zaterdag, juni 18, 2016

Hippe snelkookpan voor jongeren en simpele snelkookpan voor ouderen

Het weekblad Elsevier van deze week nr 24, het bericht dat de snelkookpan niet door jongeren gebruikt wordt.  De werking van de snelkookpan behoort tot de vaaktst gelezen blogs .  Ik dacht dat het dan wel meeviel.....

De snelkookpan is het meest gebruikte attribuut in mijn keuken. De pan is zwaar, het afwassen is even een dingetje, maar je bespaart er tijd en gas mee. Een slow gerecht als risotte is in exact zes minuten gaar.
Je wint er vitamines mee.  De smaken mengen beter en gaan niet verloren door verdamping.

Fissler Vitavit
Hoe dat kan? In ons lage land  kookt het water bij 100 graden. In de snelkookpan, is de druk op 118 graden. De hogere hitte zorgt voor snellere gaartijd.

Wat maakt deze pan nu zo hip?  Hip is deze pan zeker, Tig keer zo duur als een gewone snelkookpan. De pan is gemaakt om te laten zien, dat jij niet een vijtig plusser bent, maar dat jij er bij hoort!

Een app maakt deze pan bijzonder en laat zien dat jij geen saaie vijfitg plusser bent, maar dat jij er bij hoort. Jij zit in de kamer even te wachten en ziet op je app hoever het kookproces is in de keuekn.
De app op je telefoon, die geel kleurt, tijdens de opwarmfase, groen, als de pan onder druk staat en rood als het koken te hard gaat.  Is dat geweldig of niet.  Een pan met een app! De innovatieve pan is er in de maten 2,5 liter tot 6 liter. Deze pan kost slehts tussen de €169 en de €274 euro.

De simpele snelkookpan zonder app, waar ik in de kamer aan het geluid van de open keuken kan horen of de pan onder druk is en ik ongeveer wel weet hoe lang het dan nog duurt, heb je al vanaf €34,95 euro voor een vijf liter pan. Je doet er jaren mee. De pan is robuust, de technologie is simpel en gaat de pan langer mee.
Het verschil in prijs is minimaal €134,05. De vraag is, of jij gezien wilt worden met deze simpele pan.

Handleiding van de snelkookpan op mijn vroegere blog

Bron: Elsevier

Fissler is te koop bij Bol.com

Simpele snelkookpannen bij Bol.com

6 opmerkingen:

  1. Wow geweldig.

    maar.

    we hebben er al 2 en die gebruiken we alleen om te wecken, dat gaat ook zo fijn erin.

    Ik heb er wel veel in gemaakt maar blijf toch bij de gewone fornuis of ovenmethode. Ik vind het af en toe roeren en kijken in de pan zo prettig.
    Slowcooker was ook niet mijn ding.

    Ik ben er te oud voor denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik hem vooral voor soep en stamppotten. Toen ik nog een druk gezin had kookte ik er dagelijks de groenten in. Tegenwoordig heb ik een stoomoven en die vind ik prettiger in gebruik en laat ook de smaak en structuur beter in tact. Maar toen mijn vorige pan kapot was, voelde ik wel de behoefte om een nieuwe te kopen. Mijn moeder kookt er dagelijks mee en ook mijn oudste zoon heeft er inmiddels 1 gekocht.

    In kringloopwinkels of rommelmarkten zie je overigens regelmatig nog bijna nieuwe exemplaren staan voor weinig. Vaak is de ring hard geworden. Die zijn echter makkelijk en voor niet al teveel geld te vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb mijn pan gekocht voor € 89,00 euro een T efal.
    Fijne pan, 6 liter ik kook altijd de aardappels in een snelkookpan. Ook draadjesvlees, hachee, goulash, bieten, wortelen en soepen gaan in de snelkookpan. In het verleden ging de pan zelfs mee met de vakantie. Soms heb je zo'n zin in draadjesvlees en dat gaat supersnel in de snelkookpan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Binnen m'n familie en kennissenkring ken ik maar 1 persoon die een snelkookpan gebruikt. Volgens mij zijn die pannen niet populair terwijl ik hierboven toch enthousiaste reacties lees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet leren werken met een snelkookpan. Het duurt even voordat je gewend bent.
      Het bespaart gas en tijd. Je hoeft helemaal niet te kijken of iets gaar is, je kijkt op de klok. Stoomt de pan, dan nog een paar minuten.

      Zag pas in een watersportblad een waterkoker met app. Slechts 166 euro.
      Die gaat bij mij ook op de lijst met overbodige artikelen.

      Ik zou eerder een app op de wasmachine willen hebben, is de was nu al klaar? De wasmachine staat verder weg dan deze apparaten.

      Verwijderen
    2. Hier een 'verklikkertje' aan de wasmachine. Als de was klaar is dan gaat er een lampje branden en dan weet ik dat ik naar zolder kan om de machine leeg te halen. Geloof dat het gekoppeld zit aan de telefoonlijnen.
      Een waterkoker met een app ... wat voegt dat toe???

      Verwijderen