woensdag, augustus 31, 2016

De schilder verft mijn huis

Gisteren begon de schilder mijn huis te verven. Veel hout heb ik niet aan mijn huis. Gelukkig niet. Bijna was hij dit jaar nog niet begonnen met schilderen. Het kwam er niet van. De natte juni-maand en druk, druk, druk.  De enonomie is booming. Hij heeft eindelijk een goed inkomen.

Voor het eerst wordt het huis door een betaalde kracht geschilderd. Eerst deed ik het zelf, met hulp van vriend, later van zwager, toen van een gepensioneerde schilder, die het voor een vriendenprijs schilderde, later zelfs een keer geheel gratis, inclusief verf.
Deze schilder vertelde mij in 2014 dat hij het wilde doen voor €795 euro.  Begin dit jaar vertelde hij dat het tarief nu €1000 was. Vandaag vertelde hij me dat de schuurdeur niet bij zijn tarief was inbegrepen. In plaats van te vragen voor welk tarief dan wel, schoot ik naar mijn voorraad schuurpapier en verfde ik de deur zelf.

Met deze bedragen zou ik meteen voor kunststof kiezen. Maar kunststof, dat is een behoorlijk dure grap.  Vorig jaar heb ik drie keer een offerte laten uitbrengen. Voor de bovenetage inclusief inzethorren uit op een bedrag van €6500.  Daarbij is één raam niet inbegrepen. Het badkamerraam is zo bijzonder gevormd, dat dat niet lukt....

Een gemiddelde eengezinswoning is te voorzien van kunststof kozijnen voor een totaal bedrag van €10.000  Als je één keer per vijf jaar schildert dan moet de levensduur 75 jaar zijn wil je dat terug verdienen.  Dat is wel heel erg lang.  Ik denk er nog even over na, maar ik vind schilderen wel erg duur. De terugverdientijd is natuurlijk korter dan 75 jaar, omdat de liggende houtdelen tussentijds bijgewerkt moet worden.

Bijna heb ik het idee dat ik voortaan zelf moet gaan schilderen. Bijna dus.

11 opmerkingen:

  1. Is jouw schilder met 3 dagen klaar?
    Hier beginnen ze met 2500 inclusief dakkapel. ( een gezond woning)
    Schuren 1elaag,kitten en stoppen 2elaag Gr José

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het huis wordt iedere vijf jaar geschilderd en tussendoor de liggende delen.
      Waar nodig plamuur en gronden. Maar dat kan ook in twee dagen.
      Weinig hout, dat scheelt

      Verwijderen
  2. O, begrijp ik, dus de schilder verdient zo 'n 58,00 per uur, dus bijna de balkende norm,
    Overweeg volgende keer het zelf te doen, want de 58,00 + btw is voor jou netto geld,
    Wij zijn van deze prijzen geschrokken en besloten zo veel mogelijk zelf te doen, met als gevolg dat ik de hele vakantie aan de gevel heb gehangen
    Maar wel 2500,00 uitgespaard
    Veel schilder plezier
    Gr José

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De schilder schilderde in totaal 11,5 uur inclusief een steiger en een trap voor dag twee.
      Ik deed over de schuurdeur 2,5 uur. Het resultaat van mijn manier van verven is er ook naar. Verre van perfect.
      Hij gebruikt ook plamuur en dat deed ik niet.

      We kregen een argument over de gebruikte verf. Ik wilde Sikkens en hij een Spaanse verf die vergelijkbaar is met Sikkens. Ik won, hij boos, dus ik moest de schuurdeur schilderen.

      Hij heeft al het onderhoud gedaan in de laatste negen jaar. Nu hebben we een probleem.

      Verwijderen
    2. Schilders verdienen goed. Dat geeft niet, als ze ook prima werk leveren en daar ook bij garantie achter durven staan.

      Mijn ervaring is wat minder gelukkig. Dikke offertes, en alsnog allerlei dingen achteraf uitsluiten ("nee, die bovenraampjes doe ik niet hoor, dat is te hoog").

      Ik heb zelf een steiger gehuurd en heb twee weekends gekwast. Was even wennen maar de verf zit er strak op en ik durf te zeggen dat het zeker niet minder is dan wat de professional zou doen.

      Je kunt meer dan je denkt. En al doe je het niet voor het geld, de voldoening is ook van waarde!

      Verwijderen
    3. Dat ondanks de offerte, als de schilder.bezig is, dat de bovenraampjes niet meegenomen worden is onbegrijpelijk. Mijn piepkleine auto zonder trekhaak daarmee kan ik geen steigers ophalen.

      De schuurdeur, daar zitten zakkers in en op de straatstenen verfvlekken.
      Mogelijk als ik 100 deuren geschilderd heb, dat het dan beter gaat.

      Verwijderen
  3. Gewoon deze man z'n werk laten doen,netjes betalen en nooit meer bellen
    Gr José

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed advies. Was wel zo, dat wanneer ik een probleem had, hij meteen voor de deur stond. Als kleine ondernemer heb ik talloze ongelukjes, die niet verzekerd zijn.

      Verwijderen
  4. Toch ook wel heel fijn, als een professional dat even overneemt. Maar het was hier ook altijd een beetje dubbel; doe je het zelf, wat qua vaardigheden prima kan, maar wel veel tijd enzo kost, of laat je het doen. Uiteindelijk heb ik net voor de verkoop op het punt gestaan het te laten doen, maar toen werd het verkocht. Eerder kreeg ik offertes van 4800 euro, dat was sowieso al geen optie geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een originele boerderij valt er heel veel te verven. 4800 is dan een slok op een borrel, maar redelijk.

      Verwijderen
    2. Als je 't moet betalen voelt het wel wat meer als een slok op de borrel ;-) Bovendien viel het zelfs nog wel mee, qua schilderwerk. Praktisch alle ramen op 'vloerniveau' en ook vrijwel allemaal van nieuw hout. Er was er ook eentje die een offerte uitbracht van de helft toen. En beiden dachten ze een week bezig te zijn. Dan klinkt het redelijk vlot verdiend!

      Verwijderen