donderdag, juni 30, 2016

Verborgen armoede onder ouderen

Maar liefst 1300 ouderen van 50 tot 60 jaar, zitten per jaar in de cel, omdat zij hun verkeersboetes niet kunnen betalen. Een paar dagen zitten in de cel, vervangt niet het betalen van de boete, aldus het AD.
Je kunt je afvragen, hoe het komt dat mensen die de kosten voor te hard rijden niet kunnen betalen een auto hebben, of waarom ze zo hard rijden!

In het begin van dit blog 'Consuminderen' had ik een grote auto en reed ik met deze grote auto naar mijn werk.  Met een trap op het gas, zat ik zo boven de 50 kilometer en wat waren er veel controle's zo merkte ik achteraf.  Dankzij het consuminderen slonk al gauw het aantal boetes. Ik zette rustige muziek op in de file, dat verminderde de stress.
Op de scooter reed ik even later de files voorbij en de benzinekosten daalden enorm. Vond ik het eerst stom om op een goedkope armlastige scooter te rijden, verdween dat gevoel al snel. Scooteren is heerlijk. Nu heb ik een heel kleine auto. De Toyota Aygo en rij ik langzaam. Consuminderen en mijn budget houden zit redelijk in mijn bloed, al let ik niet meer op de dubbeltjes. 

Mijn advies aan deze ouderen is dan ook, ga consuminderen.  Doe de auto de deur uit, ga carpoolen, ga fietsen, doe wat, als het  bezit van je vervoer te duur is. Wat een beroerd gevoel moet dat zijn, dat je in de cel moet zitten, omdat je je boetes niet kunt betalen. Wat de buren er van zullen zeggen, dat jij geen auto hebt? Het zal je boeien. Financiële vrijheid is een vrijheid die je zelf kunt kopen.  Zet  de tering naar de nering voordat het te laat is. Niets zo fijn, als het in de hand hebben van je financiën. Dat zeg ik met de kennis van nu. Deze kennis heb ik niet vanzelf verkregen.

bron: AD.nl 

4 opmerkingen:

  1. Ik ben 'n oudere, ik rijd bijna nooit harder dan toegestaan, ik rijd auto en heb geen armlastige scooter. Wel 'n goede racefiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ben je met 50 tegenwoordig al een oudere?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kennelijk. De insteek je bent zo oud als je je voelt was niet de insteek van het artikel.

      Verwijderen
  3. Ik moet bekennen dat ik ook dacht: 'Dan moet je ook niet zo hard rijden!'

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen