dinsdag, juli 05, 2016

Een verregend moestuinjaar 2016


Elk nadeel heb zijn voordeel. Dit jaar is het absoluut een slecht moestuinjaar voor mij geweest. Maar voor de slakken was het een feest.  Als het altijd zo'n slecht jaar was geweest zou ik er meteen mee stoppen. Wat een drama. Wat een pech.

Drie keer heb ik sla gezaaid. Bij de derde keer waren de kroppen tot volle wasdom gekomen. Ik heb de kroppen geoogst en volledig gedoneerd aan de composthoop.  Nee, ik had geen zin om sla met slak en luis te eten. Bovendien waren de blaadjes van de krop niet mooi egaal meer.

Ik kocht zes plantjes spitskool, dacht ik, het bleek koolrabi te zijn.  Dat het koolrabi was, bleek pas toen ik ze tot wasdom gekomen waren. Jammer.  Ik hou niet van koolrabi. Mijn schoonzus wel, dus heb ik ze aan haar gedoneerd.  Vervolgens kocht ik nu echte spitskool plantjes. Twee weken ging de moesson over de moestuin. De spitskool is volledig door de familie slak opgegeten. Weg!

Ik had drie prachtige tomatenplanten gekregen. Ik verzorgde ze, ik haalde de dieven er uit, plukte blad. Zag al wat bloemetjes opkomen.  Weg tomatenplantjes. Helemaal kapot van de regen en de meeldauw.

Alleen de originele selderij doet het goed. De peterselie is voor de helft geel en de andere helft groen gebleven.

De tuinbonen? Ik heb nog nooit zulke zielige tuinbonen gezien. Van ellende heb ik gewoon tuinbonen bij de groenteboer gekocht.

De peultjes doen het goed. Deze hebben het vocht en de kou goed doorstaan.

De spekbonen kwijnen weg. Juist toen ze echt goed konden gaan groeien heeft de kou en de regen ze tot zielige plantjes gereduceerd.  Ik heb nieuwe stamslabonen zaden gekocht en er bij gelegd. Maar deze zaden kunnen helemaal niet tegen zoveel water. Als dit weer nu aanblijft en de modder trekt uit de bodem, dan zou ik nog een keer kunnen proberen er nieuwe plantjes er uit te kunnen krijgen.

De zwarte bes is echt mooi volgroeid.  Ik oogstte 3/4 groentekrat vol. Ik maakte ze buiten schoon in twee emmers en klaar was het. Toen maakte ik een ongelofelijke fout. Ik zette ze op het gas en ik ging buiten lezen. Aangebrand. Ik had er wat water bij moeten doen. In ieder geval heb ik nu nog vijf liter zwarte bessen goed gekookt en de flessen moeten nu nog gevuld worden.

3 opmerkingen:

  1. Ik lees het al....... wat een drama met de moestuin. Hier helaas ook het ea. 'verzopen' in de tuin. Hopelijk komt er hier ook nog een beetje oogst.
    Wat zonde van je je zwarte bessen. Dan inderdaad maar gaan voor de late teelt, het kan nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had een record aardbeien oogst. We eten al gele en groene courgettes, sperciebonen en kropsla, pluksla en rucola. De uien, preien en aardappels doen het goed, andijvie wat minder. Koolsoorten verbouw ik niet meer, teveel koolwitjes en ik wil de tuin niet onder doeken. Bovendien zijn de biologische koolsoorten bij de boerderijwinkel nooit zo duur. Zonde van de bessen! Wij hebben blauwe bessenstruiken, heerlijke bessen maar dat vindt de merel ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga morgen ook de zwarte bessen oogsten en invriezen voor later gebruik.

    Mijn slakken zijn vooral gek op een bijna zwarte stokroos die achter staat, nauwelijks nog plant maar gelukkig wel mooie bloemen. De gele en rode voor doen het geweldig ook de plant.

    BeantwoordenVerwijderen