dinsdag, mei 10, 2016

Uitkering van een oude koopsompolis voor AOW datum

Ooit kocht ik twee koopsompolissen à ƒ 5000. Eén keert  nu maandelijks uit. Met de andere koopsompolis is nog even een uitdaging. Ik hoop dat het lukt.
Ik liet me eerder het bos insturen door SNS bank met hun lijfrente spaar product. Monneywise vertelde me dat het wel mogelijk is.  Niet simpel, maar mogelijk. Ze gaan me er bij helpen.

Ik hoop het. Ik kan dat eigen geld nu wel gebruiken.
Net zoals de andere koopsompolis wil ik deze door Aegon laten uitkeren. Eén instantie, daar doen we het voor.  Het bedrag is geen ƒ 5000 meer, maar €10.000 euro.

Omdat ik deze koopsompolis voor 2006 aankocht en in 2013 liet omzetten naar een bankspaarproduct bij SNS, zou het moeten kunnen.....
Het bankspaarproduct heet lijfrente sparen. Derhalve mag deze pas gaan uitkeren op AOW datum. Deze week werd ik wakker. Ik informeerde onder andere bij Moneywise en die vertelde mij dat deze wel degelijk kon uitkeren.  Alles wat ik moest doen is bij Moneywise een aantal keren klikken, wat gegevens geven en dan......  Bingo.


Ik ben benieuwd, wat extra geld is nooit weg, zeker als het mijn eigen geld is.


10 opmerkingen:

  1. Weet je zeker dat nu uitkeren het beste moment is? Juist door de aftrek destijds,+rendement (als het er is)+ te betalen IB is het waarschijnlijk na je pensioen (want minder IB) het rendement groter en hou je er dus meer aan over.. Als je het uit kan zingen zou ik dat doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanaf 65 jarige leeftijd wil ik de stamrecht BV laten uitkeren. De jaarlijkse kosten van de verzekeraar zijn hoog. Die wil ik niet 19 jaar lang terugzien
      Die kosten smeer ik liever over wat minder jaren uit. Vanaf mei volgend jaar krimpt mijn inkomen door einde WW periode.

      Verwijderen
  2. Voor uitkeren zou ik ook een ander bedrijf kiezen dan Aegon Die zijn in het verleden toch minder betrouwbaar gebleken, en dan zeg ik het nog voorzichtig....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Ik ben het eens met je dat Aegon een heel vervelend bedrijf is en veel mensen heeft kaalgeplukt.
      Maar het kwam samen met een ander onbekend bedrijf als voordeligste uit de bus bij Moneywise.

      Ik heb nu drie maanden in de praktijk Aegon meegemaakt en dit gaat tot nog toe goed.

      Ik ben het eens met je dat Aegon een vreselijk bedrijf is.
      Ik ben tevreden over de uitbetalingen. Moneywise rekent me ook kosten.
      Ze doen wat voor me, waar SNS bank weigerde, zei Moneywise mij telefonisch dat ze toch geld konden uitkeren. Beter enkele jaren jaarlijkse kosten betalen dan 19 jaar lang.

      Verwijderen
    3. Ah, nu begrijp ik beter wat je bedoelde. Wellicht hebben ze hun leven gebeterd nadat ze iedereen in het verleden behoorlijk het vel over de neus hebben gehaald. Aan de andere kant waren zij niet de enige die zulke praktijken bedreven.

      Ik heb er nog twee gewone polissen lopen die de komende jaren uitkeren en een kleine pensioenpolis van rond de 1700 euro aangezien ik op een bepaald moment gestopt ben met inleggen in alle polissen. Laten uitkeren nu kost me weer teveel dus ik laat het maar even sudderen tot de uitkeringdatum en dan kan ik het altijd nog ergens anders onder brengen. We zien het wel. Ik heb alleen na die affaire besloten dan maar zelf te sparen en te beleggen, en niet meer allerlei producten te kopen. Ik ben tenslotte zelf nog altijd mijn betrouwbaarste adviseur. ;)

      Verwijderen
    4. Ik verwacht niet dat hun leven verbeterd is. ABN AMRO maakte gisteren bekend dat het slechts +450 miljoen heeft verdiend in 1e kwartaal.

      Verwijderen
  3. Hopelijk lukt het! Wat extra geld is idd niet weg en als het nu 10.000 euro is, in plaats van 5000 gulden, dan klinkt dat toch behoorlijk goed! Klopt dat trouwens wel? Want in 2006 hadden we ook al euro's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begin negentiger jaren aangeschaft. Eerst koopsompolis, toen banksparen en nu heet het weer anders. Niets is voor eeuwig.

      Verwijderen