zondag, juni 26, 2016

Varenden helpen elkaar!

Zaterdag maakte ik kennis  met behulpzaamheid op het water. De buitenboordmotor stopte midden op het water!

We schrokken. Nog geen minuut later bood  een sleepboot uit de dertiger jaren hulp aan. Zonder dat ik wist wat er aan de hand was, werd de boten aan elkaar vast gemaakt. Gelukkig voldoende touw aan boord. Daar gingen we terug naar de haven. Nog een mazzel dat we niet ver van de de jachthaven waren!

De havenmeester van de watersportvereniging keek en zag dat onder de kap een ijzeren klemmetje van de slang naar de benzinetank ontbrak. Een blik op de benzinetank leerde dat er vermoedelijk zo'n 20 liter uit het benzinereservoir niet verbrand was, maar langzaam aan in het water gelekt heeft.

Ik dacht dat die twintig liter voldoende was tot het einde van het vaarseizoen. Wat een milieuvervuiling.

Tijd voor mij om de werking van de buitenboordmotor te doorgronden. Dat ik voortaan mijn eigen ANWB ben.

5 opmerkingen:

  1. Herkenbaar, altijd sleepie aanbieden. Altijd bij aanleggen even de lijnen opvangen etc. etc. Zo ben ik dus opgevoed.
    Groeten watersporters elkaar nog steeds als ze elkaar voorbij varen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jazéker groeten is altijd belangrijk. Een uitzondering daargelaten. Kinderen met een bootje of zo. Ik dacht altijd,groeten en dan als dank genieten van hekwater,
    Maar het blijkt dus helemaal anders re zijn.

    Diverse watersporters op de drukke zondag gesproken. Ook zij allemaal waren wel eens gesleept en hadden anderen gesleept.

    Ik vroeg of mijn 10 pk een grote boot kon slepen. Ja zij de man. Dat kan. Door het water valt het mee.
    Ja, natuurlijk als het voorkomt, zal ik ook slepen,

    Gelukkig was het dicht bij de Wsv, we hebben zulke grote tochten gemaakt.

    Ik moet echt meer van motoren af weten. Mijn lesje geleerd. Standaard een bougiesleutel en bougie aan boord is ook belangrijk, zo hoorde ik.

    Mooie traditie, zouden we overal moeten doen,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vervelend dat zoiets kan gebeuren! Als 'n auto benzine verliest en het wordt gezien door een agent krijg je een fikse boete, en terecht!
    Ik neem aan dat de man ZEI en niet ZIJ ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zonde zeg! Ik zou me er idd ook niet prettig bij voelen als ik zoveel spul gelekt had. Slim om je er verder in te verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen