woensdag, april 27, 2016

Transparantie in consuminderend blogland

Veel bloggers schrijven, net als ik 'anoniem'. Dat is prettig. Dan kun je schrijven wat je wilt. Vooral als het over geld gaat is dat fijn.
Ondanks het anonieme, van het bloggen, zijn er maar enkelingen die helemaal transparant zijn.
Ik noem er enkele In tien jaar financieel onafhankelijk, Zuingiaan, Zakelijk Bezuinigen...., , Het Rijke Wijf, is zelfs op tv geweest!  Weg naar Zelfvoorziening en Verlossende Aflossers.Ik ben iets minder transparant geworden dan in het begin van het blog.

Eigenlijk hou ik wel van transparante blogger. Bloggers  die hun inkomsten en uitgaven en het totale bedrag van hun hypotheek weergeven.  Gewoon omdat het kan.
Als ze daarnaast nog werken aan een doel, het werkelijk aflossen en schrijven over de dingen die tegen of mee zitten. Perfect!  Dat schrijven daarover geeft anderen misschien de moed om te beginnen om zelf ook te beginnen met aflossen.

Kromme tenen krijg ik van bloggers die rookgordijnen maken over hun doel, die wel schrijven over de aflossingen, maar zelden schrijven over het inkomen.   Steeds vaker denk ik, en dan?  Wat wil je nu eigenlijk, wat is je doel? Wat wil je, wat verwacht je?

Andere blogs die ik graag lees, ook al gaat het zelden over de financiële feiten in getallen, zijn Eenvoudig Leven, het doel is duidelijk. Er wordt niet afgeweken van het doel en de inhoud is altijd fijn en geeft moed om door te gaan.
Valhalla Vertelt schrijft gezellig, maar hoe ze er nu voorstaan? Geen idee, echt niet.
Min-of-Meer,  Hypotheek naar nul  en Hypotheekvrij scrhijven prettig, het doel is redelijk duidelijk, Deze mensen schrijven niet aoniem, en dat dwingt respect af. Maar ik mis cijfers.

Lekker Leven met Minder is anoniem en is  transparant over de hypotheek en haar doel, maar als ondernemer is het lastig om ook het inkomen weer te geven. Dat begrijp ik best.  Ik zeg ook wel eens als ondernemer nee, om geld te verdienen. Dat is de vrijheid die je als ondernemer hebt.

Misschien ben ik nog wat actuele blogs vergeten. Maar wat ik wil zeggen is, ik hou van transparantie en ik hou van duidelijkheid en een doel. Het houdt me al langer bezig, maar nu heb ik het van me af geschreven.


19 opmerkingen:

  1. Al dat gedoe over "blogland", ik schrijf gewoon wat ik zelf wil. Stephen hawking zei ooit "met elke formule halveer je je aantal lezers". Ik denk dat hij gelijk heeft, maar ik heb liever een paar lezers die iets willen leren dan veel lezers die mijn dagelijkse beslommeringen moeten aanzien en alles precies in mijn huishoudboekje willen neuzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb in een paar logjes ons inkomen genoemd. Het vervelende is dat daar dan heftige reacties op komen en dat t dan niet meer gaat over het onderwerp Consuminderen of aflossen maar over 'heb je recht van spreken over zuinig leven als je een goed inkomen hebt'
    Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat wij het goed hebben maar zodra er concrete cijfers worden genoemd zijn de rapen gaar.

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Ik hoef de mensen niet te kennen, dat mag van mij wel privé blijven.
    Maar als ik lees wat mensen aflossen , zou ik best graag willen weten wat hun inkomen is.
    1000 euro extra aflossen vind ik helemaal niet zo geweldig met een hoog salaris, maar met een minimum inkomen vind ik het hartstikke veel.
    Toen een blogster haar inkomen bekend maakte en dat bleek evenveel als ons inkomen te zijn,keek ik er gelijk heel anders tegen aan. ( ik dacht dat de blogster heel zuinig leefde. maar wij hebben t zelfde inkomen, een hogere hypotheek en lossen meer dan t dubbele af)
    Als je meer weet kan je dingen in perspectief zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ongetwijfeld vallen wij onder de 'actuele blogs' :-) Ondanks dat ook wij anoniem bloggen, geven wij - misschien wel te veel - inzicht van zaken. En toch is dat niet het hoofddoel. Ik schrijf wat ons bezig houdt en waarvan ik denk dat dat ook voor anderen nuttig kan zijn. Zo heeft iets schrijver zijn eigen insteek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad, wat Martine zegt. Blijkbaar mag je als je meer binnenkrijgt dan net iets boven het bijstandsniveau niets meer zeggen over besparen ;)
    Ik vind het niet zo belangrijk wat iemand kan aflossen of sparen. Lekker boeien dat je 1500 euro hebt afgelost... alweer.... *gaap*
    Hoe mensen leven vind ik boeiender, eigenlijk. Maar ik vind de financiële kant ook niet zo belangrijk, meer de motivatie en creativiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik blog steeds minder over geld, inkomen, uitgaven en aflossen. Alles is er wel over gezegd en mijn behoefte aan voyeurisme en vergelijken is ook al lang weg.

