donderdag, juli 28, 2016

Bewust geestelijk wat afstand van het nieuws nemen

Tijdens het lezen van het boek 'Vrouw in het blauw' door de Duitse politieagente vond een 'niet door Erdogan' geleide coup gepleegd in Turkije plaats.
Voor het eerst zag ik grote Turkse vlaggen aan de gevel van een flat hangen. Het was niet bevorderlijk voor mijn gemoedsrust, toen daar veel mensen werden ontslagen, nog meer kranten werden gesloten. Kortom, dat er van alles werd gedaan om de vrijheid van denken en de economie verder ten gronde werd gericht.

Ik maakte me kwaad en wilde er over bloggen. Maar ik wist dat ik eerst een review wilde plaatsen van dit boek. Maar ook gewoon was ik nijdig. Ik moest een paar dagen bewust afstand nemen van alle nieuws.  Kappen met nieuws lezen. Zo kwaad was ik. Ik was de persoon die de sfeer in de omgeving verpestte.


Nadat ik me opwond over de Turkse vlaggen in het straatbeeld ben ik gaan relativeren. Heeft die buurman hier verderop niet altijd een Friese vlag uit?  Daar stoor ik me niet aan. Ik vind het wel grappig eigenlijk. Als ik een Joodse vlag aan een gevel zou zien hangen, kreeg ik daar ook een goed gevoel bij.

Hoeveel Islamieten zijn er eigenlijk in Nederland? Dat waren  er 660.000 in 2015.  Volgens het boek 'Vrouw in het blauw' is het een minderheid die moeilijk doet.   We wonen niet in Abu Dhabi waar kinderen niet spontaan verliefd moegen worden.  Gewoon verder leven dus. Me niet laten ophitsen.  Die cultuur is niet mijn cultuur. Als iemand dat wil, mij best.......... Gelukkig in Nederland kunnen we leven zoals bij ons past.  Binnenkort is de jubileum editie van de Gay Pride in Amsterdam.

Ik maakte me kwaad over het EU land Polen, waar Noord Korea een nieuw exportproduct levert, namelijk de in slechte omstandigheden levende en gedwongen arbeiders en hier €30.000 netto per jaar per arbeider mee verdient. Dat dat mag en wordt toegestaan!!!  Moderne slavenarbeid.  Zo ga je toch niet met mensen om. Polen neemt geen migranten op, maar wel gedwonen arbeiders.

Het slappe rug van de EU dat begrotingstekorten zomaar mogen. Dat Nederland het braafste jongetje van de klas is.

Het beleid van de EU dan, dat is wat dichter bij mijn bed.  De EU-trein dendert verder en verder. In het FD, kwam ik deze cartoon tegen
Met diverse banken gaat het slecht. De verschillen tussen arm en rijk worden groter. De sociale welvaart wordt minder.  Ik kan er niets aan veranderen. Ik heb de hoop dat om vijf voor twaalf de EU alsnog aan de noodrem trekt en niet wanneer er nog meer ongelukken zijn gebeurd.

De Paus zei tijdens zijn bezoek in Polen, dat 'de wereld in oorlog' is. Een oorlog om belangen, om geld, om natuurlijke bronnen.  De oorlog gaat niet over religies. Iedere religie wil vrede.  bron: Nu.nl  

Toch na een tijdje bewust minder nieuws tot me genomen te hebben, en goed te relativeren, kan ik het wat beter los laten. Ik kan de wereld niet veranderen. Ik mag er wel een mening over hebben en die uiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten