zondag, mei 01, 2016

Kwijtschelden van sollicitatieplicht voor 60+

Van tijd tot tijd wordt de discussie aangezwengeld om oudere werklozen te laten stoppen met solliciteren. Het lijdt immers toch nergens toe. Zoals in Trouw.

Ik werk niet meer en ik ben 60+ alweer. Ja, ja, zo gaat dat als je maar lang genoeg doorgaat met ademhalen.... :-))

Feit is, dat ik naast mijn WW uitkering nog deeltijd ABP en sinds kort een bankspaarproduct laat uitkeren. Al met al kom ik ruim aan de 40.000 euro bruto aan belastingaangifte. Dit is nog altijd 20.000 euro minder dan vroeguh.  Mens wat heb ik mij een zorgen gemaakt of ik al dan niet rond zou komen.  Ik kom rond. Het sparen gaat niet hard en mijjn zwakte voor wat betreft onderhoud zorgt ervoor dat die pot vrijwel nooit meer fors gevuld lijkt te worden.

In het begin belden uitzendbureaus en détacheerders mij op, of ik nog wel wilde werken. Als ik teveel inging op jobs die het aanzien niet waard waren, dan werd ik gebeld.  Het inkomen van dergelijke jobs ligt beneden de WW-uitkering.  Ook mijn medeleerlingen van de cursus "sollicteren voor ouderen"  vertelden me dat ze nog wel gevraagd werden, maar altijd voor jobs beneden het niveau. Een voorheen manager vertelde dat zij van die huppeldepupjes tegenover zich had zitten met de sollicitatie, dat die door haar niet voor vol werden aangezien. Dat heb je dan, bedrijven willen voor een dubbeltje op de eerste rang. Krijgen ze de eerste rang op sollicitatiegesprek, dan blijkt dat zij het onderspit delven.

Ik ken ook mensen van eind 50 die graag aan de bak willen en niet worden uitgenodigd. Zo vertelde een vrouw me dat zij naar dezelfde baan had gesolliciteerd als ik. Ik kreeg niet de standaard afwijzing en zij wel. Vreemd toch. Uiteindelijk ontving ook ik de afwijzing, dus was zij en ik gelukkig. Zij was gelukkig omdat zij niet de enige was die werd afgewezen, ik blij, omdat ik absoluut niet verder wilde met de sollicitatie.

Ik verstuur altijd een online sollicitatieformulier of, als daar om gevraagd wordt een e-mail.  Ik heb eigenlijk een beetje meedelijden met de bedrijven, dat zij nog extra werk moeten verrichten om die afwijzingen te versturen. Een uitzendbureau, waar ik vaak solliciteer, want hun manier van solliciteren duurt minder dan een minuut, belde mij op, of ik echt aan het werk wilde. Tja, verklap het niet, maar eigenlijk niet en ja, sorry voor het extra werk dat ik jullie bezorg. Maar ik moet nu eenmaal aan de sollicitatieplicht voldoen, want gratis geld bestaat niet.

Het solliciteren hoeft niet wekelijks. Bij mij staat iedere vier weken een bericht klaar dat ik kan solliciteren. Het solliciteren van de vereiste 4 plus een bonus sollicitatie, daar ben ik minder tijd mee kwijt dan een blogje schrijven. Ik solliciteer nu bij voorkeur op sollicitaties die door het UWV worden aangedragen, maar waar ik bij voorbaat al weet dat ik niet word aangenomen.  Zo zit dat.

Dus ja, voor wat mij betreft, ik solliciteer wel en ik zie wel. In mei 2017 loopt mijn WW uitkering af. Ik kan nog voor een bonus gaan van 800 euro per maand. Maar of ik dat ga doen? Ik ben wel klaar met die leiband. Dus als het solliciteren niet meer hoeft en ik gewoon gratis geld krijg, zonder er iets voor te doen, dan ga ik er voor.


