dinsdag, mei 03, 2016

De nadelen van telen op worteldoek

Het bleek dat het telen op worteldoek teveel nadelen had.  Het telen van sla en peterselie was een feestje voor slakken.   Thuis heb ik veel sla vooruitgeteeld en die in de rondjes van het worteldoek. De zijkanten dik in de grond gestoken. Maar het probleem was natuurlijk de ronde gaten. Ik heb twee keer opnieuw geplant van zelf voorgekweekte slaplantjes en peterselie uit een doorgeschoten slaplant en wat ik nog had aan peterseliezaad van vorig jaar.
Vandaag zag ik geen enkele slaplant meer. Alle slaplantjes waren te gronde gegaan aan de slakkenvraat.

Zoals Annemiek van Deursen schrijft. Zij legt grote rabarberbladeren op de grond en daaronder is het warm en vochtig, daar houden slakken van. Zij vergaderen onder het blad. In de vroegte staat ze op en dan pakt ze de slakken op en die verdwijnen vervolgens naar een plek waar ze geen kwaad meer kunnen doen.

Vandaag haalde ik vier zakken van 30 liter potgrond bij mijn favoriete zaak Spekvers in Zevenhuizen Het tuincentrum vind ik gezellig en het is altijd voordeliger dan de Welkoop. De verkoper bij Spekvers bevestigde mijn vermoeden dat telen op worteldoek prettig is, maar een feest voor de slakken.  Niet doen. Al strooi je er nog zoveel "escar-go" bij, de slakken vinden altijd hun weg.

Gisteren heb ik weer aardbeienplanten bij de goedlachse tuinder in Monster gehaald. Gisteravond heb ik wel gaten in het worteldoek gemaakt, maar ik heb het niet meer gebruikt.

Komend jaar zal ik net zoals andere jaren, weer gewoon schoffelen. Telen op houtsnippers heeft als nadeel dat dat hout slecht is voor de grondkwaliteit.

Moestuinieren, het blijft een arbeidsintensieve hobby. Rijk word je er niet van wel gezond.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen