zondag, mei 08, 2016

Geldvraag in VK over eerder met pensioen

Iemand van 63 jaar en met een woning van 3,5 ton, overwaarde 2 ton en hypotheek 1,5 ton wil eerder stoppen met werken. Hij is bereid om te verhuizen. Het is immers nog maar 1,5 tons schuld. Kan hij de overwaarde gebruiken om eerder met pensioen te gaan?

Maar 1,5 ton schuld noemt de vraagsteller dat. Maar 1,5 ton! 

Het antwoord is, dat de vraagsteller nog niet met pensioen kan gaan. De overwaarde is op papier. Niet te gebruiken in de reële economie.  Statistisch gezien heeft de vraagsteller nog 20 jaar te gaan.

Verhuizen naar een goedkopere woning heeft geen zin, volgens de Volkskrant, ivm hypotheekrenteaftrek. De woonlasten gaan daardoor iets omhoog in een goedkopere woning. 

Het eindadvies is, niet verhuizen, dat kost geld. Niet eerder met pensioen, want dan houdt u de resterende pensioenbijdragen minder in handen.  Deeltijdpensioen is het eindadvies om zich zo op pensioen voor te bereiden.

Mijn overweging: De vraagsteller stelt de vraag omdat de laatste arbeidzame jaren moeite kost. Het antwoord gaat over geld. Logisch, want het is een geldvraag. Ik mis in het antwoord de persoon zelf. Die persoon is moe, die is het zat, die heeft moeite om de laatste jaren zich voort te slepen. Een goedkoper huis mag dan iets meer geld kosten door verdwijnen hypotheekrenteaftrek. Volgens mij heeft iemand met een kleiner huis minder energiekosten, WOZ en onderhoudskosten. Ik vind de redenering van de Volkskrant onjuist.  Deeltijdpensioen is vrijwel niet uitvoerbaar. Op je werk niet, werkgevers zitten niet te wachten op oud personeel. Demotie is het toverwoord in veel bedrijven voor ouderen. Dan heb je en minder werkinkomen en ook nog eens deeltijdpensioen.  Bevrijd van je werk ben je niet. Het pensioen is sinds 2005 gebaseerd op een middeninkomen.

NB: Ik weet niet of de vraagsteller een vrouw of een man is. Uitgaande van mezelf, denk ik een vrouw 😉🤔

7 opmerkingen:

  1. Als hij zijn huis verkoopt voor 3,5 ton en iets koopt van 2 ton heeft hij geen hypotheeklasten meer en kan wellicht stoppen met werken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Volkskrant vond het zonde van de hypotheekrenteaftrek. Hier haakte ik af. Ik zal dit nog wat duidelijker in de tekst aangeven.

      Verwijderen
    2. Als hij iets koopt van 2 ton van de overwaarde en geen hypotheeklasten meer heeft...dan moet hij nog een spaarpootje hebben (voor boodschappen, vaste lasten, zorgverzekering etc) om 4 jaar tot AOW leeftijd te overbruggen, toch?

      Verwijderen
    3. Hij kan al 100% pensioen ontvangen.
      Met deeltijdpensioen, bouwt zij nog gedeeltelijk pensioen op. Volgens VK zou dat beter zijn.
      Maar na nog vier jaren plezier met minder pensioen, en vooral lage vaste lasten, kom je echt een eind. Ik kan er over mee praten.

      Verwijderen
  2. Dit soort discussies voer ik ook wel. Dan krijg ik te horen dat ik beter niet kan aflossen, omdat over 20 jaar het geld zoveel minder waard is, dat het dan veel lucratiever is om af te lossen. Ik stel daar tegenover dat ik dan wel 20 jaar rente heb betaald over die bedragen en dat dat bij 5% het hele bedrag is. Hypotheekrente-aftrek heeft nog nooit iemand rijk gemaakt.
    Ik zou denken dat de vraagsteller het wat anders aanpakken en het totaalplaatje onder handen nemen:
    - Gaat zij(!) met de auto naar haar werk? Dan vervallen de reiskosten.
    - Kan haar levensstijl zodanig naar beneden, dat ze met minder inkomen uit kan komen?
    - Kan ze, behalve het huis verkopen, andere dingen verkopen zodat er een buffer ontstaat?
    - Kan ze nog een aantal jaren flink buffelen op haar werk, geld opzij zetten en dan met pensioen gaan?
    En zo zijn er vast nog meer overwegingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat kan. Toch heb ik het eerste jaar 8000 euro besteed aan wijzigingen interieur. Voorheen viel het me niet op

    Vorig jaar en dit jaar project boot.

    De eigen ingevulde agenda is ideaal. Net zoals meer slaap meer beweging.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon pensioen naar voren halen, huis verkopen en hypotheek aflossen. Misschien poosje huren en bedenken (misschien is er al iets bedacht) wat de mogelijkheden zijn!

    BeantwoordenVerwijderen