26 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk! Zit hier in de gelijke boot en heb het echt helemaal gehad ermee! Zeker als ik zie dat de sociale hangmat op "uitnodiging" en bij gratie van misbruikt wordt! Zij wel en ik niet? Tja... Ik ben een kleine kostenposte, maar als er 4+ kinderen aan te pas komen gaat de teller pas echt lopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zou ziekmakend kunnen zijn voor sommige oudere werklozen. Die sollicitatiedruk en de wetenschap,dat je toch afgewezen worden. Ik hoop,dat die plicht gaat vervallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Realiseer je je hoe véél jij verdiend hebt? Ik heb nooit meer ontvangen dan 30.060 euro bruto per jaar, in geen enkel jaar. In het afgelopen jaar waren mijn verdiensten in totaal nog geen 29.000 bruto. Nou weet ik wel, ik werkte toen ik iets meer dan 30 duizend per jaar verdiende, 4 dagen per week en geen 5 dagen zoals jij, maar toch, ik vind het riant!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik keek vooral naar het inkomen van mijn mannelijke collega´s en het gemak waarmee zij werden bevorderd.
      Herinner me nog van vele jaren terug, als ik als blokhoofd een mannelijke medewerker kreeg. Hij werd speciaal uitgenodigd om te komen praten met de baas en er werd een carrièreplan voor hem opgesteld.
      Kreeg ik een vrouw, dan tja, niks eigenlijk.

      Verwijderen
    2. Ik heb vrijwel geen mannelijke collega's gehad, het is 95% vrouwen. Dus ik kan niet vergelijken. De weinige mannen die er waren werden ook niet bevorderd. Ook waren vrijwel al die banen niet fulltime, maar 0,75 of 0,8. Want kennelijk hoefden vrouwen geen fulltime baan. Ik heb het jaren geprobeerd om een fulltime baan te krijgen, maar het mocht niet van de baas en heb het opgegeven.
      Tot ik 1,5 geleden dacht, what the f*ck, ik stap in een seniorenregeling. 25% minder werken tegen inlevering van 6% loon. Hoe riant is dat?

      Verwijderen
    3. Trouwens, de reacties op deze manier plaatsen vind ik een enorme verbetering! Veel overzichtelijker dan eerst!

      Verwijderen
    4. Misschien is dat de reden dat vrouwen minder verdienen? Parttime werken? Zes procent minder zou ik denken 'Go for it'. Het is meer dan je ooit verdiend hebt.

      Verwijderen
  4. Is een mooi salaris wat je had en hebt. Eigenlijk is het misschien wel niet helemaal zoals het hoort qua solliciteren, maar je maakt ook weer plek voor jongere kandidaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een enge manier van denken. Ik volg de regels. Ik ken jongeren die bewust nooit meer aan het werk willen

      Verwijderen
    2. Ik meen te hebben begrepen dat je bewust solliciteert op werk waarbij je afgewezen wordt. Is dit volgens de regels? Wat is aan de reactie eng? Ik kan me voorstellen dat je het doet. Ik vind het ook niet gek.

      Verwijderen
    3. Ik meen te hebben begrepen dat je bewust solliciteert op werk waarbij je afgewezen wordt. Is dit volgens de regels? Wat is aan de reactie eng? Ik kan me voorstellen dat je het doet. Ik vind het ook niet gek.

      Verwijderen
  5. @Zuinigaan,

    riant mag het zijn, maar hoeveel dienstjaren had opnieuwbegonnen in tegenstelling tot jouw dienstjaren? Dat speelt wel degelijk een rol. (een beetje lezer weet dat jullie beide (semi) ambtenaar zijn/waren. Tel daarbij de bijverdiensten op en je bent een heel eind verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Arie, Ja, als de kinderen laat komen, dan heb je op je 60e nog wat te doen. Jij werkt niet, je hebt een jongere vrouw. Mooie kans om huisman te worden, tijdens je WW periode.

    @Zuinigaan, ik heb zojuist jouw inkomsten van 1653 euro voor 3 dagen werk omgerekend naar een volle werkweek. Dan heb jij nu ook een mooi salaris. Je hebt bovendien nu een bijna afgelost huis en een grote auto. Onze levens zijn totaal verschillend verlopen. Jij hebt twee mooie kinderen op de wereld gezet.

    @Lege zakken vrouw, Nee, ik solliciteer zoals het hoort. Jouw man moest een aantal jaren terug solliciteren. Wanneer heb jij voor geld gewerkt?

    @Arie, Dank je, ik ben misschien wat kort door de bocht geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man moest 11 jaar geleden op zoek naar een nieuwe baan. Hij heeft geen uitkering genoten. Ik heb jarenlang aan het arbeidsproces deelgenomen, maar kreeg te maken met een burn out. Nu maak ik me op andere manieren nuttig in de samenleving.

      Verwijderen
    2. Ik heb geen aanspraak gemaakt op een uitkering voor de duidelijkheid. Het geld wat ik kreeg bij de verkoop van het bedrijf is in de aflossing van de hypotheek gegaan en naar de belastingdienst.

