vrijdag, augustus 26, 2016

Betaal jezelf eerst

Als je inkomen binnen komt, is het een goed iets om als eerste tien procent aan jezelf uit te keren. Dit bedrag zet je weg op een spaarsaldo of investeer je in dat wat een passief inkomen oplevert. Deze beredenering is niet nieuw. Robert Kyosaki bijvoorbeeld maakte het tot zijn eerste gebod. Rober Kyosaki is onder meer daar rijk mee geworden.

Afgelopen week werd ik met mijn neus op een feit gedrukt, van iemand die altijd zuinig is. Ze besteedt veel geld aan leuke dingen, maar ondertussen bezuinigt ze op zichzelf. Ze zit niet lekker in haar vel, ze heeft pijnen en klachten. Maar 'the show must go on'. Hop naar het volgende belangrijke volgende evenement om zich beter te voelen.  Hou me ten goede, ik maak ook overuren doordat ik aan teveel wil meedoen.

Hierin verschillen we van elkaar. Ik ben braaf (maar niet altijd) en investeer in mijzelf. Tandarts, mondhygiëniste, voeding en meer dingen die geld kosten. Heb ik dan nooit pijntjes? Tuurlijk, ik ben geen twintig meer. Ik heb minder energie dan toen, ik heb een voet die problemen geeft, zodat ik niet kan hardlopen of lange afstanden kan wandelen en ik ben allergisch voor insecten die mij steken. Een ei in een pannenkoek of iets anders kan, maar eet ik meer eieren, dan kun je me na een paar uur wegdragen, totdat ik er weer boven op ben.

Ik ben een van de weinige ouderen die nog alles kan lezen, inclusief de kleine lettertjes van de verpakkingen. Ik kan de kentekens lezen op 25 meter afstand, dus mijn ogen zijn nu goed. Dat was anders toen ik nog een multifocale bril droeg. Dankzij doorzettingsvermogen en de oefeningen van Dr. Bates.

Als je iets ouder bent zou de uitspraak moeten zijn:
'Investeer eerst in je conditie en  reserveer daarna in ieder geval de eerste 10% van je huidige inkomen voor een passief inkomen'.

5 opmerkingen:

  1. Als denk ik dat in jou geval dat passieve vermogen al een feit zou moeten zijn binnen deze meneer zijn denkwijze. Of in elk geval voor het grootste deel.

    Heb jij zelf in het verleden ook gehoor gegeven aan deze denkwijze?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem tenminste aan dat je niet ook nog eens 10 procent van je pensioen hoeft te investeren?

      Verwijderen
    2. Als ik niet had belegd met desastreuze gevolgen, had ik dit blog niet hoeven schrijven. Lees het blogje rechts, waarom ik ben gaan sparen.

      Dankzij mijn koopsompolissen en mijn ABP heb ik nu ook al een gedeeltelijk passief inkomen.
      Dit deel vult mijn WW aan.

      Verwijderen
  2. Hier ben ik het zo mee eens! Het heeft geen zin om te sparen om het sparen, als je je gezondheid daardoor niet meer hebt. Ik denk wel dat het heel verstandig is om 10% te sparen voordat je gaat uitgeven, maar nooit ten koste van je gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat vind ik een mooie regel. Die ga ik zeker toepassen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen