zaterdag, april 16, 2016

Voldoende slapen levert geld op

UEen Bedrijf gaat zijn werknemers 25 dollar betalen als werknemers aan kunnen tonen dat zij in twintig nachten minstens 7 uur geslapen hebben.  Het idee daarachter is dat fitte werknemers beter presteren.

Te veel mensen slapen te kort. Deze stagiair bijvoorbeeld viel op zijn tweede stagedag gewoon in slaap.

Deze week viel een gast bij de dwdd gewoon in slaap, terwijl ze wachtte tot ze aan de beurt was.

Slapen is gewoon gezond. Het is gratis. Toch doen we het onvoldoende.
Een uiltje knappen op zijn tijd is heel gezond.

Na de spanning over de boot, waar ik alles aan gedaan had. Niet wist dat er veel mensen  met dezelfde problemen zijn, was het mijn zus en mijn zwager die mij hielpen. Veel nachten 'sliep' ik voldoende uren. Maar ik zat in spanning.
Zelfs twee dagen terug, was ik zo gespannen en sjacherijnig dat ik vertelde: 'als het nog niet lukt met die boot, dan stop ik er mee'. Zo gefrustreerd was ik van alles.

Maar nadat die boot gisteren in het water lag en hij ook nog vioer, en tijdens het varen mijn glimlach zo, dat mijn mondhoeken tot aan mijn oren reikten. Afgelopen nacht sliep ik als een blok van acht uur 's avonds tot zeven uur 's morgens. De spanning had mij verlaten. Vandaag was ik een ander mens.

Slapen is dus niet alleen voldoende uren slaap, maar ook voldoende ontspanning.
Achteraf had ik in mijn projecten schrift vlak voor het slapen op moeten schrijven wat wel goed ging. Ik heb me teveel geconcentreerd op wat niet goed ging. Bovendien wilde ik geen hulp vragen aan vrienden en familie, maar het gewoon zelf oplossen. 

10 opmerkingen:

  1. Soms lijkt het of men het een goede eigenschap vindt,met weinig slaap toe te kunnen. Maar of dat echt gezond is betwijfel ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lig op tijd op bed (meestal rond tien uur) en de wekker gaat om kwart voor zeven. Meestal slaap ik prima tot ongeveer half vier en daarna lukt het niet meer zo. Ben al jaren een lichte slaper. Maar merk het verschil goed als ik een nacht echt goed heb geslapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Izerina, idd. Heel normaal. Slapers zijn watjes.

    @Yelena Yeli, dat had ik kennelijk ook de laatste tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarom liggen mensen wakker, is meer de vraag?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Valhalla. Bij mij wel bleek pas toen de ontspanning kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een intrigerend nieuwsbericht dat een bedrijf werknemers wil betalen als ze goed slapen. Maar er zit denk ik best wat in!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben stiekem jaloers op goede slapers want ik heb al ongeveer drie jaar een chronisch slaapprobleem : zeer moeilijk inslapen, van 't minste geluid wakker worden en dan vaak niet meer in slaap raken....

    Ik slaap al maandenlang gemiddeld 1.5 tot 3 u per nacht en vaak is die slaap dan nog niet in één stuk maar in onderbroken blokjes. Overdag voel ik me doodmoe, heb soms concentratieproblemen.
    Ik heb al alle mogelijke natuurproducten die ene goede nachtrust beloven geprobeerd maar niets heeft echt effect. Ik hou er een goede slaaphygiêne op na, neem overdag veel lichamelijke beweging maar ook dat geeft geen effect.

    Ik ben enkele maanden geleden met mijn 'slaapprobleem' naar de huisarts gegaan en kreeg medicatie op plantenbasis voorgeschreven (valeriaan en passiebloem) maar geen effect, evenals melatonine. Onlangs werd bijkomend een licht antidepressivum opgestart dat een slaapverwekkend effect zou moeten hebben. Na een dag op veertien begon ik wat beter in te slapen en ook door te slapen tot in totaal ongeveer 5 u. Wij waren al heel blij dat ik 'zoveel ' uren sliep maar van de ene op de andere nacht zit ik weer met hetzelfde probleem als voor ik startte met de medicatie : gemiddeld 1 tot 2 totaal slapeloze nachten per week, de andere nachten mag ik met tevreden stellen met 1.5 tot 3 u slaap....
    .
    Ik ben doorverwezen naar de slaapkliniek om de oorzaak van mijn slaapprobleem te zoeken maar heb nog geen afspraak ontvangen. Ik sukkel dus verder....

    Ik vraag me af 'hoe' een werknemer kan bepalen welke van zijn werknemers goed slapen om ze dan meer te betalen....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat veel stress vanwege je boot! Hopelijk ben je bij het tewater laten van je boot een volgend jaar meer ontspannen en kun je ook dan rustig slapen in de wetenschap dat het wel goed komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Huisvlijt, idd intrigerend en geeft hoop voor de toekomst

    @Anoniem, je bent tot het uiterste gegaan en toch niet gelukt. Er is niets dat je niet geprobeerd hebt. Jammer voor je.

    @Zuinigaan, ik geloof het ook. De lijst met aanstaande meevarenden groeit. Het credo is niet, als je geld hebt, heb je vrienden, maar als jee boot hebt, dan heb je vrienden. De praktijk leert dat de lijst met meevarenden het tweede jaar minder is. Volgens mij is een motorboot saai. In ieder geval minder leuk dan zeilen. Deze boot leent zich ook om voor anker te gaan en te kamperen. Het kamperen is uiterst simpel, de boot is niet groot,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik was altijd een goede slaper tot ik zwanger werd van mijn oudste zoon. Vanaf toen werd ik een lichte slaper. Al is wat ik beschreef tot hakf vier slapen iets van de laatste jaren. Volgens mij heeft dat ook met de overgang te maken. Ik heb slaaptabletten en neem ze maar heel af en toe. Toch vind ik het fijn dat ik ze heb, het geeft een rustig gevoel. Ik heb ze al zeker vijftien jaar en nog steeds dezelfde lage dosis.
    Een dag op een boot staat bij mij garant voor een nacht slecht slapen. Ik word zo draaierig van op het water zijn.
    Bij mij werkt het het best om gewoon op tijd op bed te gaan en dan heb ik meestal de eerste vijf of zes goede uren meegepakt. Ik pak weleens een boek, ga een cracker met oerzoet pakken, of ga gewoon een beetje liggen mediteren. Ik lig gelukkig niet wakker omdat ik aan het piekeren ben.

    BeantwoordenVerwijderen