zaterdag, juli 30, 2016

Saskia Noort in 'Debet' over gelukkig zijn met weinig

In de bibliotheek zocht ik naar boeken van Saskia Noort, naar aanleiding van een review van Momlit viaHuisvlijt op haar blog
Ik nam het boek 'Debet' mee naar huis. Dit boek een thriller is een vervolg op haar eerdere boek 'De Eetclub' dat ik niet gelezen heb, maar wel de film (trailer Youtube) van zag.  De eerste hoofdstukken verwijzen naar dit eerdere boek, maar met een beetje achtergrondinformatie kun je dit boek best lezen.

Het boek gaat over 'echtparen + vrienden' die elkaar 'helpen'.  Het helpen gaat niet belangeloos. De vrienden bezitten miljoenen.  De menselijke trek om meer en nog meer te bezitten, is de meesten van hen niet vreemd.  Het bezit wordt vermeerderd door de vrienden die een bedrijf hebben, eerst te helpen een succes van het bedrijf en later helpen ze het bedrijf om zeep, door de eigenaren op het verkeerde been te zetten, meer geld te laten lenen, waardoor zij afhankelijk worden. Uiteindelijk gaat de eigenaar failliet en heeft degene die hen hielp dit bedrijf in handen.  Een ongeluk zit in een kleine hoek en krijgt de gefailleerde een 'ongeluk'.

De weduwe van zo iemand wordt achterdochtig en gaat op onderzoek uit. Dit onderzoek eindigt voor haar in een strijd op leven en dood.

De daders gaan een paar jaar achter slot en grendel en de weduwe en nog wat ex-rijken eindigen zonder geld en een baantje.  Dit simpele leven, zonder dagelijks dure wijnen en stress, behalve geldstress bevalt hen wonderwel. De echte rijkdom is gelukkig zijn zonder stress en zonder geld. Gelukkig zijn met weinig.

Wat me in de boeken van Saskia Noort opvalt is dat zij heel goed omgevingen schetst, zonder overdadig op details in te gaan.  Soms iets te mager, maar altijd goed. Voor mij is dat een leermoment.
Tot voor kort las ik eigenlijk alleen maar informatieve boeken. Als ik een boek kocht was het een infromatief boek. Wat moet je eigenlijk met van die romans en thrillers, dacht ik altijd.  Maar nu moet ik wel andere boeken lezen voor mijn schrijfcursus.

Te lezen in de bibliotheek of te koop via Bol.com €12,50 in papieren en e-book  €4,99 versie.

1 opmerking:

  1. Dit klinkt wel als een leuke, kijken of ik die ergens op de kop kan tikken!

    BeantwoordenVerwijderen