      Verwijderen
    3. Ik heb geen aanspraak gemaakt op een uitkering voor de duidelijkheid. Het geld wat ik kreeg bij de verkoop van het bedrijf is in de aflossing van de hypotheek gegaan en naar de belastingdienst.

      Verwijderen
    4. Mijn man moest 11 jaar geleden op zoek naar een nieuwe baan. Hij heeft geen uitkering genoten. Ik heb jarenlang aan het arbeidsproces deelgenomen, maar kreeg te maken met een burn out. Nu maak ik me op andere manieren nuttig in de samenleving.

      Verwijderen
  7. @ Opnieuw Beginnen reactie 1: Geen kinderen hier, en geen Partner, dus dan mag je voor alles de volle mep betalen.. (reken even alle overhead die je niet kan delen, maar dat ken je.. ) Ben inmiddels huisman, met moestuin en binnenkort een B&B als alles lukt! Dus tja, soms is het ook goed een dergelijke periode te hebben, dat laat je kijken naar nieuwe perspektieven en mogelijkheden! En dan misschien geen riant salaris, maar een inkomen wat OK is maar met een boel levenskwaliteit!

    @reactie 2, niet jij was te kort door de bocht, maar Zuinigaan. Reken even deeltijd naar voltijd om, wat je deed, en vergeet de schalen/functiejaren niet! Dat maakt een boel uit! Daarbij, de woonlasten in het noorden zijn veel goedkoper dan in het westen, en dat is ook een factor die je niet mag vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Arie, ik hoop dat je op een goede locatie woont voor een B_B. Hoeveel kamers ga je doen? Waar sluit je je bij aan? Heb je al een vergunning? Ik zou een boek kunnen schrijven over alles wat ik heb meegemaakt en nog steeds meemaak.
      Toch is het leuk.

      Verwijderen
    2. Ik mail je even...

      Verwijderen
  8. Dat je niet meer in loondienst wilt snap ik en je wijze van solliciteren ook. Is handig. Maar ben je niet bang dat iemand je blog leest en je gaat verraden bij het UWV? Met dergelijke opmerkingen van je zou het weleens een korting op je uitkering kunnen worden. Ik zou zoveel risico niet durven nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. OpnieuwBegonnen, als je een serieuze baan (opniveau) aangeboden zou krijgen, met bijbehorend salaris, zou je dan nog willen werken? Begrijp ik vanniet? Dat kan, maar dan is het natuurlijk niet helemaal netjes dat je nu wel WW wilt vangen (rechten vs plichten enzo). Wel verleidelijk, dit vangnet. Ik snap het wel, maar vind toch dat ik geen "OK" ertegen kan zeggen.
    En ik ken allerlei mensen die het systeem niet helemaal netjes gebruiken, van alle leeftijden. Dat vind ik niet een echt serieus argument, want als die anderen in de sloot springen, ga jij dus ook.....
    En als vrouw (in mannenwerk) ben ik het verder eens met de subtiele benadeling die we hebben gehad. Maar als vrouw in een mannenomgeving heb je meestal al een voordeel van de beter betalende mannenbanen, en het systeem kan ik niet in mn eentje bevechten. Dus daar stop ik mn energie niet in. Alleen gebruiken (netjes dan he) mag, vind ik. En dat doe ik dan. Als er vrouwen niet mee eens zijn: protesteer rustig(ik doe mee dan hoor), of kom ook in mannenberoepen werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, zo wil ik het ook wel. Niet solliciteren en toch geld krijgen. Ik heb nu bijna 3 jaar gesolliciteerd en nog NOOIT ben ik uitgenodigd. Moeten solliciteren en vooraf al weten dat je geen kans maakt, frustreert enorm. En ik snap de bedrijven ook nog. Toen 60 jaar en nu 63 jaar, wie neemt er zo"n "oudje" aan. Er zijn immer gegadigden genoeg. Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik erger n eigenlijk best aan mensen die wel benaderd worden voor een baan maar daar niet op ingaan omdat het beneden hun niveau is. Werk is werk en dat heb je te accepteren vind ik. Ook als je in inkomen achteruit gaat. Dat vind ik een andere discussie dan oudere werklozen die wel willen werken maar niet aan het werk komen omdat niemand ze wil hebben.

    De sollicitatieplicht is wat mij betreft meer dan een rituele dans maar echt een inspanningsplicht om uit de ww te komen.

    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen