donderdag, juni 09, 2016

Mijn grootste kostenpost is Onderhoud

Sinds 2012 doe ik regelmatig grote investeringen aan mijn huis. Dit jaar een verbeterde isolatie onder de woning door Schotgroep en het schilderen van mijn huis. Beide bestellingen zijn gedaan, dus die ga ik niet herroepen. 
Het gewone onderhoud, de kleinere posten bij elkaar opgeteld ook al gauw een heel bedrag. Het bedrijfsmatig onderhoud, waarvan ik verwachtte dat dat beperkt zou zijn, wordt veel hoger. Van UWV en mijzelf mag ik niet veel tijd hier aan besteden. De omzet is hierdoor matig. Ook wil ik zelf meer tijd hebben voor de dingen die ik zelf belangrijk vind.
Daarom heb ik besloten dat mijn komende wintervakantie in Spanje niet twee maanden gaan duren, maar slechts één maand. Het verblijf is niet duur, maar een maand geen uitkering is te duur. Aan het begin van mijn WW vond ik het een weinig. Nu ik al lang van veel minder moet rondkomen, denk ik daar heel anders over.
De huidige nieuwe kap op de boot kost veel tijd en gedoe om die er op te zetten. Ik wil een eenvoudiger kap. De kappenmaker, verbonden aan de watersportvereniging komt aanstaande vrijdag kijken. Mijn zeilmaat hoopt er bij aanwezig te zijn. Ook kassa, maar niet zo duur als de kap. Inmiddels heb ik weer twee keer gevaren. Het is heerlijk. 


Reserveren voor onderhoud, doe ik heel ruim. Vooral toen ik strikt consuminderde en mijn hypotheek aflostte heb ik bezuinigd op onderhoud voor mezelf. Bedrijfsmatig investeer ik altijd en deze investeringen zijn hoog en bedragen gemiddeld 50% van de omzet.
Dit jaar besloot ik om de investeringen voor het bedrijf te minimaliseren..... Mogelijk einde dit jaar nieuwe boxsprings

3 opmerkingen:

  1. De kosten voor onderhoud kunnen inderdaad nog best oplopen. Wij hebben vorig jaar de buitenboel laten schilderen bijvoorbeeld.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zelf eigenlijk nog zoekende hoe snel (of juist niet) je iets moet laten doen of vervangen. Vind het toch moeilijk om zo'n stap te nemen en te bepalen wat prioriteit heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het hoort er nou eenmaal bij. Om daar op te besparen zal zich toch wel laten kennen op wat langere termijn. Noem het daarom maar een soort van risicobeheersing.

    BeantwoordenVerwijderen