maandag, augustus 01, 2016

Bevolkingsonderzoek voor 50+ vrouwen

Vandaag werden mijn borsten voor de zesde keer  onderzocht.  Dat klinkt mooi hè. Tuurlijk is het mooi dat het bestaat. Eén keer per twee jaar  voor vrouwen in de leeftijden 50  tot  en met 75 jaar zijn aan de beurt. Vier keer in totaal worden je borsten geplet  met een druk van ongeveer 18 kilo, tussen twee platen onder een mammograaf, en vervolgens wordt er een foto genomen. Verbetering van de mammograaf komt er aan.

De laatste keer ging het onderzoek niet prettig en kennelijk herinnerde ik me dat onderzoek nog goed. De vrouw zet het apparaat op de juiste hoogte, je drukt je oor tegen het apparaat en vooral moet je je schouder ontspannen.  Je borst wordt opgepakt  en dan begint het apparaat die borst te pletten. Eén keer voorkant en één keer zijkant.  
Als de foto's gemaakt zijn, moet je even wachten en dan komt het bericht dat de foto's goed gemaakt zijn en mag je naar huis.  Prettig is het onderzoek niet . De  vrouw adviseerde me de volgende keer vooraf paracetamol te slikken.  Paracetamol en ik zijn twee uitersten.  Ik antwoordde dat ik eerder dacht aan valium of een natuurlijke spierontspanner.

De vrouw vertelde me dat dit onderzoek goed is, omdat al in klein  stadium een gezwel ontdekt kan worden.  Interessant hè? Ik vertelde haar, dat een zus dit onderzoek ook gehad had. Precies een half jaar eerder voordat zij zelf een bobbel in haar borsten ontdekte.  Deze zus is door de natuur niet ruim bedeeld. Twee erwtjes of een halve sinaasappel, cup A weinig borst maar wel drie kinderen.

Sinds dit feit zich een paar maanden terug  zich openbaarde, ben ik erg terughoudend in de kwaliteit van het pletten.  Dit onderzoek kan ook door een echo gedaan worden, maar dat is duur.  Hoe het gaat met mijn zus?  Het gaat. Ze is als het ware al afscheid aan het nemen, merken wij op verjaardagen en andere familiebijeenkomsten.



7 opmerkingen:

  1. Wat erg van je zus.
    Ik doe niet mee aan bevolkingsonderzoeken. Er worden vrouwen mee gered maar nog veel meer komen onterecht in het medische circuit met alle onnodige stress en medisch handelen als gevolg. Borsten pletten en er dan een hoeveelheid radio actieve straling er doorheen kan niet gezond zijn.
    Dat ik niet mee wil doen aan de onderzoeken heeft nog een reden. Ik wil me niet laten behandelen als ik de diagnose kanker krijg. Met mijn zwakke gezondheid kies ik liever voor de kwaliteit dan voor de lengte van mijn leven en waarschijnlijk overleef ik chemo niet.
    Ik drink geen alcohol en let op mijn voeding (hoofdzakelijk plantaardig). Dat geeft geen 100% garantie, maar het verkleint het risico wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, niet mis. Je voeding klinkt goed. Niet alleen verkleint het de kans op kanker, het bevordert ook de kwaliteit van leveven.
      Gebruik je ook supplementen, vitamine D, B12 en vitamine C?

      Verwijderen
    2. Ik neem vitamine D3 en vitamine B12. En als ik een verkoudheid aan voel komen nemen ik een zinkzuigtablet. Met alle groente en fruit in mijn voeding denk ik dat het met de vitamine C wel goed zit.

      Verwijderen
    3. Mooi zo. Je komt er wel. Van vitamine C wordt gezegd dat het ontstekingen tegengaat. kun je njet genoeg van hebben. Citroensap enz.

      Verwijderen
    4. Ben jij ook bezig met voeding. Ik probeer zoveel mogelijk volgens The Starch Solution te eten. Goede docu op netflix 'Forks over Knives' en veel info op youtube van dr. McDougall en dr. Esselstyn.

      Verwijderen
    5. Al vijf jaar Moerman dieet. Om mijn leverwaarden omlaag te werken, dat is goed gelukt.

      Ik schreef hier regelmatig over,

      Verwijderen
    6. Ja, nu weet ik het weer. Ik volg zoveel bloggers, dat ik daar niet aan dacht. Ik herinner me dat je daar ook nog weleens in commentaren op andere blogs naar refereert.
      Fijn dat het gelukt is om je leverwaarden omlaag te werken.

      Verwijderen