dinsdag, juli 26, 2016

Wat leerde ik vandaag?

Vandaag leerde ik dat je, voordat je een boot koopt, dat je op zoek moet naar serienummer en modelnummer en dit bij een dealer de gegevens van de buitenboordmotor moet  laten uitzoeken en ook van de boot.

Waarom dat dan?  Ja, de Mercury buitenboordmotor is niet in 2001 maar op 15-05-1996  in Frankrijk te water gelaten.. Dat is anders dan in 2001.  De verkoper vertelde het me nog onlangs. De motor en de boot is van 2001. Het onderhoudsbedrijf voor buitenboordmotoren vertelde het me, toen hij de buitenboordmotor installeerde op de boot.  Deze buitenboordmotor is 15 jaar oud.  Ik heb de gegevens nu zwart op wit, direct uit de computer van de dealer. Geen twijfel mogelijk.

De dealer van zowel Mercury alsook Honda buitenboordmotoren vertelde me dit nog voordat hij de motorkap opende om het ijzeren plaatje met nummers te bekijken, dat deze motor niet van 2001 was, maar veel ouder.

De vorige eigenaar bezat deze boot vijf jaar en dat is al weer één jaar geleden.  Ik ga hem binnenkort langs mijn neus weg vragen of hij deze motor ooit naar een dealer heeft gebracht. Niet dat ik daar nog veel aan kan veranderen, maar toch lijkt het me aardig om te weten. Alsnog dan.

Mijn zwager die al dertig jaar klant is bij deze zaak arriveerde tegelijkertijd met mij bij de dealer. Voor de prijs maakt het weinig uit, maar het gaf mij een aangenaam gevoel. Ik krijg voor deze inruil €500 minder terug. De prijs van de nieuwe motor inclusief installeren en ophalen en bezorgen kost me, naar verwachting €3.550

De beste informatie die hij me gaf, was dat dit type boot nog steeds wordt gemaakt, maar dat de dikte van de kunststof nu dunner is dan die van mijn boot.
Ik zal met plezier de komende tijd op de kleintjes letten, wat eigenlijk veel spannender is dan het geld zomaar te laten rollen.

2 opmerkingen:

  1. Het zou best kunnen dat de vorige eigenaar geen idee had dat de motor van je boot al zo oud was!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook. Hij heeft de boot keurig overgedragen. Hij zal net zoals ik verrast zijn.

      Verwijderen