maandag, mei 02, 2016

Wat ben ik toch een saai mens

Soms heb ik van die dagen, dat ik mezelf voorhou dat het niet geoorloofd is om een terrasje te pikken.  Dat ik mezelf voorhou, 'Ik heb thuis ook een .... (vul maar in wat lekker is).
Dus lopen we weer verder en troosten ons met de gedachte om thuis een 'terrasje' te pakken in de zonnige achtertuin.

Vroeger, als ik hongerig uit kantoor kwam, had ik ook vaak de behoefte om ergens te stoppen en daar te eten. Toen hield ik me voor de gek met: 'Als ik thuis ben heb ik binnen 15 minuten eten op tafel, als ik daarna nog honger heb, dan mag ik van mezelf alsnog ergens eten'.

Je snapt het wel, het gebeurde nooit op een heel enkel keertje na. Zoals de dag voor mijn vakantie dat ik toch nog verplicht naar kantoor terug moest.  Dat ik geen tijd had om nog boeken te halen voor tijdens de vakantie. Toen, ja toen, toog ik binnen in een niet al te duur restaurantje.

Zo kun je voor jezelf altijd een smoes voorhouden, om de knip niet te hoeven trekken.

Van sommige krenterige beslissingen heb ik nu spijt. Op de watersportvereniging is een kantine. Een drankje, of het nu een bier of een frisdrank is, het kost een euro en de thee kost vijftig cent.
Wist ik toen niet. Te krenterig. Heb ik spijt van. Als ik vaker naar de kantine was gegaan, had ik geweten dat er betere kappenmakers bestonden, had ik eerder geweten wat ik met die buitenboordmotor had moeten doen.
Die vrekkerigheid doet me niet altijd goed.  Soms is het beter om ieder terrasje te pakken dat je onderweg tegen komt en er aantrekkelijk uitziet.

8 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar... Hier eet je voor een habbekrats een warme maaltijd tussen de middag, dan is het soms al niet meer lonend om zelf te koken. En wat is krenterig? Heb velen gezien die met bolderwagenladingen vol eten en drinken naar het strand gaan omdat de horeca te duur is. Voorbeeld, 3 biertjes en 2 rivella 13,50 Euro op een terrasje! Dus als er hier dan met een paar mensen bier en een lading goede wijn doorheen gaat en dat kost nog geen 20 euro glunder ik. Leuke avond gehad, de portomonee is niet leeg, ook omdat je het later weer ophaald, en iedereen is tevreden!

    Trouwens een kleine tip: zorg op de boot voor een voorraad wijn en bier en koop een wat betere koelbox, desnoods op gas. Mooie avonden kunnen spontaan in de haven erg gezellig worden! (spreek uit ervaring)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Per keer nemen wij eten mee. In een koelbox natuurlijk. Veel alcohol hoort niet binnen het Moerman dieet trouwens, net zomin als suiker,
      Mooi meegedacht.

      Verwijderen
    2. Hoeveel is denk ik naar ieder zijn smaak.. Maar ik ben altijd bang tekort te komen als ik mensen uitnodig, dus vandaar altijd voorraad.. Hoewel Moerman mij lastig lijkt op de boot!

      Verwijderen
  2. En af en toe,als een echt extraatje dat terrasje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe ik ook wel hoor, maar alleen als ik echt in de stemming ben.

      Verwijderen
  3. Balans vind ik een supermooi woord. En ik ben ook aan het verkennen hoe je kan genieten terwijl m'n vrekkige stemmetjes niet uit mijn hersendak gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, je moet jezelf ook wel wat gunnen en soms de ruimte pakken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan thuis niet zulke lekkere cappuccino maken als in mijn favoriete café. Dat is een overweging, toch? Of, toen in onlangs in Engeland was en een heerlijke cream tea nam: ik kan niet zulke goede scones bakken en in Nederland hebben ze geen clotted cream.
    In de trein heb ik altijd mijn eigen dingen bij me en in de auto al helemaal. Een eigen picknick als ik op vakantie ga... het geeft me een gevoel van onafhankelijkheid, niet zo zeer van vrekkigheid.

    BeantwoordenVerwijderen