vrijdag, mei 13, 2016

O, o. die slome callcenters

Mijn telefoon is afgemeld voor bellers van organisaties die wat aan mij willen verdienen.  Er zijn organisaties waar ik een zwak voor heb, zoals groene milieu clubs.

Onlans was het zover. De computer had mijn telefoon gekozen, ik hoorde hem rinkelen, nam op en zei mijn naam.
Dan hoor je even niets en dan kwam daar een mannenstem en die vroeg, een overbodige vraag!  Hij vroeg of hij met mevrouw Begonnen sprak. Omdat het dan toch een mij dierbare milieuclub is, hield ik me in. Ik antwoordde beleefd. Toen vroeg hij, of hij gelegen belde?!

Dit zijn kostbare minuten, waar ik kromme tenen van krijg.  Ik zei dus, nee, u belt niet gelegen. Hij vroeg of hij dan later terug mocht bellen. Omdat het een mij dierbare milieuclub was, hield ik me in en zei ja!!
Ik dacht, die computers kunnen toch nooit terug bellen. Maar helaas, een paar dagen later herhaalde zich het eerdere gesprek. Een stilte, de naam van de milieuclub en dan weer de overbodige vraag, of ik mevrouw Begonnen was.

Ik was onder de indruk van zoveel flexibiliteit en souplesse.  Ik bleef beleefd. Na een praatje, dat nog steeds met de snelheid van een bejaarde slak ging, kwam de vraag, of ik maandelijks wat wilde storten. Tien euro per maand maar. Ik pareerde, of ik 120 euro per jaar wil bijdragen?  U hebt een ANBI status, waarom komt u niet meteen op de proppen met de  periodieke gift van de Belastingdienst.  Als je het contract invult, dan moet je vijf jaar lang eenzelfde bedrag storten, maar dat bedrag kun je zonder drempel aftrekken van de belastingdienst.
Daar moest de op tempo gekomen slak over nadenken. Hij belde mij vast later terug.

Hij belde voor de derde keer. Ik was druk bezig. Het gesprek ging weer als vooraf. Een stilte, de naam van het goede doel en dan de overbodige vraag, of hij met mevrouw Begonnen sprak.
Tja, ik had op dat moment geen zin in dit gemier. Bovendien vroeg ik me al een tijdje af of ik gek was geworden. Ik geef al genoeg, mijn inkomen is al tot 60% gezakt ten opzichte van een paar jaar terug, meer nog, als je rekening houdt dat ik geen inflatiecorrectie heb gekregen.
Ik was klaar met die man. Ik hoorde hem nog twee keer vragen, ja, maar ik spreek toch met u, mevrouw Begonnen??  Hij had mijn stem herkend. Ik hield vol. Nee, zij is er niet.

Sorry, dat ik een soort van dissociatie heb gehad aan de telefoon. Maar echt, als je supersloom bent, niet luistert naar mijn argumenten en toch blijft doordrammen, het werkt op mijn zenuwen.
Ik was echt bezig en ik had geen zin in weer een telefoontje van duwen en trekken.

7 opmerkingen:

  1. Gewoon zeggen dat je geen interesse heb de eerste keer. Hoef je het ook geen 2e en 3e keer te verdragen. ;) Ook fijner voor degene op het callcentre dat hij niet nog twee keer voor niks hoeft te bellen en jij hoeft je niet te ergeren. Dingen kunnen zo eenvoudig zijn. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze horen je het 'bel me niet/recht van verzet' aan te bieden voor dat het gesprek wordt beëindigd. Het kan zijn dat je daar al ingeschreven staat maar als het een 'warm' contact is mogen ze je nog bellen tot je na het gesprek aangeeft bij het computerkeuzemenu dat je dat niet meer wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik na de eerste keer gedaan. Ik was echt verrast dat het niet werkte.

      Verwijderen
  3. Duurt een aantal weken voordat dit verzoek verwerkt is. Voor BV's geldt dit register niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede info! Heb persoonlijk in het verleden giften gegeven. Belletje was persoonlijk.

      Verwijderen
  4. De volgende keer gewoon zakelijk zijn.

    Ik zeg altijd het volgende: Ik heb geen interesse als ik iets wil geven dan kom ik zelf wel met een donatie.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het meest ergerlijke vind ik nog wel bij dit soort telefoontjes dat ze vaak zo blijven aandringen. Zelf heb ik mijn nummer al tijden afgemeld voor alles, maar in het verleden, voor deze afmelding werd ik wel regelmatig gebeld en een simpel "Nee dank u geen interesse" was nooit genoeg. Ze bleven altijd doorvragen waarom ik dan geen interesse had, zelf na nog een keer "Ik heb geen interesse" gingen ze nog door tot ik dan altijd nogal ge-irriteerd werd en zei dat dat ze niets aanging en hun geen uitleg verschuldigd was.
    En onlangs werd ik gebeld door mijn internet provider. Hier ben ik al heel lang klant, en dat was ook de reden dat ze belden: om te checken of mijn abonnement me nog beviel en te inventariseren wat ze nog meer voor konden betekenen, of te wel hoeveel meer ze nog aan mij konden verdienen. Hier had ik geen interesse in en gaf aan dat mijn abonnement mij prima beviel en dat ik hier geen veranderingen in wilde aanbrengen. Toch wilde de meneer van de callcenter "met mij het gesprek aangaan". Ik niet, wat ik nogmaals aangaf. Meneer blijf echter aanhouden, ik ook en nadat hij voor de derde keer zei dat hij toch het gesprek wilde aan gaan werd ik gewoon echt pissig. Maar ik geloof dat hij het toen wel begreep.

    BeantwoordenVerwijderen