zaterdag, mei 07, 2016

Alle porties zijn groter

Jamie Oliver op de website Food Revolution vertelt daar dat alles groter is geworden.  De wijnglazen zijn groter, de borden zijn groter.

Als je in een antiekzaak rondkijkt, dan zie je mooi bewerkte wijnglazen die de helft kleiner zijn, dan die we nu gebruiken. Pas at ik bij iemand die mooie oude wijnglazen gebruikte en ik vond ze echt klein. Ik herinnerde me de paar mooi bewerkte kleine  kristallen glazen van zeker 60 jaar oud die ik in bezit heb.  Bizar veel  kleiner dan de mooie grote die je nu voor rode wijn koopt. Wijn was echte luxe.

Onze platte borden waren voorheen 24 cm en nu 28 cm.  De oude platte borden die ik nog over heb van mijn boerenbonten servies, zijn kleiner dan die nieuwe die ik er later bij kocht.

Onze porties worden vanzelf ook groter. Waren in het verleden flessen limonade van 1 liter nog voldoende, nu kun je ze kopen in 1,5 liter flessen. Dit terwijl de gezinnen kleiner zijn dan vroeger.

De Food Revolution porbeert de honger in de wereld te stillen met echt voedsel waar je lichaam wat aan heeft. Voedsel en geen vulling. Eten is raar verdeeld Er zijn 159 miljoen kinderen die onvoldoende voedsel krijgen. De Food Revolution wil daar wat aan gaan doen. 
In de westerse wereld kan het bewustwordingsproces van goede voeding verbeteren. Voeding waar je wat aan hebt.  Helemaal goed, doneren kan voor een betere wereld. Door obesitas halen veel Amerikanen de pensioenleeftijd niet eens.


10 opmerkingen:

  1. Ik eet expres van een klein bord optisch gezien werkt dat goed. Zeker voor mensen die geneigd zijn veel op te scheppen. Dit heb ik zelf dan niet zo dat ik geneigd ben veel op te scheppen maar ik heb er geen zin in om een groot bord te pakken terwijl het eten ook op een kleiner bord past.

    Het is idd niet eerlijk verdeelt, helaas zijn er een hoop mensen die honger hebben terwijl er aan de andere kant ook veel mensen zijn die iets te veel eet.
    Het overdaad aan voedsel in de supermarkt in het westen is enorm, en als je ziet wat er weggegooid wordt aan nog goed voedsel is ook echt niet mis.
    Er is helaas een hoop mis in de wereld van voedselconsumptie.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kleinere borden zijn ok. Het is een eyelopener dit artikel. Het gebruik van kleinere borden, geen ontbijtborden en die grote cola flessen enz. Weg er mee. Vroeger was voedsel naar verhouding duurder dan nu. Voedsel had ook nog eens meer vitaminen dan nu. Ik geloof zelfs tot zes keer meer vitaminen. Niet alleen aten de mensen minder, maar ze aten ook gezonder. Het kostte naar verhouding veel meer. Al die kant en klare producten werden na het ontstaan van de supermarkten uitgevonden. Daarna dat er minder tijd in de keuken werd besteed. Viola de basis van het huidige voedingspatroon in een notendop.

      Verwijderen
  2. De bowlglaasjes werden vroeger bij ons op verjaardagen gebruikt en deze waren erg klein.Tegenwoordig wordt het in veel grotere glazen opgediend.
    Vroeger namen mijn ooms en tantes echt maar 2x zo'n glas. Ook dat is nu bij de jongeren anders

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die oude bowlglazen heb ik, nadat ik eerst leurde in de familie, waar ze ook vandaan kwamen, naar de kringloop gebracht. Zo klein die glazen. Ik maak nooit meer bowl.

      Verwijderen
  3. Als mensen overstappen op plantaardige voeding en dus dierlijke producten laten staan is er voedsel zat op aarde. Kunnen er zelfs nog mensen bij op aarde die allemaal voedsel hebben. De kans op obesitas en heel veel andere ziektes zullen dan ook minder voorkomen. Dan natuurlijk wel op een gezonde manier zoals het in het engels zoveel mooier heet 'wholefood plantbased'. Want patat en cola zijn ook plantaardig. En dan schiet het nog niks op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja helemaal mijn idee, je hebt vlees ook echt niet nodig en is heel gemakkelijk te vervangen. Ik ben al vanaf mijn 14de vegetariër. En hier komt ook echt geen patat en cola in huis. Het liefst koop en eet ik biologisch en het liefst ook nog is producten uit de omgeving.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
    2. Idd. Met patat en cola schiet het niet op. Vroeger was een patatje uitzonderlijk. Cola kwam net als vele andere zaken overwaaien uit de VS.

      Sas, in Kassa een man die vertelde aan veganisten dat ze vegaburgers moesten kopen, omdat daar supplement B12 aan was toegevoegd, ik denk dat hij namens Unilever te gast was.

      Verwijderen
    3. Die burgers maak je veel lekkerder, gezonder en voordelig zelf. B12 is idd belangrijk voor veganisten en voor vegetariers om als supplement erbij te nemen. Vleeseters krijgen het ook als supplement, maar hoe en er niet over na te denken omdat het aan veevoer wordt toegevoegd.

      Verwijderen
  4. Vegaburgers zijn zo vies, alles wat maar een beetje op vlees lijkt hoef ik niet.
    Je kan prima volwaardige maaltijden maken zonder vegaburgers (zelf gekocht of zelfgemaakt) die er een stuk leuker en gezelliger uitzien :)

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O en B12 is wel een dingetje, ik krijg injecties bij de dokter daarvoor

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen