woensdag, juli 06, 2016

Afspraak maken met de huisarts is een oefening in geduld

Aspivenin pomp
Een steekbeest stak mij rechts onder de riem van mijn helm in mijn hals.  Au, wat een smerig beest. Het deed zeer. Zo zeer dat ik een bij of een wesp vermoedde. Maar waar moet je naar toe binnen twintig minuten?

Ik besloot om te keren en het kopen van kersen aan een landweg te laten voor wat het was.  Thuis gekomen gebruikte ik mijn al te veel gebruikte Aspivenin pomp er op te zetten. Het was toen nog een redelijk te overziene bult, al moest ik al wel de pomp aan de allergrootste uitzuig plastic koppelen, die niet eens meer in de nieuwe apparaten zit!

Na zeven minuten hield ik het voor gezien. Deze pompjes moeten om de paar jaar vernieuwd worden. Het pompmechanisme werd wat slap. En ja, ik ben gevoelig voor steekbeesten. Het pompje wordt vaak gebruikt. Ik heb geen crèmes tegen jeuk nodig, alleen dit pompje. Dat scheelt in de kosten en crèmes verouderen sneller dan dit pompje.

Vandaag was de hals dik, super dik. Niet normaal? Tja, ik kon het verwachten. De hals is verder rood, voelt heet aan, ook nog de tweede dag en het jeukt Waar had ik gisterenmiddag eigenlijk heen kunnen gaan met deze beet?

De apotheek verkoopt in de vrije verkoop pilletjes (cetirizine diHci TEVA 10 mg) tegen allergische reacties.  Die had ik echt nodig. Mijn hals was helemaal opgezet. JIk vermoedde een angel die er nog in zat. Maar ik ga niet rommelen aan mijn hals. Ik belde de huisarts.

De telefoon van de huisarts begint aldus; 'U heeft gebeld met de huisartsentelefoon van....  Is dat niet dolkomisch?  U heeft gebeld, en dan bel je nog steeds en probeer je de keuze 3 in te toetsen, de assistente.  Pas later drong het tot me door, dat de praktijk verpleegkundige ook prima had kunnen helpen. Maar ja, was het de koorts? De hals was behalve opgezet ook behoorlijk dik en heet. Er kwam niet veel uit mijn handen.  Dat hoeft ook niet, als je vier keer moet bellen voordat je de assistente aan de telefoon krijgt.  Sterker, tijdens de vierde keer viel, midden in het gesprek de telefoon uit. Ik moest een vijfde keer bellen! Gelukkig kwam het antwoord dat er og 1 plekje vrij was aan het einde van de middag.

Mocht je nu denken dat mijn eigen huisarts mij uit de brand hielp, dan kan ik je verzekeren, dat de praktijk een vaste arts heeft, die ik al jaren niet gezien heb en heel veel stagiaires. Die wisselen iedere keer. Ik had geluk, ik had een stagiair arts die zonder pijn de angel heel rustig verwijderde. Volgens hem duurt het nog vier dagen voordat de hals weer normaal dik is.

In dit uitzonderlijke geval pakte ik een paracetamol van een onbekend jaartal en nam deze in.  Ik hou niet van paracetamol. Ik ben een voorstander van een gezond leven. Het lichaam kan met de juiste geonde voeding en supplementen heel goed ziektes aan. Behalve in mijn geval dan allergie van insecten. Als je op paracetamol je dag moet doorkomen, dan is het volgens mij fout. Dan geef je je lichaam niet de kans en de tijd om te herstellen.

Aspivenin pomp te koop bij Bol.com en de plaatselijke apotheek Allergische reacties pilletjes



13 opmerkingen:

  1. Meen je dat nu voor iedereen wat betreft de paracetamol? Voor gewrichtspijn werkt het bij mij prima en artrose geneest echt niet meer hoeveel tijd ik mijn lichaam ook gun, het is gewoon versleten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens, Lot.

      Verwijderen
    2. Ik bedoel, dat mensen die koorts of verkouden zijn, maar paracetamol slikken om door te kunnen gaan. Dan pleeg je roofbouw op je lichaam.

      Ik ken niemand die paracetamol slikt ivm artrose.