    Hoe mensen leven, wat ze meemaken. Veel interessanter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het allerbelangrijkst vind ik dat een blog goed geschreven is. Als er veel taal- en stijlfouten in een tekst zitten, dan vind ik het een worsteling om dit te lezen.
    Ik kom er gewoon niet door heen, te veel moeite.
    Is een blog vlot geschreven over een interessant onderwerp: altijd goed!

    Ik ben het eens met Valhalla en Mariimma, mij interesseert geld niet meer zo erg. Ik heb mijn huis bijna afgelost en ik lees verhalen van anderen over aflossen met veel minder aandacht dan 8 jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Zuinigaan. Je doel was toen heel helder. Nu heb je na veel jaren opeens een gemakkelijk leven.
    Je doel wordt, net als bij mij, minder sterk
    Vandaag met Koningsdag realiseerde ik me hoe ik niet iedere cent hoef om te draaien. Financiële rust voor altijd. Het is mede de reden dat dit blog aan het einde van de WW oo houdt te bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waarom zou iedereen een doel moeten hebben? Ik consuminder op dit moment om geen schulden te hoeven maken om de kinderen met zo min mogelijk schuld te laten leren. Het is heus wel eens leuk om een lijst met uitgaven te zien, maar het valt op dat daar bepaalde uitgaven niet in staan. Dat vind ik dan weer jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niks is voor altijd. Dat is juist is interessante van leven; dat het dynamisch is. Ik vraag me af waarom doelen zo belangrijk voor je zijn?

    En transparant is echt een kulmanagement-woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Legezakken, in je antwoord stond je doel:-)) Uitkomen met je geld is jouw doel. Je maakt je niet druk omdat jouw blog niet werkt.

    @Anoniem, de titel van een blog komt overeen met wat je ervan kunt verwachten. Als je een consuminderend blog leest, dan verwacht je bepaalde info. Ik hou van duidelijkheid en dat vind je in mijn blog terug, kijk maar naar de schermafbeeldingen van mijn laatste hypotheekaflossing, huurwaardeforfait.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat je zegt over mijn blog klopt inderdaad; ik blog anoniem, ben wel open over cijfers, maar kan maar moeilijk mijn inkomen weergeven, omdat dat gewoon verschilt. En officieel weet ik feite pas anderhalf jaar later (ja, ik ben traag met aangifte doen) hoeveel ik verdiend heb. Dan is het ook een beetje mosterd na de maaltijd. Wel ben ik gestopt met mijn spaarsaldo op mijn blog te zetten. Dat had in mijn beleving niet echt veel toegevoegde waarde en was ook best een hoop werk steeds, om dat bij te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk dat ik als transparant gezien wordt :)

    Ben echter ook wel iets terughoudender geworden gedurende de tijd (en minder actief).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Er zijn sowieso veel blogs die geen nieuwswaarde hebben. Mensen die voor geen meter kunnen schrijven en dan ook nog niks te melden hebben. Maar ze hebben er zelf wel wat aan. Plezier, een online dagboek, noem het maar. Volgens mij is dat het belangrijkst. Als ze me niet boeien, dan lees ik ze gewoon niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Bespaar Balans, ik heb jullie niet genoemd, omdat jullie nog maar kort bloggen. Jullie zijn wel heel duidelijk.

    @Valhalla, Van sommige dingen weet je van te voren al, dat je de wind van voren krijgt. Dat gevoel had ik ook over de handtas die ik afgelopen weekend kocht. Anderen zeggen weer dat ze iets goedkoop hebben aangeschaft en voor welke prijs. Er wordt gezwegen over grotere uitgaven.

    @Zakelijk bezuiniger, je schreef destijds over het het ondernemerschap van je vrouw en onlangs duidelijk over de familiebank. De lekkere koffie met een prijskaartje.

    @Suzanne, blogs zonder nieuwswaarde zijn er genoeg, maar dan is toch de manier van schrijven, de reden dat je blijft lezen. Een metafoor meer of minder, een u-bocht in het schrijven en wat humor. Perfecte blogs.

    Jammer dat ik nog steeds niet onder iedereen een reactie kan plaatsen in dit blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Opnieuw Beginnen: dat is een kwestie van instelling volgens mij. Wat moet je doen?
    Je gaat naar instellingen. Dan kies je berichten en reacties. Dan kies je bij plaats reacties voor Ingesloten. Vervolgens sla je het op!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je hebt de instellingen van berichten en reacties nu staan op plaats reacties: Hele pagina.

    BeantwoordenVerwijderen