zaterdag, juli 09, 2016

Toeslagen zorgen voor nivellering tussen inkomens

Wanneer is het eindelijk eens afgelopen met toeslagen. Het werkt negatief door. Soms is het slimmer om bewust minder te verdienen. Het toeslagencircus geeft een vertekend beeld van het totale inkomen.

Stel je verdient als alleenverdiener kostwinner een bruto inkomen van €20.000 euro.
Dankzij de inkomensafhankelijke toeslagen (zorg, huur, kindgebonden budget, algemene heffingskorting) komt het netto inkomen uit op €25.718!

Wat als die alleenverdienende  kostwinner uiteindelijk twee keer zoveel gaat verdienen, dus €40.000, dan houdt hij daar uiteindelijk slechts netto €3.711 netto meer aan over. Dat werkt demotiverend voor een meerverdiener. Die persoon moet volgens mij direct aan een omgekeerde werkweek gaan werken.

Nog een voorbeeld, iemand gaat €31.000 verdienen. Hij/zij houdt daar als kostwinnaar €1.211 extra netto aan over.
Dit bedrag noemt staatssecretaris Wiebes van financiën als antwoord aan een belastingadviseur. Die adviseur vertelde aan Wiebes dat er geen stijging, maar een daling van €35 is van het netto inkomen bij dit hogere inkomen. Absurd toch een stijging van €11.000 bruto inkomen en dan netto er €1.211 meer inkomen.

Bron:FD (betaald)

11 opmerkingen:

  1. Het is een raar systeem, ik begrijp er weinig van. Ik vind het ook gek dat als je een hoger salaris hebt en in een hogere schijf valt, en dus ook meer hypotheekrenteaftrek hebt, je ook meer toeslag ontvangt omdat je het aftrekbedrag van je brutoloon mag afhalen. Hoe groter het huis, hoe meer toeslag ook. Heel vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. daar heb ik niet eens bij stilgestaan. Toeslagen is een raar iets.

      Verwijderen
    2. Ook dat is relatief. De aftrek wordt afgebouwd en het huurwaardeforfait tkt tegenwoordig ook hard aan.

      Verwijderen
    3. Wij hebben nog nauwelijks aftrek omdat we vrij veel eigen geld in ons huis gestoken hebben. Zijn we altijd zuinig voor geweest. Verder heeft mijn man veel opleidingen naast zijn werk gedaan en heeft hij een gemiddelde werkweek van vijftig uur. Dat wordt niet gecompenseerd. In vrije uren,mdat wel, maar die kan hij niet opnemen vanwege de drukte. Niet alleen verzorgende. in de zorg werken zich uit de naad.

      Verwijderen
  2. Ik had al bij vorige onderwerp over o.a. pijnstillers gereageerd.

    Wat ik me afvraag hoe lang het duur voor enige effect van de groene mossel te verwachten is. Ik heb al veel supplementen en "wondermiddelen" geprobeerd en er behoorlijk wat geld aan uitgegeven. Incl. de glucosamine die de huisarts aanraadde.
    Ik heb een familiegebonden afbraak van kraakbeen en vrijwel al mijn gewrichten zijn aangetast. Met 64 jaar al 2 nieuwe knieen en er zit nu een operatie aan middenvoetsbeentje aan te komen. Wandelen kan ik al niet meer zonder pijnstillers, en als ik wandel met moet ik het in de loop van de dag bekopen met stekende pijn in voet.
    Denk je serieus dat dat met de musseltjes is op te lossen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben geen arts. Ik kan geen uitspraken doen, het middel wordt tegenwoordig op artrosesites weergegeven. Ik ben niet de uitvinder, Ik vind het heftig wat jij beschrijft.

      In ieder geval vond ik onder andere dit: http://www.bewegenzonderpijn.com/de-groenlipmossel/

      Gezocht op artrose en green lip Mussel.

      Verwijderen
    2. Zelfs het Reuma platform beschrijft de voordelen. En Wikipedia. Zoeken dus maar.

      Verwijderen
  3. In mijn familie zit ook een erfelijke aandoening waardoor er artrose en verminking van oa handen ontstaat, maar op de lange duur worden steeds meer gewrichten aangetast. Zo'n twintig jaar geleden kreeg ik die vorm ook. Geen reumafactor in het bloed, maar ook dat hoort bij deze vorm van reuma. Ik kreeg het advies van een natuurgeneeskundige om alles met melk te laten staan. De reuma staat vanaf dat moment zo goed als stil. De lichte vergroeiingen die ik toen had en de ontstekingen verdwenen. Ik heb in de wintermaanden soms pijn aan voeten en kaken. Maar geen vergroeiingen meer. Mijn broers wel. Ze willen hun dieet niet aanpassen. Niet eens proberen. Zo jammer.
    Door het advies van de melk, raakte ik ook af van het chronische spugen. Een paar jaar geleden had ik een polsbrace nodig en ik vertelde de verpleegkundige/fysiotherapeut mijn verhaal. Ze had dit al zeer vaak gehoord. Ik hoop voor jou Lot,ndat het voor jou ook scheelt in de pijn.
    Mijn moeder is zo ongeveer invalide door de reuma. Ze is helaas niet gestopt met alle melkproducten, maar drinkt geen melk meer en neemt minder lactose. Ze heeft nu minder pijn dan daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is bekend dat het gros van mannen het moeilijk vinden om hun leefwijze aan te passen.
      Sterk voorbeeld. De moeder van een MMV medewerkster had kanker. Haar vader kwam bijnaam op bezoek in het zkh en vertelde over het interview van de Moerman dat hij gezien had. Wilde zijn vrouw dat ook? Zijn vrouw, de moeder van de medewerkster wilde dat. Ze leefde nog vele en vele jaren. Haar vader kreeg kanker. Haar vader wilde dat niet. Zo kwam het dat haar moeder haar man overleefde en weduwe werd. De man kon het niet opbrengen.

      Sterk verhaal niet?

      Verwijderen
  4. Ik ga nog eens verder kijken naar de mosseltjes. Melk heb ik altijd een grote afkeer voor gehad, de schoolmelk was echt traumatisch voor mij en werd er ook misselijk van.
    Aan melkprodukten gebruik ik verder weinig, soms wat room in gerechten en koffiemelk. Yoghurt vond ik altijd wel lekker maar sinds 2 jaar niet meer. Ik vraag me wel eens af of dat door je lichaam wordt geregeld dat er een tegenzin ontstaan voor iets wat minder goed voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed van je. Ik heb het in mijn blog zelde over gezondheid en zieligheid. Ik wil mijn blog licht houden. Vandaar.

      Verwijderen