maandag, juni 06, 2016

Vertrekregeling belastingdienst

De Belastingdienst reorganiseert. Bij deze grote organisatie moeten er duizenden mensen uit.  De belastingdienst wil verder automatiseren. Want automatiseren en alle systemen aan elkaar koppelen werkt beter dan met mensen.

Om medewerkers te motiveren om vrijwillig eerder te vertrekken kunnen de medewerkers een mooie afkoopsom meekrijgen.

Wat bleek, medewerkers vinden het werk bij de Belastingdienst helemaal niet een uitdagende boeiende baan, waarin zij waardering krijgen voor het innen van gelden ten behoeve van de BV Nederland en uitbetaling toeslagen.  Integendeel, binnen de kortste keren waren er teveel aanmeldingen. De Belastingdienst zou helemaal leeg stromen, nog voor de nieuwe automatisering geìmplementeerd is.

De hogere en meest verdienende ambtenaren hadden meer trek in de ontslagpremie, dan de lagere en minder verdienende ambtenaren.
Dat vind ik vreemd en ik zocht naar redenen waarom. Zou het zo kunnen zijn dat de hogere en meer verdienende ambtenaren hun werk minder uitdagend vinden?
Zouden de minder verdienende ambtenaren meer het gevoel hebben, dat hun werk echt belangrijk is en bijdraagt tot de samenleving?

Misschien zie ik het fout, en is er nog een andere reden. Immers, geld is niet belangrijk. Zijn de lagere ambtenaren veel jonger dan de hogere ambtenaren en willen zij niet eerder met pensioen.

Zouden de hogere ambtenaren allemaal het boek 'Plakband pensioen"van Gerhard Hormann hebben gelezen en de lagere minder vaak?

Ik begrijp het niet, dus help me ajb!

7 opmerkingen:

  1. Hoe hoger in de boom hoe meer je met de politiek te maken hebt denk ik. En dan zou bij mij de werklust me ook vergaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien gaan ze nu liever vrijwillig met een goede regeling weg dan straks misschien gedwongen met een slechtere?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vermoed dat de factor voor de ontslagvergoeding stijgt naarmate men langer in dienst in en boven een bepaalde leeftijd is. Dat is niet ongebruikelijk namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe hoger de functie hoe hoger de ontslagvergoeding. Het is voor de hogere inkomens lucratiever te stoppen met werken zeker als je vlk voor je pensioen zit en voor de lagere inkomens niet. Die blijven zitten en wachten af. Het is eigenlijk een grote strop want de belastingdienst wil juist de lager opgeleiden kwijt en niet hoger opgeleiden. Ze kunnen het ontslag niet weigeren en als deze mensen met ontslag gaan moet er dus een onslagvergoeding worden betaald, er moet vervanging komen, en het gaat ten koste van de expertise. Er is voor gewaarschuwd maar management was eigenwijs. Er is niet goed over nagedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zoals ik het bericht gelezen heb wilde de belastingdienst voornamelijk lageropgeleiden kwijt, en maken de hogeropgeleiden er meer gebruik van. leeftijd werd in dat stuk niet genoemd. het ging namelijk om banen die door die automatisering overbodig zouden worden, daar kunnen genoeg oudere werknemers tussenzitten.
    de ontslagvergoeding is naar inkomen, dus lijkt op gewoonweg meer geld als je het betere salaris krijgt, en dus meer prikkel om een andere baan te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoorde op het nieuws inderdaad dat er veel te veel mensen graag willen en gebruik willen maken van die regeling.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het hangt heel erg af van de inhoud van de regeling. Als je een goed bedrag mee krijgt en dat houdt, ook als je ander werk vindt, is het heel aantrekkelijk, juist voor de hoger opgeleiden. Zeker binnen het overheidsnetwerk kunnen zij vast wel weer iets anders vinden. Jammer dat het zo uit pakt. Zoals ik het lees, was het een poging om op een verantwoordelijke manier afscheid te nemen van lager opgeleiden.

    BeantwoordenVerwijderen