zondag, juli 10, 2016

Kerken voeren een slecht management

De collecteschaal kwam vanmorgen voorbij. Ik doneerde het laatste grootste muntje dat in mijn portemonnee zat.
De kerkdienst ging verder. De dominee vertelde tijdens de preek over zijn laatste vakantie in een warm land waar hij ook zijn boot heeft liggen. Voor de goede orde, het is een bootje. het inkomen van een predikant is gelijk aan het inkomen van een leraar op een MBO school. Niet hoog voor een theologische geschoolde predikant en een opleiding waar je u tegen zegt.  De bedragen worden door de leden opgehoest.

Hij vertelde over het laatste grootste nieuwste cruiseschip dat onlangs Rotterdam aandeed en dat  op iedere 3 passagiers 1 bemanningslid aan boord heeft. Hij heeft dat niet op zijn bootje. Hij wil zelf varen. Zijn vrouw kookt. De rollen zijn ouderwets verdeeld. Hij zei: 'stel je voor dat de kerk 1 betaalde kracht heeft op 3 leden'. 
Terwijl de dienst traag doorging in de warme slecht geventileerde kerk, ging het meeste langs mij heen. Ik  begon me op te winden. Op te winden, dat deze dominee de meeste bezoekers trekt, maar dat ter wille van de tweede jongere en toekomstige fulltime predikant de bezoekersgegevens niet meer openbaar gemaakt worden. Nee zeg, stel je voor.   De jongere predikant vertelde me, dat het beter was dat dit niet werd gedaan, want anders werden de gemeenteleden maar ongerust. Wat een politiek statement.

In mijn leven tellen cijfers. Statistieken kunnen niet alles vertellen, maar wel veel. Ik besloot om later diverse preken terug te kijken en eens te zien of mijn gevoel waarheid was. Zijn er meer lege plekken in de kerk als de jongste dominee preekt, of de oudere die rap van tong is. De jongere zegt vaak eh in zijn preken. In mijn jarenlange ervaring hier op de aardkloot weet ik één ding heel zeker. Iemand die vaak eh zegt, praat niet vanuit zijn hart, vanuit zijn ziel Het is een zielloos betoog. Een zielloos betoog dat  mensen niet weet te raken. Iemand die charisma heeft durft veel meer te betogen en denkt niet te vaak na, terwijl die spreekt. Geen oponthoud met zinloze eh's. Een dominee die stottert bestaat niet.

De laatste jaren zijn er voor het eerst financiele tekorten!  Als ik dan kijk wat ik maandelijks bijdraag is dit meer dan dat ik kwijt ben aan al mijn sportieve activiteiten. Mijn maandelijkse door de belastingdienst goedgekeurde gift werd vastgesteld op de begroting van een paar jaar terug. Ik betaal maandelijks vier jaar lang 56 euro per maand, aan de kerk. Mijn abonnement bij Basic fit is afgerond 20 euro per maand. Basic Fit kan hier van rondkomen. Prima management.


De onverschilligheid van de gelovigen, die de kosten niet naar de baten zetten is een constante  factor.  Ik ben acht jaar penningmeester geweest van een kerk die destijds 1200 leden telde. Ik weet waar ik het over heb. De kerkenraad zei keer op keer, als we geld nodig hebben, komt het vanzelf naar ons toe. Het klopte in één geval. We kwamen door een meevaller net rond met de kosten van het opruimen van een ondergrondse olietank.
Onderling stelde ik met de koster vast dat het aantal koffiekopjes na de dienst de helft minder waren bij predikant X in vergelijking met predikant Y. Predikanten kun je niet ontslaan, ook al preken ze de kerk leeg.

(Sorry 541 woorden.)

7 opmerkingen:

  1. Het kan ook gewoon aan de ontkerkelijking van heel Nederland liggen, dat het aantal leden van jullie specifieke kerk ook minder wordt. Het is overal te zien; veel kerken moeten fuseren of samen een pastoor of dominee delen. Ik denk dat het trouwens dus juist van bezieling spreekt, dat jullie jonge dominee nu nog dit vak in wil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd de jonge dominee heeft passie voor het vak. Maar ook met passie, is het handiger om goed uit je woorden te komen.

      Verwijderen
  2. Bij de katholieke kerken ook problemen. Er gaan bijna alleen nog ouderen naar de kerk. Kerken worden verkocht. Er zijn veel minder kerkdiensten dan vroeger. In de jaren tachtig waren het er drie per weekend, nu nog maar een.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is waar. Er zijn meer jongeren in de kerk dan jongeren in deze kerk. Veel jongeren. Werd vandaag met een groep jongeren buiten gewerkt. Kon ook makkelijk,

      Verwijderen
  3. Dan is de kerk in onze buurt schijnbaar een uitzondering. Hier staat iedere zondag tot 3x aan toe de hele wijk vol geparkeerd. ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoel je de Vrije Baptistengemeente Bethel? Die heeft 3x op de zondag diensten die propvol zitten.

      Verwijderen
    2. Deze kerk waar ik nu lid van ben is terug gegaan van twee kerkdiensten naar een kerkdienst. Kort na de samenvoeging zat dese propvol. Nu niet meer.

      Verwijderen