maandag, juli 04, 2016

De kosten van onderhoud voor de eigen woning

Als je je eerste huis koopt, dan sta je niet stil bij de kosten van onderhoud voor de woning. Alles is nieuw en je bent blij.  Bouwkundigen rekenen 1% van de verkoopwaarde van de woning.  De Vereniging Eigen Huis rekent ongeacht de grootte van je huis €300 per maand (2016). Dit is zonder een dakkapel, of een uitbouw of wat dan ook.

Die €300 euro staat nu op de site van de VEH, maar Nu.nl schreef in 2011 dat VEH €400 euro per maand rekent. Dat was inclusief groot onderhoud, waaronder het vernieuwen van de dakbedekking. Voor isoleren werd in 2011 gemiddeld €1000 per jaar uitgegeven.

Er is geen huiseigenaar die niet van tijd tot tijd een nieuwe keuken of badkamer neemt, nieuwe vloerbedekking, de muren van de woning verfrist, of een nieuwe binnendeur plaatst. Noem maar op. Dan komen er nog meer kosten bij. Iedereen kent het geval genoeg geld voor de wasmachine. Maar de wasmachine is een flut bedrag vergeleken bij andere bedragen. Milieu Centraal schreef in 2014, dat de levensduur van een koelvriescombinatie niet langer mag zijn dan zeven jaar! Die korte levensduur zou je er gemakkelijk uithalen door verminderd energieverbruik. Inmiddels zijn de kosten van energie weer lager geworden. Ik wek mijn eigen energie op.

Je kunt het ook zelf berekenen.  Ik heb hieronder een voorbeeld neergezet, wat je zelf kunt uitbreiden naar gelang in welk deel van het land je woont.
In mijn gedeelte is ophogen een klus die standaard iedere vijf jaar voor komt. Ping kassa!
Mijn huis is wit aan de buitenkant en ik wil dit graag wit houden. Iedere tien jaar de gevel, en het cement bijwerken waar het al wat weg is en vervolgens impregneren. Jottem!

In mijn onderhoudsspreadsheet heb ik ook de bedragen voor vernieuwen vloerbedekking en witgoed er bij gezet. Ik kom aboluut niet uit met €300 per maand, zeker als ik al het onderhoud wil reserveren. Met al het onderhoud, bedoel ik ook al het onderhoud. Je kunt het uitbreiden zoveel als je wilt. Vervoer kun je er in plaatsen. Wanneer heb je een nieuwe fiets, scooter of auto nodig?

Nu ben ik een eenvoudige WW-er die medio mei 2017 de IOW in schiet en volledig ABP, plus de eigen gespaarde lijfrenten,  Ik vind het woord sparen dubieus. Ik spreek liever van reserveren en sparen is echt voor luxe, een leuke vakantie, een boot. Dat is sparen.









Omschrijving 2016 2017 2018 2019 2020









Schilderen






helemaal x





bijwerken liggende delen

x



Ophogen
x




Gevel schoonmaken en hier en daar opnieuw voegen



x

CV installatie






onderhoud x x x x x

vernieuwen






Vernieuwen dubbel glas






Levensduur 15 jaar zonzijde






















Totaal x x x x x








9 opmerkingen:

  1. Helemaal eens dat je dit reserveren noemt en niet sparen. Slim dat je je onderhoud op deze manier bijhoudt en begroot. 300 euro per maand is best een stevig bedrag. Voor mijn jarendertighuis gaf ik twee tot drie keer zoveel uit... Dat is zeker iets om rekening mee te houden als je een jarendertig huis koopt en het ook in die stijl wilt houden... Jij weet hoe dan ook waar je aan toe bent, dat lijkt me een prettig idee. Nu ik in een apartement woon, wordt dit onderhoud gedaan door de VVE. Ook prettig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom er ook niet mee uit. Heerlijk geïsoleerd en nieuwe keuken, al voor de tweede keer een badkamer. Onderhoud kost geld, maar ik geniet er wel van.

      Verwijderen
    2. Maar isoleren is een sort investering. En n keuken en badkamer is woongenot, niet onderhoud. Zeker iets wat je moet of wilt doen, maar als je het rekent bij onderhoud klopt het niet helemaal (en het bedrag dus ook niet)

      Verwijderen

    3. Daarom staat dat in een aparte alinea.

      -gewoon onderhoud 300 per maand, volgens VEH 2016
      -gewoon onderhoud en extra's isolatie, keuken vernieuwen 400 per maand VEH 2011.
      Inmiddels hebben we toch nog wat inflatie,moet bedrag van 400 moet je doorrekenen naar inflatie 2016

      Je kunt ook gewoon een spreadsheet maken en vergeet niet rekening te houden met inflatie.

      Isolatie is nu belangrijker dan 20 jaar terug. Keukens gaan niet lang mee.

      Verwijderen
  2. Mooi overzicht! Wij zouden nog een keer dubbel glas moeten aanschaffen. Het is hier allemaal nog enkel glas.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Koud! Daar in het oosten en een niet geïsoleerde woning.

      Verwijderen
  3. Helder overzicht. En inderdaad slim om het reserveren te noemen. Mijn spaargeld zou ik gevoelsmatig niet graag voor dit soort dingen gebruiken, maar geld dat ervoor gereserveerd is wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd, al hoewel ik soms neigingen heb om de mondhygiëniste een maandje uit te stellen ivm pecunia, terwijl er geld voor gereserveerd is. Nu ik minder verdien is het belangrijk om buffers te hebben.

      Verwijderen