vrijdag, augustus 05, 2016

Contradictio in terminis: Negatieve inflatie

O schrik, in Nederland hebben wij deflatie. Zo heet dat als je geen inflatie meer hebt, maar deflatie. Een deflatie van 0,3% om precies te zijn.  In veel media heet het negatieve inflatie. Er zijn aan het begin van de kredietcrisis wel vaker rare begrippen geuit. Zo noemden ze dat 'negatieve groei' in plaats van recessie. Want recessie klinkt zo hard. Beter om iedereen te laten slapen door begrippen als negatieve groei te hanteren,  Zzzzzztttt...... . Ik vind het rare termen en ik hou er niet van. Noem het beestje gewoon bij de naam.

Pieter Omtzicgt de financiële man van het CDA besprak het zonder franje, heel duidelijk in BNR radio, Enkele stukjes uit het interview op BNR:

'Deze deflatie is geen probleem, als dit een paar maanden een percentage is van min nul en een beetje. In de rest van de EU is de inflatie gestegen met 0,1 tot 0,2%.

De echte reden van de inflatie zijn de energieprijzen. De energieprijzen zijn met 5% gedaald in afgelopen jaar.  Als je uit het mandje de energieprijzen zou halen, dan heb je geen inflatie meer. De Nederlandse regering heeft geen enkele invloed op de energieprijzen. De huizenprijzen worden niet gerekend. Wel de huurprijzen en de daarnaa gelinkte huurwaardeforfait. (huurwaardeforfait geldt alleen als je je huis als onderpand aan de bank gaf, in ruil voor hypotheek.)

Voor consumenten is er geen enkel probleem.  Alleen als je schulden hebt, dan heb je een probleem. Je schuld stijgt.

Ik hoop dat de inflatie stijgt tussen de 1 à 2%, dan kan de ECB stoppen met geld strooien.  Het beleid van de ECB is niet effectief. Banken lenen geen geld aan bedrijven. Daar was het beleid van de ECB op gebaseerd. Dat gebeurt niet.
Het tweede effect is, dat de staatsobligaties naar nul daalt door de actie van de ECB, maar daar was het  monetair beleid niet voor bedoeld."

-Einde van het verhaal van Pieter Omtzigt.
----------------------------------
Ergens is deflatie een goed ding.  Al is de rente laag, nu kan ik er 0,3% er bij optellen. Daarmee wordt de spaarrente als het ware verhoogd.

Voor mij persoonlijk heeft de deflatie geen invloed. Ik baal alleen heel erg dat ik nauwelijks rente haal op mijn zakelijke rekening de stamrecht BV. Ik ben blij dat ik een rekening bij de SNS bank heb. Deze bank geeft tenminste wat rente.  Van mij mag de SNS bank van de staat blijven.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten