woensdag, juli 13, 2016

Mijn gezondheid vieren met een simpel recept

Om te vieren dat de leverwaarden oftewel de Gamma GT waarden van eind 2012  van 130 gedaald zijn naar nu 45, in vier jaar tijd, een feestje en een recept. 

Dankzij de informatie van MMV.nl (Moermanvereniging) en mijn eigen voedsel disciplines, plus de Goudse NTTT arts dr. Lugten, ben ik zover gekomen. Het is nog niet ver genoeg, maar ik beschouw het als een succes.
Ik weet meer over voeding dan ooit tevoren en ik ben blij met mijn lichaam dat zich wist te herstellen.

Dit eenvoudige recept is  uit het laatste  blad van deze vereniging, waarvan ik lid ben:












Mayonaise maakt je met


Salade



1
eierdooier
1
Grote appel

1
eetlepel citroensap
2
schijven verse ananas

2 tot 3 dl
olie
2
stengels bleekselderij



Peper en zout
½
eetlepel citroensap


















De mayonaise maakt je door de eierdooier met het citroensap los te roeren.
Voeg onder voordurend roeren druppelgewijs de olie toe. ( ik voegde hooguit 1 dl olie toe) en ik gebruikte de staafmixer.
Op smaak maken met peper en zout.


De salade maak je door de de groenten klein te snijden. Voor de kleur kun je wat zwarte bessen en aardbeien toevoegen.  Als je het helemaal glad wilt hebben, stop je het in een blender. Ik wilde dat niet, maar het kan.  Ik at er wat fusilli bij, maar zilvervliesrijst of wat anders kan uiteraard ook.

4 opmerkingen:

  1. Hai, waarom is een lagere Gamma GT waarde (normaal is rond de 35 gelooof ik?) belangrijk. Mijn gamma GT is ook al jaren te hoog en schommelt nu rond de 80. huisarts(en) ik heb er meerdere over aangesproken vinden dit niet verontrustend en volgens hen hoef ik me geen zorgen te maken. Pas een waarde van rond de 500 is volgens hen verontrustend. Dus nu ben ik nieuwsgierig naar jouw visie hierover.
    Wat kunnen de gevolgen zijn van een te hoge Gamma GT?

    Groetjes, Astrid C.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt dat de huisarts een niveau van 80 niet erg vindt. Bij jou blijft het niveau stabiel. Dat is mooi.
      Bij de waarde van 139 liet ik vis de huisarts in het ziekenhuis een echo maken. Er bleken cystes in de lever te zitten. Goedaardig zo werd me verteld zonder verder onderzoek. Als ze groot werd, kon er vocht uit gezogen worden. Alles was dan weer fijn,

      Ik weet iets van cystes en dat is dat ze vaak uitgroeien tot groot en kanker, Het wegzuigen van vocht mislukt regelmatig, wie zegt mij dat goedaardige cystes niet slechtaardige worden?

      In ieder geval heeft dit dieet mij geholpen om vol energie te zitten.... Ja, ik ben geen twintig, maar in ieder geval helpt het.

      Ik zou graag alsnog een echo laten doen. Maar dat gaat niet lukken. Zelfs al betaal ik het zelf. Idioot gewoonweg.

      Is er bij jou verder onderzoek gedaan? Laten doen hoor. Heb je er last van. Wat is je leeftijd? Ik hoef het niet te weten. Alles kun je vernieuwen, maar niet jezelf.

      Verwijderen
    2. Hai, dank je wel voor je reactie.
      Ik ga je een mail sturen zodat niet alles via je blog hoeft:-)
      Groetjes, Astrid C.

      Verwijderen