dinsdag, juni 14, 2016

Ik kots van het containerbegrip "Verbinden"

Te pas en te onpas wordt het woord verbinden gebruikt. Niet in de zin van een doelmatig werkwoord voor een  wond verbinden, of een zwachtel aanleggen.

Wat voorbeelden:
In de Makro te Delft klinkt herhaaldelijk een advertentie door de luidsprekers. Bij de Makro kun je voordelig tanken en aan de overkant kun je je auto laten wassen.
Aan het einde een zin van deze strekking:
                                                 "Makro verbindt ondernemers". 

In de Volkskrant lees ik dat de nieuwe directeur van het Rijksmuseum in een interview van Nieuwsuur het in de eerste 69 seconden vijf keer het woord verbinden heeft gebruikt. Hij gaat mensen verbinden met kunst, met geschiedenis, met emoties, met....

Sylvana Simons gaat voor de partij in oprichting Denk "verbinden".

Ik denk dat ze de Hindoestanen en Creolen gaat verbinden.  Daar zit nu nog wat discriminatie. Ze gaat Turken, Koerden en Armeniërs verbinden. Dat lijkt me logisch. Zij als  zwarte Nederlandse kan zeker een goede invloed hebben op slechte discriminatie tussen bevolkingsgroepen.





Afgelopen week scheen de zon en ik had een vaarpartner. Niet verkeerd. We legden aan de steiger bij  "Op Hodenpijl" om een goede lunch te nuttigen.  Voor het kerkje stond een groot bord met daarop in VERBINDEN".   Zij ook al? Verbinden?  Wat moeten zij nu verbinden. Zij verbinden veel. Je kunt met paarden leren je leiderschap te verbinden. Zij verbinden jou met natuur, met inspiratie en met nog veel meer dingen.   
koeienletters het woord "

Update:  in dit blog gebruik ik bewust vaak het woord 'Ik'.  Hiermee geef ik aan dat het mijn persoonlijke mening is.  Jij mag in de  comments jouw 'Ik' mening aangeven.

17 opmerkingen:

  1. Prima mied. Kots jij je ergenis maar lekker over mij heen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. trouwens: je zegt prima en reageert tegenovergesteld.

      Over ergernis gesproken.

      Verwijderen
  2. ..ik verbind praktisch nooit maar voel me wel 'ns verbonden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons is het woord verbondenheid HET woord.

      Verwijderen
    2. Verbondenheid klinkt veel natuurlijker. Daar krijg je een warm gevoel bij.

      Verwijderen
    3. Waarom krijg je een warm gevoel van verbondenheid, maar moet je kotsen van verbinden?
      Je zult toch eerst moeten verbinden om verbondenheid te verkrijgen..

      Verwijderen
    4. Heeft te maken met stijl, schrijfstijl, spreekstijl. Het woord klopt niet met de realiteit.
      Verbinden heeft iets met moeten. Het moet. Nou dat is niet zoals het moet. Verbinden zou natuurlijk moeten zijn. Een natuurlijke connectie. Als je iets natuurlijks gaat benoemen en benadrukken, klopt er iets niet.

      Verwijderen
  3. Ach, het is maar een modewoord. Het gaat wel weer over en dan heb je weer een ander woord waar je je aan kunt ergeren.
    Ik vind kotsen heel naar. Het beeld dat jouw titel bij mij oproept vind ik dan ook niet prettig.
    Daarnaast vind ik het gebruik van dit woord voor overgeven heel pijnlijk voor de mensen die door ziekte of medische behandelingen veel moeten braken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onlangs liep ik 's morgens vroeg langs een plek met veel cafe's. Raad eens? Er lagen restanten kots op de weg. Mijn gedachten aan vroeger, toen we ook wel eens teveel gedronken hadden, te weinig gegeten, daarna de kou ingingen en de inhoud van een avond/nacht op straat achter lieten.

      Ik denk nooit zo aan zieke mensen. Wat doe ik toch verkeerd?

      Verwijderen
  4. Wat je verkeerd doet? Je woordkeuze!
    Ik vind dat je soms nogal heftige uitspraken doet. Ik denk dat jouw associatie anders is dan die van de meeste mensen. Of misschien hebben anderen die associatie ook wel, maar zwakken zij het af als zij er over praten.
    Je zou je boodschap ook iets genuanceerder kunnen brengen, bijv: ik stoor me aan ..... Dan komt het in ieder geval vriendelijker over.
    Door je scherpe woordkeuze jaag je mensen in het harnas en kun je dit soort reacties verwachten.
    Succes!
    Groetjes, Mia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee. ik zal er over denken. Het is niet voldoende dat ik dit blog op persoonlijke titel schrijf?

      Verwijderen
  5. Nee, dat is niet voldoende. De meeste bloggers schrijven op persoonlijke titel. Zowel op een weblog als in een fysiek gesprek ben je zelf verantwoordelijk voor wat je schrijft en zegt. Het zijn jouw woorden.
    Natuurlijk mag je je eigen mening hebben; dat mag iedereen. En niet iedereen hoeft het met je eens te zijn.
    Het gaat er nu in deze "discussie" om dat je je mening soms nogal cru ventileert. Je woordkeuze komt op sommige mensen schokkend over. Ik lees jouw weblog al heel lang en "ken" je inmiddels al een beetje, waardoor ik je uitlatingen wat meer kan relativeren. Anderen zullen hier meer moeite mee hebben en "vallen dan over je heen".
    Door je standpunt wat genuanceerder naar buiten te brengen ga je respectvoller met je lezers om.
    Mijn advies: lees je schrijfsels nog eens goed door voordat je ze publiceert en probeer je daarbij in een ander te verplaatsen: hoe komt je tekst op een ander over? Kan het ook in andere bewoordingen (minder fel)? Etc.
    Ik denk dat je vaak te snel publiceert. neem er gewoon de tijd voor en bouw je verhaal zorgvuldig op.
    Groetjes, Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi uitgebreid antwoord. Ik zal de komende tijd de columns van Ephimenco enz. meer doorlezen.
    Je hebt gelijk dat ik ze vaak te snel publiceer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed dat er een discussie gevoerd wordt. Maar, als tegengeluid: Als je een mening wilt geven, dan mag je ook wel eens iets gewoon zo zeggen zoals je dat op DAT moment voelt. Natuurlijk moet je rekening houden met andere mensen, maar niet alles hoeft altijd even genuanceerd te worden. Je hebt een stelling, en die mag je stevig neerzetten. Prima blog.

    Trouwens, wat mij betreft: als je "kotsen" al niet mag zeggen omdat mensen ziekten kunnen hebben waardoor je veel braakt. Ja.. dan mag je wel héél veel niet zeggen..
    Het fijne van in vrijheid leven is dat je dingen juist mag zeggen, op jouw eigen manier. Natuurlijk zonder mensen expres te kwetsen. (let op het woord expres).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een verfrissend geluid. Als je blogt over Consuminderen is het belangrijk dat je de gelofte van armoede hebt afgelegd. 😏💕👍

      Verwijderen