donderdag, augustus 18, 2016

Afscheid van de familiemoestuin en elders nieuw starten

Al jaren nu heb ik op mijn geboortegrond een stukje waarop ik ook moestuinier. In het begin vond ik het prettig om gratis groente te eten. Mijn broer hield mijn stukje onkruidvrij en ik ging vaak na mijn werk naar de moestuin. Soms at ik ook nog mee bij mijn broer.

De tijden veranderen. Ik stopte met werken en ik vond het al eerder onjuist om mijn broer voor mijn karretje te spannen. De stoplichtvrije route en de twintig minuten durende tocht van ongeveer twaalf kilometer is best aardig. Het onkruidvrij houden van de tuin, de gesprekken met elkaar ook prima. Het bespreken van de slakken in een tuinstoel terwijl onderwijl het brute lef had om in de thermosfles te kruipen om kennelijk te genieten van de koffie. Het gebeurde dit jaar en het is een leuke anekdote.

De familie breidt uit. Mijn jongste broer woont er met zijn vrouw. Zijn dochter met man en kinderen wonen er naast. Mijn schoonzus en broer zorgen vaak voor de kinderen van een andere dochter. Kortom de behoefte aan ruimte door die families groeit. Het is een groot stuk tuin, maar er komen steeds meer familieleden bij.

Mijn oudere broer mag daar blijven tuinen, zo lang hij wil. Ik mag er ook blijven, maar het voelt voor mij niet goed. Mijn oudste broer is zo doof als een kwartel. Hij woont er op 80 meter afstand. Voor hem is moestuinieren een eerste levensbehoefte als ex-tuinder, Als ik daar bezig ben, dan kan ik de gesprekken van de familieleden gewoon horen. Ik tuinier dichter bij een van hun zitjes in de tuin.  Dat tast hun privacy aan. Ik vind het lief van hen dat ik dat mag. Maar het is tijd om verder te gaan.

Het moestuinieren zelf vind ik leuk. Ik vind de biologische groente heerlijk. Ik heb veel geleerd op dat stukje tuin. Vanaf volgend jaar ga ik dichter bij huis tuinieren. Ik zal dan nog maar een stoplichtvrije route van 8 kilometer afleggen. Het stuk tuin dat ik ga huren is 200 m2 en ik huur er ook een kas bij. De watervoorziening is prima geregeld, ik hoef geen eind te sjouwen met gieters. De verhuurder is op leeftijd, maar zijn zoon gaat het overnemen, zo is de verwachting.

Op mijn huidige moestuin zijn de groene asperges eindelijk groot en kunnen volgend jaar geoogst worden. Ik oogstte dit jaar bijna een groentekrat zwarte bessen.

Op mijn volgende moestuin, ga ik beslist weer groene asperges telen. Dat is best een dingetje op de zware klei. Op de volgende moestuin kweek ik meer aardbeien. Als het stuk toch te groot is, dan dek ik een stuk af met anti worteldoek.

Kortom als het mooi weer is, heb ik het druk, moestuinieren, varen.

1 opmerking:

  1. Een lieve familie heb je! Maar ik kan me voorstellen dat dit voor iedereen nog fijner is!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen