vrijdag, juni 03, 2016

De wasmachine draait en de energiemeter loopt terug

De wasmachine draaide.. Zonnig was het gisteren niet. Toch maar eens kijken in de meterkast, terwijl de wasmachine draaide. Wat een feest is het om de meter van de ferraris energiemeter lekker terugloopt.

Yes, stroomvrij wassen en nog stroom overhouden ook. 

Voordat ik de zonnepanelen liet installeren, rekende ik en rekende ik of ik de kosten er wel uit zou krijgen. Na de aanschaf ben ik mijn berekeningen vergeten.  Het geld is uitgegeven.  Nu kijk ik alleen maar het resultaat. Ergens op mijn onderhoudsspreadsheet staat wanneer ik de omvormers moet laten vernieuwen. Dat duurt nog lang. Die uitgave is te overzien.

Ondanks de zonnepanelen let ik op het verbruik. Het bleek dat de afzuigkap veel energie verbruikt. Die zet ik nu aan, wanneer het echt nodig is.
Zo zijn er nog een paar dingen waar ik rekening mee hou. De computer niet te lang aan. In het weekend verbruik ik bewust minder stroom, dan door de week,

4 opmerkingen:

  1. Wij hebben bijna een jaar zonnepanelen en hebben nu 3250 opgewekt, terwijl 2500 de verwachte opbrengst was :-) Ons verbruik was 2400. Dat is nu hoger geworden. Ik heb nog steeds geen vaatwasser of droger, maar sinds kort wel weer een oven en met zoveel overcapaciteit op de teller gebruik ik de oven zeer vaak. Ik denk er verder over om de overcapaciteit te gaan gebruiken voor een inductiekookplaat als we onze keuken gaan vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk zoveel energie over. Ik heb elektrische verwarming er bij genomen. Is dit een tip?

      Verwijderen
    2. Daar hebben we ook over gedacht, maar voor ons huis niet zo heel praktisch.

      Verwijderen
  2. Wij hadden het afgelopen eerste jaar ook meer opgewekt dan verwacht. Ik kan nog met plezier naar de teruglopende meter kijken.

    BeantwoordenVerwijderen