donderdag, april 07, 2016

Verstandig beveiligen

In mijn wijk wordt regelmatig met twee personen 's avonds een rondje gewandeld. Ik las in het wijkverenigingsblad dat er plek was voor nieuwe wandelaars.
Inmiddels heb ik het eerste rondje meegewandeld en geleerd over de beveiliging van huizen in de wijk.

Slim is om je huis goed te verlichten. Je buitenlamp liefst automatisch aan laten gaan wanneer het gaat schemeren.
Liefst nog meer licht om je huis heen. We keken naar huizen waar camera's werden opgesteld. Die werden vaak pas aangebracht na een inbraak. De ervaren mee wandelaar had zelf haar huis beveiligd met anti inbraak rolschermen.  Ik ken meer huizen die hun huis zo hebben beveiligd. Een dure grap.

De inhoud van GFT bakken bij flats werden met lantaarn bekeken. Ja het GFT en de plastic zakken zaten er in. Tja, lijkt me logisch. Als het centrale GFT punt zonder verpakkingsmateriaal aangeboden moet worden, zou er een bak naast geplaatst worden voor restmateriaal.  Dat is niet gebeurd en ik begrijp dat het afvalmateriaal centraal gesorteerd wordt en daar het overige materiaal verwijderd.

Tijdens het rondje werd een kapotte lantaarnpaal genoteerd om de volgende dag door te geven.  Al het kapotte buitenmateriaal wordt doorgegeven. Er is weinig kapot in de wijk.

Binnenkort wordt er ook een Wattsapp groep opgericht. De eerste aanmeldingen zijn al doorgegeven aan de  wijk bewonersgroep.

Mijn huis werd beveiligd door een bedrijf die dat verzorgt en dan krijg je een  politiekeurmerk. Ik ontving via dit bedrijf formulieren om subsidie aan te vragen bij de gemeente. Dat is een leuke bijdrage. Mijn buitenlamp ging lang geleden automatisch aan wanneer het ging schemeren als er maar een gloeilamp in ging.  Ik vind het jammer om iets te vernieuwen dat nog niet kapot is, maar ik denk dat ik deze lamp toch maar vervang. Wel een schemerschakelaar, maar geschikt voor een led lamp.  Ik ga me ook oriënteren op camera's.  Ik vind het jammer om weer de knip te trekken voor dit soort onderhoud. Een hoop gedoe en geld voor veiligheid.

Wat hebben jullie gedaan aan veiligheid?

10 opmerkingen:

  1. Ook van die lampen die aanspringen. We hebben zelfs een lantaarnpaal vlakbij staan. Goede sloten. Alles goed afsluiten als we weggaan. Er is bij ons bijna ltijd iemand thuis. Tuindeuren zitten standaard op slot. En 's avonds als het donker is doe ik niet altijd de deur open als er aangebeld wordt. Zoveel mensen kennen we hier nog niet en in de avond doe ik het gordijn voor de deur dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klinkt lullig, maar ik heb tijdens mijn studie (strafrecht) geleerd dat je huis goed beveiligd is, als het beter beveiligd is dan het huis van je buren.

    En wat misschien ook lullig klinkt is dat wij nog steeds profiteren van het feit dat er bij onze vorige bewoners hier in huis is ingebroken. Zij hebben er daarna een klein fort van gemaakt. Op alle ramen van die slotjes bijvoorbeeld. Ik vind het wel fijn want er wordt in ons dorp schijnbaar bij inbraken regelmatig gebruik gemaakt van de methode om een gaatje te boren in het raamkozijn en dan met een ijzerdraadje de raamklinken te openen. Dat kan dus niet met die slotjes.
    Aan de andere kant is het me meermalen overkomen dat ik 's morgen beneden kwam en dat dan bleek dat de achterdeur nog niet op slot zat. Eén keer realiseerden we ons dat ie al meerdere dagen open moet hebben gestaan. We zijn hele gastvrije mensen schijnbaar ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals 10jaarnadato al schreef, gaat het er om of je huis beter beveiligd is als het huis van de buren. Wij hebben er een paar jaar geleden, na een inbraak, voor gekozen om een alarminstallatie te plaatsen. Het is een luxe product, maar het is de investering meer dan waard. Sindsdien voelen wij ons (weer) veilig in ons huis. Ook als wij weg zijn.
    Daarnaast vorig jaar, bij het vervangen van de kozijnen door kunststof goede sloten (vijfpunts) gekozen. Datzelfde geldt als dit voorjaar de kozijnen aan de achtergevel vervangen worden. Daarnaast ook lampen die automatisch aan gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Twee witte herders:)

    Groetjes Jacq

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou inderdaad gewoon een knappe hond nemen net als Jacq hierboven ;)

    In ons oude dorp was ik al laks met dingen op slot zetten maar hier helemaal. Veel garages hebben niet eens deuren, of staan altijd open. Net als onze kelderdeur en veel ook onze voordeur. Wat is hier nu te halen. Een kapotte laptop, een van vier jaar oud, twee budgetmobieltjes van een jaar oud en een koffiezetapparaat.

    Heel vervelend als je je op die manier moet beschermen tegen zulk tuig zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe kan je dat politie keurmerk aanvragen? Wij hebben allemaal nieuw hang en sluitwerk en komen nu wel in aanmerking denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Mom4life, ik heb de wijsheid niet in pacht. Google op politiekeurmerk in jouw woonplaats

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meest gebruikte inbreekmethode bij ons in de regio.. Men belt aan bij een schijnbaar verlaten huis. Deur open is verderop proberen. Deur dicht betekent flikker een baksteen door het raam en ga naar binnen. Zet de achterdeur open, of een raam. Pak wat je wil. Zodra er iemand bij het raam komt kijken ga je de achterkant uit.
    Tenzij je onbreekbaar glas neemt.. Heb je niks aan uitboorbeveiliging, metalen randen, vijfpuntssloten.
    Wij hebben geen beeldscherm in de kamer en laden op in een dichte kast.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik doe 's avonds de buitenlampen aan. En verder gewoon de deur op slot.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik woon in Rotterdam en heb speciaal een bovenwoning gekozen ondanks dat er nog benedenwoningen vrij waren. Het is een woning die helemaal gerenoveerd is in 2001 vlak voor de verkoop, dus de toegangsdeur heeft een draadglazen ruitje en drie sloten. Als ik binnen ben doe ik voor de veiligeheid maar 1 slot erop en heb een beugel binnen. Omdat zo'n enkel uitgang weer gevaarlijk is als er brand zou komen heb ik een uitschuifladder en daarmee kan ik vanaf het balkon op het platte dak van ons zeer grote complex komen. Dus ik zit niet als een rat in de val mocht het onverhoopt gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen