vrijdag, juli 22, 2016

Forse loonsverhoging voor mijn ex-collega's

Al weer ruim twee jaar geleden, in maart 2014, hoorde ik bij de grote groep werknemers die ontslagen werden in het bedrijf, waar ik toen 25 jaar werkte.
Het ontslag was bedoeld om efficiënter te werken met minder mensen. Kostenbesparing  op personele kosten.

Inmiddels heeft de nieuwe CEO zijn stempel op het bedrijf gezet. De interim directeur personeelszaken werd in 2015 ontslagen en een mij sympathiekere interne vrouw werd directeur personeelszaken. Eind 2015 aangevuld met een collega diens werk ik van nabij heb meegemaakt en ik ken van leugen en bedrog, samen met een soms loyale man, die keihard heeft gewerkt om te bereiken wat hij heeft bereikt.  De zelfsturende teams  in open kantoorruimtes met her en der een vergaderruimte of stilte kamer, bevordert niet een fijne manier van werken.  Een 'Big Brother' manier van werken. Er zijn weer echte vacatures en er wordt weer geïnvesteerd in opleidingen voor jongeren tot 40 jaar.

De CAO over 2016 is rond gekomen en leverde een enorme salarisverhoging op van 3 x 2%. Totaal 6% salarisverhoging in een jaar!

Mijmerend op mijn bootje, tijdens  een doordeweekse werkdag in de zon, op het water in Midden Delfland,  dacht ik heel even aan die verlokkende 6% salarisverhoging. Hoe hoog zou mijn salaris dan wel niet geweest zijn?   Bovendien waren er vast in de tussenliggende jaren nog salarisverhogingen geweest zijn.  Best veel. Heel veel.  Lekker veel geld stroomt er dan binnen.  Zou ik, zou ik nog eens gaan werken?

Nee, de prijs die ik er voor moet betalen is te  hoog. Veel stress. In de winter in het donker van huis weg en in het donker weer terug. Achter het glas zie je de zon opkomen en weer onder gaan.  Nu kan ik aan mijn persoonlijke ontwikkeling werken.  Mijn altijd al brede belangstelling ten volle benutten.  Mijn gezondheid op peil houden, door meer te bewegen dan in een zittend beroep. Niet meer de dagelijkse verplichting van 'gezellig' in de kantine, terwijl buiten lopen gezonder is.  

Ik dank het bedrijf voor de reorganisatie  en denken aan veel geld door  behoorlijke salarisverhogingen moet ik gewoon niet doen.  Die tijd ligt achter me. Ik hark mijn geld nu binnen, op basis wat ik heb geïnvesteerd.

Wat komt er binnen? WW tot juni 2017, 10% ABP en twee overbruggingslijfrentes van heel veel jaren terug afgesloten koopsompolissen.  Toch goed dat ik destijds voor mijn oude dag heb gezorgd. De pensioenkloof zal steeds groter worden, zeker zo lang de pensioenen onder druk staan en later worden omgevormd.
Mijn dringende advies is dan ook, zorg dat je je hypotheek hebt afgelost.  Zorg voor goede voeding, beweeg en probeer zo stressloos mogelijk te werken. 

2 opmerkingen:

  1. Fijn dat je in je bootje geniet van je bijna stressloze vrije tijd! Houd dat vooral vast en denk niet aan al dat geld dat je misschien wel misgelopen bent!

    Er staat wel een foutje in je tekst: je schrijft dat je ruim 2 jaar geleden, namelijk in maart van dit jaar (2016), ontslagen werd. Het is óf ruim 2 jaar geleden, óf 4 maanden geleden en niet allebei.

    BeantwoordenVerwijderen