maandag, juni 20, 2016

Je moet niet zo vaak over geld praten

Alles waar je privé mee bezig bent beïnvloedt je dagelijkse leven. Vroeguh, toen ik nog werkte spraken mensen me wel eens aan en zeiden tegen me, dat ik niet zo vaak over geld moest praten.

'Daar moet je niet zo vaak over praten hoor', zeiden ze dan.  'Nee, dat moet je niet doen'.
Op het blog van'meer geld minder stress'  stond, dat zij ook vaak te horen kreeg, dat ze niet zoveel over geld moest praten. 'Niet doen hoor'.

Inmiddels werk ik niet meer en zo vaak praat ik niet meer over geld. Het grappige is dat ik inmiddels vragen krijg van anderen, 'hoe doe jij dat', of  'snap jij dat die en die het nu zo gemakkelijk hebben'.

Bij de eerste vraag is het meestal duidelijk, ik zeg dan zoiets als mijn inkomen is gehalveerd. ik heb maar 1 inkomen en ook alle vaste lasten.

De tweede vraag was eenvoudig te beantwoorden, de alleenverdiener van vroeger werkte jaren geleden tot zijn 55e bij de Rabobank. Het Rabobank pensioen is één van de weinige pensioenfondsen die indexeert. Het koppelt het pensioen los van de AOW, wat vele andere pensioenfondsen niet doen. Hij boft, dat hij nog met een vroeg pensioen kon, zoals in die tijd gewoon was en dat zijn pensioen al die tijd heeft geïndexeerd!  

Over  je persoonlijke financiën praten is taboe. Beter is het om je persoonlijke financiën privé te houden. Praat privé nooit over geld. Zelfs op dit blog heb ik geleerd dat een goed inkomen, of zelfs mijn eigen geld dat nu gaat uitkeren, niet prettig is voor veel lezers. Onbegrip is mijn deel. 


3 opmerkingen:

  1. Och ja hoor.. ook ik kreeg dat zó vaak te horen.. Soms nu ook nog wel. Omdat ik het toch best vaak met mijn kinderen bespreek. Apart wel dat inderdaad de rollen nu omgedraaid lijken. Ook ik mag steeds vaker hulpvragen verwachten ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend lief dat je mij noemt in je blog! Ik dacht al, waar komen ineens al die nieuwe lezers vandaan. :-)
    Ik ben blij dat jij het ook gek vindt, dat mensen zo weinig over geld willen praten, terwijl ze er wel vanalles van willen weten. En dat terwijl voor veel mensen eigenlijk alles om geld draait.

    Lieve groet, Sjoukje van www.meergeldminderstress.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Praten over geld wordt inderdaad vaak als weinig chique beoordeeld. Maar ik vind het best interessant! En ook fijn om te horen hoe anderen het doen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen