woensdag, juni 15, 2016

Gelukkig woon ik in een mooiere buurt zei de Marktplaats koopster.

De vrouw pakte de potten en weckfles van mijn eetkamertafel uit mijn huiskamer  en we spraken nog wat, tijdens het inpakken van de spullen. Spontaan zei ze: 'Gelukkig woon ik mooier aan de rand van een natuurgebied.'  Ik was even perplex, haalde mijn schouders op en even later was ze vertrokken en ik  een paar euro's rijker.
Hoe vaak ik al niet gehoord heb van mensen dat mijn buurt niet mooi is, enorm vaak.
Het probleem is de entree van de straat te wensen overlaat.  Voor heb ik vrij uitzicht. Ik woon dicht bij het OV met een grasperk met  bomen er voor.  Vierentwintig bomen telde ik er zojuist. Helaas staat er ook blik voor geparkeerd. Een lelijk gezicht, ik geef het toe.

Als je echter de moeite neemt om vijftig stappen naar links te doen, dan kom je in het autovrije natuurgebied.  Dan pas gaat een mooie wereld voor je open. Dan pas. Ja, ik kan er ook niks aan doen. Het kost wat moeite. Onzichtbaar vanaf mijn woning.  Wel zichtbaar de open ruimte en het OV.  Maar mogelijk dat ze dat gemist had in de haast om de parkeerplek voor mijn deur te pakken.

Voor de gastenkamer heb ik een drietal grote foto's ingelijst en ik maak ze warm om  1,5 kilometer te lopen door het park naar het authentieke dorp, waarvan de gevels niet hoger mogen zijn dan acht meter.
Morrende gasten die de foto wel op mijn website zagen en niet in het echt, vertelden de volgende ochtend bij het ontbijt, dat zij de vorige avond waren verdwaald! Dat het wel mooi was en dat zij zich hadden vergist de vorige avond.


Waarom ben ik eigenlijk stil gebleven bij de Marktplaatskoopster. Omdat ik vond dat ze ergens wel gelijk had? Dat ik ook liever in een vrijstaand huis woon met veel groen er om heen en landelijk met toch de nabijheid van een stad.  Ik woon niet mooi als je de straat in rijdt, met groen dat nooit oud wordt, omdat er vaak opgehoogd moet worden?  Door het ontbreken van trottoirs in autoluwe wijk? Of is het omdat ik er na zoveel jaar een beetje murw ben geworden van zoveel botheid? 

12 opmerkingen:

  1. Of dat je perplexed bent door zo'n horkerige opmerking. Heb ik ook als mensen iets heel onaardigs zeggen. Op dat moment weet ik niet wat ik moet zeggen. Later wel. Ik had eens dat de nieuwe vriendin van mijn zwager een opmerking maakte over ons huis. Iets als 'ja, als jij hier blij mee bent....'.
    Ik wenste later dat ik gezegd had: 'Daar is het gat van de deur als het je te min is'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend onbeleefd om dat zo te zeggen, zeg! Mijn oma zei altijd: "als je niets aardigs te zeggen hebt, dan zeg je maar niets." Dat advies was hier wel van toepassing geweest. Wat fijn dat jij wel de mooiheid van je huis ziet, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou nee, ik schrijf in mijn laatste zinnen, dat ik liever in een groot vrijstaand huis wil wonen.

      Eigenlijk vind ik het wel goed dat mensen direct zijn, is eerlijk en daar heb je uiteindelijk meer aan. Als ik niet zo met stomheid geslagen was, hadden we daarover kunnen discussiëren ik ben ook niet altijd netjes, zo is te lezen in mijn blog.

      Verwijderen
    2. Zou die discussie zin hebben, denk je? Ik vraag het me echt af.

      Verwijderen
    3. Niet al onze handelingen hebben zin en dat hoeft ook niet.

      Verwijderen
  3. Het is gewoon onaardig en bijna onbeschoft om dat te zeggen, niet iedereen heeft de mogelijkheid te gaan wonen waar hij echt zou willen wonen!
    Dan is het inderdaad te zoeken naar wat wel mooi is in de buurt en daarvan te genieten .

    En in advertenties staan bijna altijd foto's die in het echt niet zo zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn huisje in het bos in Drenthe staat op een mooie locatie; in het bos. ♥ In Amsterdam woon ik in een lelijke, grote flat. Maar o, o, o, wat woon ik hier fijn en wat ben ik hier dolgelukkig! Dat is mij veel meer waard dan de mening van een onbekende... Ik ben ook blij dat ik niet zo onbeschoft en bot ben, hi, hi...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou geloof ik ook met stomheid geslagen zijn, vind het heel onfatsoenlijk, ook al heeft ze misschien honderd keer gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat vreemd om zo'n opmerking te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is inderdaad echt hartverscheurend!

    En dan te bedenken dat jij altijd zulk beschaafd taalgebruik gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. opmerkelijk vond ik. Niet hartverscheurend. Blij met mensen die her
      T hart op de tong dragen. Eerlijk vanuit het hart.

      Verwijderen
  8. Ik vind het ook niet zo netjes van die mevrouw. Je kunt ook gewoon je mond houden dan. Het is niet vriendelijk om zoiets te zeggen vind ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen