maken. Maar dit is echt onder het niveau dat ik acceptabel vind, hier moet solidariteit echt gewoon blijven/terugkomen. Niet alleen uit mensenlijkheid, maar ook vanuit maatschappijbelang.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat je schrijft klopt helemaal niets van.
    Hoe kan ik mijn zoon van 16 jaar op de fiets laten gaan als hij 71 km enkele reis moet???
    Onmogelijk dus.
    Dan komt erbij dat alleen al de reiskosten vanaf september 406 euro per MAAND bedragen en dan heb ik het niet over de boeken van 700 euro per schooljaar, een kostuum en schoenen van een paar honderd euro, extra kleding voor in de keuken en evenementen bezoeken a 2500 euro voor het eerste schooljaar.
    Misschien begrijp je nu dat 500 euro per jaar nergens op slaat.
    En jawel hoor. Wij kunnen dit betalen en doen dit ook voor ons kind, maar ik kan me erg goed voorstellen dat veel mensen dit niet kunnen.
    Oh, en mijn zoon werkt twee avonden in de week en op zondag de hele dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien mis ik iets hoor, maar studeren is toch voor elk kind mogelijk?! Hoe arm of rijk je ook bent je kan extra geld lenen om je studie van te betalen. Ja je start je carriere dan met een schuld en ja dat kan erg belastend zijn als je met je mbo diploma geen wereldbaan gaat krijgen maar je kan WEL studeren. En de afbetaling van je schuld gaat op basis van je inkomen.. Ik begrijp alle commotie over het nieuwe leenstelsel, dat vind ik ook, maar het is niet onmogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een smanevatting van alle reacties:
    @Anoniem zegt dat haar kind te ver van huis studeert, 70 kilometer per dag. Stage levert niet altijd loon op. Afbreken van opleiding door ontbreken sage adressen kan ook voorkomen. Mijn ervaring met stage is dat stagiares hard moeten werken. Zij zijn de goedkope bijna gratis krachten.

    @Ophetleven, Consuminderaars zouden mensen kunnen helpen. Dit kan vind ik, maar hulp vragen is moeilijk. Niet veel mensen hebben behoefte aan hulp. Het is zaliger te geven dan te ontvangen.

    @Yelena Yeli, Vroeg begonnen met sparen. OV kosten op platteland is €120 per maand. Twee jaar lang betaald.

    @Marianne Het gaat om meer dan 45 euro oer maand. Alle schoolkosten zijn duur met kinderen. Lenen is mogelijk, met een lange looptijd voor aflossen.

    @Alleenstaande moeder betaalt alles zelf en krijgt geen hulp van vader. Dit maakt me kwaad, behalve als vader overleden is, maar ja Picasso betaalde ook niks aan zijn vrouwen en kinderen en kon daar mee weg komen.

    @Kruidig meisje Niet iedereen s zo zuinig als Annemiek van Deursen. Armoede wordt vaak van generatie op generatie doorgegeven. Solidariteit moet terug komen. Ben ik het helemaal mee eens.

    @Gewoon vlijtig heeft een zoon die op 71 km enkele reisaftand studeert en aan OV €406 per maand kwijt is plus 700 boeken en 2500 evenementen per jaar. Zij kunnen dit betalen voor hun kind.

    @Laatste Anoniem. Studeren is niet onmogelijk, geld lenen is mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is een lastige discussie. Mijn oudste broer kreeg heel veel studiebeurs en een OV kaart waar hij 7 dagen per week gratis kon reizen. Ikzelf (5 jaar jonger) kreeg veel minder studiebeurs, en kon kiezen uit een week- of weekend OV. Maar ik kreeg wel een deel geld. Mijn jongste zus had wel een OVkaart maar had een prestatiebeurs (zwaard van damocles als je je studie niet haalde).

    Ik keek even bij DUO op de site, en daar zie ik staan dat je voor MBO een basisbeurs krijgt, een OV kaart krijgt, aanvullende beurs kunt krijgen mits onder bep inkomensklasse, en kunt lenen. Een deel is een gift, een deel is een gift als je binnen 10 jr afstudeerd, en een deel is een lening. Voor HBO en universiteit gelden iets andere regels, maar ook daar is een deel een gift.

    Het is dus niet zo dat een (MBO)student niets krijgt. Die indruk kreeg ik even toen ik de commentaren las. Het is wel zo dat een student waarschijnlijk thuis moet blijven wonen en een bijbaantje moet hebben om te kunnen studeren. Maar dat was in mijn tijd ook al zo. Ik denk dat het voor kinderen goed is om te weten dat je moet werken/sparen voor je studie. In Amerika zijn er veel mensen die een paar jaar studeren en dan eerst gaan werken om de rest van de studie te kunnen betalen, dat zouden we in Nederland ook kunnen doen. Waarom niet? En waarom zouden ouders voor alle kosten op moeten draaien? Vroeger betaalde mijn moeder mijn ziektekostenverzekering, en dat was het. Collegegeld, boeken, huur voor mijn kamer, stappen, kleren, eten enz moest ik allemaal zelf betalen. Ja, ik kreeg 225 euro per maand aan studiebeurs. Maar dat dekte lang niet de kosten. Dus ik werkte de hele zomer fulltime, en werkte ieder weekend, zodat ik kon studeren. Ik had studiegenootjes die alles betaald kregen van hun ouders (die gebruikten hun studiebeurs om te kunnen stappen en shoppen...), maar die waren echt niet gelukkiger of beter in het studeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Marja, zo bezien valt het allemaal nog mee. Als we wat moeten dalen met inkomen of we moeten meer betalen aan belangrijke zaken zoals studie klagen we allemaal.
    Toch jammer dat er minder mensen dtuderen.

    BeantwoordenVerwijderen