      Ik, o wat heb ik hier een hekel aan. Ik ben al snel aan het krimpen, dankzij een lezing van een fysiotherapeut begrijp ik dat dit te maken heeft met een vroeger zo goed gebroken ruggewervel. Hij was goed gebroken, met een paar maanden genezen en alles was goed.

      Ik was 4 cm gekrompen. Mede de reden waarom er nu een paar kilo van af moet.

      Enfin, als ik naar de huisarts ga, dan laat ik me meten. Groot was mijn vreugde dat ik nu weer groei! Maar liefst 7 mm!
      Wat doe ik? Ik haal bij www.lovelyhealth.com in New Zealand heel veel busjes met capsules southern deep green lipped mussel.
      Op de verpakking staat 1 tot 4 capsules per dag. Soms neem ik er vier, vaker neem ik er drie. Het is een mossel die goed gedijd in New Zealand,
      Lees er maar over op Wikipedia. Nu ik 7 mm ben gegroeid en geen last heb van een zere rug als ik te lang zit, ben ik blij.
      Je betaalt er voor, maar in NL is het nog duurder,

      Mijn tip voor Artrose is dan ook Green Lipped Mussel, karrevrachten. Dan kun je hopelijk die slechte paracetamol de deur uit doen.

      Even heel flauw, maar dit liedje rijmt zo leuk op Artrose,
      O se wiese wose wiese walla, christalle, Christose, Artrose. Het is een oud liedje.

      Laat het me weten of je iets aan deze info hebt,

      Verwijderen
    3. Volgens mij is iedereen in de ochtend op zijn langst, en aan het eind van de dag wat kleiner. Wat slecht van de huisarts dat je zo vaak moest bellen. Een halve asperine per dag (geen pcm) kan een beroerte voorkomen.

      Verwijderen
    4. Na vier keer bellen was ik om half vijf aan de beurt. Aspirine en paracetamol werken beide niet goed op je innerlijk gestel,
      Wie koopt nog aspirine?

      Verwijderen
    5. Yep.. ook hier een paracetamol / medicijnvermijder. Maar eerlijk is eerlijk.. voor mijn reuma en artrose kan ook ik niet anders.. :o(

      Wat een herkenning bij je allergische stekebeestenreactie!Gelukkig kunnen wij hier wel snel en bij onze eigen huisarts terecht. Hoop op spoedig herstel!

      Verwijderen
    6. De paracetamol iof andere pijnstiller s niet om DOOR te kunnen gaan maar simpelweg zonder kan ik niet veel.

      De mussel ga ik eens naar kijken, ook om te weten hoelang het duurt voor het werkt.

      Verwijderen
    7. Ik had pijn bij lang zitten, pijn in mijn bovenarms bij langdurig computergebruik. Had. Ik begreep toen ook waarom kraakbeen, kraakbeen heet.
      Ik schuw dit niet. Het is duurder dan paracetamol,maar ik heb geen pijn meer,mik hoor het niet meer kraken.
      Ik weet dat het in nieuw zeeland lang onderweg is, enz. Maar ik ben er blij mee. Het heeft lang geduurd voordat ik begreep wat er aan de hand was.

      Verwijderen
  2. Beterschap!
    Wat een gedoe bij jouw huisarts.
    Ik krijg een allergische reactie van een bepaald soort mug. Die is groter dan normaal, steekt overdag en steekt door kleding hier. Van die muggensoort krijg ik grote schijven van zeker 10 cm doorsnee, ze worden keihard, gaan ontsteken en ik voel me ziek. Ik kreeg van mijn buuf die verpleegkundige is de tip om er arniflor van VSM op te smeren. Dat helpt goed.
    Al moet je met steken zoals die van een bij en wesp als je allergisch bent, met spoed naar de huisarts of zelf een injectie hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Arniflor, dat ga ik halen. Een mug die overdags steekt. Vervelend, heel allergisch ben je. Ik haal de tien centimeter njet,
      De hals is vandaag minder dik. De hals is een gevaarlijke plek, net zoals gezicht.

      Verwijderen
  3. Fijn dat je geholpen bent zeg! Helaas herken ik je ervaringen met huisartsen maar al te goed.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen