donderdag, mei 12, 2016

Waarom waren er afgelopen jaar 51 verkeersdoden meer

Gerhard Hormann wist het direct, het kwam omdat de snelheid op de meeste rijkswegen naar 130 was verhoogd.
Ik dacht, het komt vast door meer elektrische fietsen, smartphone gebruik, meer bejaarden op de Nederland. weg, want Nederland vergrijst.

Wie heeft gelijk?  Waarom die trendbreuk, zo vroeg ik me af. De afgelopen 15 jaar was  het aantal verkeersdoden gehalveerd. Ik schreef een e-mail aan Veilig Verkeer Nederland, en ontving vandaag antwoord.

Het totale aantal verkeersdoden op de fiets is gelijk gebleven. Onder jongeren gedaald en onder ouderen gestegen.
Het aantal verkeersdoden op scootmobielen wordt niet meegeteld.

In totaal zijn er 37 meer doden in personenauto's.  Hiervan is 51% van de toename op de gemeentelijke en provinciale wegen.
Het resterende aantal, 49%, is op de rijkswegen.

VVN zegt dat het niet zozeer het aantal 60-plussers is dat ongelukken veroorzaakt, maar de 80-plussers. VVN heeft een opfriscursus voor krasse knarren in het verkeer.   Het aantal verkeersdoden onder jongeren tussen de 20 en 30 jaar nam verder af.  De toename zit hem  in het gebruik van de smartphone en dat meer 80 plussers auto rijden.

Waar de overige 14 doden meer door veroorzaakt worden, wordt niet weergegeven. Het kan ook zo maar zijn dat deze doden wandelden, of  in vrachtwagens en bussen zijn gekomen.  Van scootmobielen worden geen cijfers bijgehouden. Misschien onder de tram gelopen?

In totaal waren er in 2015  621 mensen omgekomen en in 2014 waren dat er nog 570 mensen.

Mijn conclusie is dan ook, dat ouderen beter geen 130 kunnen rijden op de rijksweg. Dat de smartphone niet gebruikt moet worden, anders dan voor GPS. Ik rij ten hoogste 100, wat volgens lezers van dit blog erg gevaarlijk is... Ik verbruik weinig benzine, net zoals ik niet voluit vaar met mijn boot. Maar ik scooter wel op topsnelheid, maar met 1 liter benzine op 33 kilometer heb ik daar geen enkel probleem mee.



16 opmerkingen:

  1. Ik rijd ook wel eens honderd. Maar ik moet wel zeggen dat ik het vervelend vind als mensen met 100km uur (waar je 130 mag) dan ook de vrachtwagens op hun gemak inhalen (net als vrachtwagen die dat doen). Ik kies er dan altijd voor om even gas bij te geven zodat ik meega in het verkeer op de andere baan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens, altijd aan het verkeer aanpassen. Of je hangt achter de vrachtwagen, of je gaat met aangepaste snelheid er langs.

      Verwijderen
  2. Heb je wel is overwogen om een elektrische scooter of fiets aan te schaffen ipv je huidige scooter? Scooters zijn namelijk heel erg vervuilend, en als ik er achter fiets of samen bij het stoplicht sta vind ik het uitermate stinken wat er uit de uitlaat komt.

    Ik rij geen auto, ik heb geeneens een auto dus daar kan ik niet over meepraten of 100 km per uur gevaarlijker is. Wel is het een stuk milieu vriendelijker en stoot je een behoorlijke hoeveelheid CO2 minder uit met 100 km per uur.

    Ik hoop dat er volgend jaar een daling is van het aantal verkeersdoden.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedzo, geen filosofeer in het luchtledige, maar gewoon op zoek gaan naar feiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O en de uitstoot CO2 loopt niet evenredig op met hoeveel minuten sneller je op plaats van bestemming bent, met 120 km per uur heb je aanzienlijk minder CO2 uitstoot en je bent maar een paar minuten sneller op plaats van bestemming. Naar mijn "bescheiden" mening zou de maximale snelheid op de snelweg wel weer terug geschroefd mogen worden van waar je nu 130 km per uur mag naar 120 km per uur.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. MMmm zie dat het er een beetje krom staat maar ik bedoel dat je met 120 km per uur veel minder CO2 uitstoot hebt dan met 130 km per uur en het sneller op bestemming zijn loopt niet evenredig op met hoeveel meer CO2 uitstoot er plaats vind.
    Ik vond het daarom ook erg jammer dat je nu toch op veel snelwegen 130 km per uur mag.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meerdere redenen: ik rij teveel kilometers. Onzekerheid over opladen. In de winter neemt de hoeveelheid kilometers af en als je tegen de wind in rijd ook. Dat heb ik allemaal niet met benzine,

      Verwijderen
    2. Sas, die dikke mensen waren zo dik, dat min twee jaar geleden nieuw aangeschafte hotelboxsprings nu kapot zijn. boxsprings gaan slechts tot 125 kilo.

      Verwijderen
    3. Vervelend dat je bedden kapot zijn, ik hoop dat je verzekerd bent.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  6. Het verbaast me niets die stijging van doden. Hoe vaak er niet iemand slingerend voor me rijdt omdat ie op z'n mobieltje zit te turen. Levensgevaarlijk als het éénbaanswegen zijn met het tegemoetkomende verkeer op een meter afstand.

    Je mag niet toeteren, maar voor dat soort idioten druk ik toch de hoorn even in....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar zit die toeter anders op de auto. Automobilisten doen in Midden Delfland ook hun groot licht aan. Ik ben regelmatig verblind door het grote licht.

      Verwijderen
  7. Prima stuk. Eén ding is zeker (zei de filosoof): als de maximumsnelheid weer terug zou gaan naar 100 km/u levert dat geen stijging op van het aantal verkeersdoden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen is dan ook een stuk relaxter. Het rijk loopt meet inkomsten mis aan accijns en btw. Het verhoogt de files en dan komen er meer investeringen voor meer asfalt. Goed voor de economie en misschien de inflatie.
      Iedereen happy.

      Verwijderen
    2. Dat zou toch mooi zijn als de maximale snelheid 100 km per uur zou worden op de snelweg en daarbij meerdere vliegen in 1 klap gevangen zouden worden, minder verkeersdoden (tenminste dat zou logisch lijken), minder CO2 uitstoot en minder benzine verbruik waardoor het autorijden iets milieuvriendelijker zou worden.

      Ik ben er een voorstander van.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  8. Ik heb een E-bike en kan daarmee harder dan de gemiddelde fietser. Dat zou tot gevaarlijke situaties leiden als ik dat zou doen. Misschien rijd jij niemand dood wanneer je vol gas op je scooter voorbij scheurt, maar ja maakt mensen (kwetsbare fietsers) ontzettend aan het schrikken en die kunnen dan misschien rare dingen gaan doen.

    Met het verkeer meerijden is het veiligst, zowel op de snelweg (ook als iedereen 120 rijdt) als op het fietspad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik rij op een vijf kilometer opgevoerde scooter met helm. Dus op de weg. Die vijf kilometer heb ik erbij laten plaatsen, omdat ik in de spits een opgejaagde scooter was.

      Toen ik nog geen helm droeg heb ik hem niet laten versnellen. Ik vind het ronduit asociaal een opgevoerd scooter op het fietspad.
      Met 70 km op het fietspad zie ik soms. Ze halen mij in!

      In Rotterdam zijn het aantal helmscooters sterk verminderd nu je niet via het snellere fietspad mag rijden. In Delft zijn er ook files, maar minder irritant. Zelfs in Den Haag is het beter tussen de auto's dan in Rotterdam.

      Verwijderen