maandag, juni 27, 2016

Met een put zit je goed

Ooit heb ik, na 9/11 forse winst gemaakt met opties. Ik kocht toen puts op de AEX.
De koers van de AEX daalde enorm en de prijs van de gekochte opties stegen als een tierelier. Ik maakte winst. Was ik daarna gestopt met beleggen, had ik het nu een stuk beter gehad.

Nu zakt de beurs ook hard weg. Ik denk dat er velen zijn die speculeerden op een dalende AEX, dat die een leuke winst hebben gemaakt.  Daar denk ik dan nog wel eens aan.
Handelen op de beurs maakt je zenuwachtig. Hoe zenuwachtig is afhankelijk of je een echte trader bent en/of de hoeveelheid geld waarmee je handelt.

Afgelopen vrijdag voer ik met mijn zeilmaat en hij vroeg per uur wel een keer wat de koers van de AEX was.  Op het laatst dacht ik, had ik nog maar een oude Nokia telefoon voor alleen bellen en sms, dan was ik verlost van deze vraag. Wat een verslaving. Wat een gedoe allemaal. Wat vervelend, om zo te hangen aan de beurs. Het enige waar ik me druk over maak is de rentestand.  Geen of nauwelijks rendement op mijn zakelijke rekening, op het bedrag van de ontslag BV.  Ik vertelde dat aan hem. Het boeide hem niet erg. Zijn beleggingen en de koers van de AEX, dat was wat.


Wat is een put, (spreek uit poet):
Stel je hebt 100 aandelen X voor een prijs van €12,50. Je schrijft een optie, een put voor een koers van jouw aandelen X voor €10,00 en je krijgt voor  deze put een bedrag van een naar verhouding klein bedrag.


Die geschreven puts zijn ook verhandelbaar, zoals op de AEX.   Iemand koopt jouw put en als de koers van jouw aandelen  zakt tot beneden de €10,00,  stel €9,00, dan kun je jouw aandelen verkopen voor €10,00 aan degene die jouw put kocht.

De puts stijgen en dalen met de prijs van de aandelen. Het verhoudt zich als aandelen, alhoewel de optie een einddatum heeft en jouw aandelen niet.

Disclaimer:  Dit is een persoonlijk verhaal, geen beleggingsadvies.

8 opmerkingen:

  1. Ik snap niet helemaal waarom je je aandelen voor 12,50 zou willen kopen en voor onder de 10,00 willen verkopen, maar dat is waarschijnlijk precies de reden waarom het niet geheel onverstandig is dat ik op het moment niet aan aandelen/beleggen doe ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt eigenlijk nog niks gekocht. Je moet het meer zien als dat je een bepaalde verplichting aangaat om iets te verkopen (een optie op..). En dan een soort hoger/lager spelletje.

      In dit geval ging de putschrijver er vanuit dat de koers zou dalen en degene die put (voor een premie) kocht denkt dat de boel gaat stijgen.

      Als de koers daalt tot onder de 10 euro dan ziet de putkoper af van de handel en kun je de kleine premie die hij ervoor betaald heeft in je zak steken. Hij gaat ze namelijk niet van jou kopen als hij ze goedkoper op de markt kan halen. Het daadwerkelijk verkopen zal niet gauw voorkomen zoals ze hierboven doen geloven.

      Als de koers stijgt dan houdt hij jou eraan en wil hij van jou de aandelen kopen voor die 10 euro, want hij kan ze dan verkopen op de markt voor meer. En jij moet ze dan aankopen om aan je verplichting te voldoen. Ook dan kan je de premie in je zak steken, maar je moet ook het verschil tussen de put en de marktprijs ophoesten.

      Tenminste dit is hoe ik het begrepen heb op school. Maar goed die kennis is al wel wat weggezakt aangezien ik het niet gebruik.

      Verwijderen
    2. @LLmM, alleen als de beurs zakt. Dan kunnen toch verkopen voor de afgesproken put prijs. Dus als je aandelen gezakt zijn.

      Verwijderen
    3. @Karin, idd het zal niet vaak voorkomen, je kunt speculeren met opties. Ze zijn niet duur en makkelijk te verhandelen. Klopt helemaal.

      Verwijderen
    4. Dat maakt het wat duidelijker, bedankt!

      Verwijderen
  2. Ik durf het niet. Ik heb alleen een paar aandelen. Als je alleen aandelen hebt, en ze worden niets meer waard (of je wordt onteigend zoals bij R. e aal) dan ben je alleen je inleg kwijt. Ga je werken met puts en calls kan je (zoals ik het begrepen heb) veel meer geld kwijtraken. Of mis ik iets belangrijks?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tegenover iedere winnaar staat een verliezer. Niet dien dus. Een beleggingsfonds zoals Zuinigaan heeft bij ASN bank is een goede,
      Wist je dat 75% van de mensen niet verder komt dan sparen?

      Het vrekkenechtpaar Hanneke en Rob zweren bij sparen. De website sparen.pagina.nl en van spaarbankveranderen is van hen.

      Je hoort mensen wel de geweldige verhalen vertellen, maar nooit het verlies. Bovendien is niemand echt eerlijk over zijn/haar financiën. Daar rust een groot taboe op.

      Ook belachelijk dat je met je collega's niet praat over hun eigen salaris. Of wat er in hun functioneringsgespreksrapport staat.

      Verwijderen
  3. Hi, hi, ik dacht even dat jij een waterput achter in je tuin had laten slaan, maar je hebt het over dingen waar ik nog nooit van mijn leven van gehoord heb.

    BeantwoordenVerwijderen